پاک ترین نوع انرژی جهان

پاک ترین نوع انرژی جهان با تکنولوژی گداخت هسته ای تولید شد

دانشمندان بریتانیایی موفق به تولید پاک ترین نوع انرژی جهان شدند که می‌تواند با کمترین میزان آلایندگی کار کند؛ اما آیا این انرژی واقعا قابل استفاده است؟

حل مشکلات و بحران‌های تغییرات اقلیمی و زیست محیطی در حال حاضر غیر ممکن و دور از دسترس بشر است و اگر کسی مدعی شود که می‌تواند راه حلی برای این معضل پیدا کند، سخن گزافه‌ای گفته که توان اثباتش را ندارد. البته در این باره برخی از دانشمندان معتقدند که می‌توان تحت شرایطی انرژی پاک تولید کرد، اما چگونه؟

پاک ترین نوع انرژی جهان تولید شد

شبکه خبری CNN در گزارشی جدید گفته تیمی از محققان و متخصصان انرژی هسته‌ای موفق به تولید انرژی پاک به وسیله فناوری گداخت هسته ای شده‌اند. آنها مدعی‌اند که توانسته‌اند با ارتقا و بهینه‌سازی فرآیند کار، رکورد مقاومت و پایداری گداخت هسته‌ای را بشکنند و دو برابر قبل، انرژی تولید کنند.

این خبر می‌تواند حاکی از تولید انرژی پاک و پایدار هسته‌ای و بدون آلایندگی باشد. آزمایش‌های دانشمندان در خصوص این مسئله در نیروگاه توکاماک بریتانیا که به نیروگاه حلقوی یا دوناتی‌شکل معروف است، انجام شده و بر خلاف اکثر نیروگاه‌های هسته‌ای که در آنها ضایعات هسته‌ای راکتورها و پس مانده تولیدات مضر و خطرناک دفع می‌شود، در این نیروگاه اتمی همه چیز بر مبنای همجوشی هسته‌ای است.

پاک ترین نوع انرژی جهان

محققان معتقدند، چیزی که در حال حاضر تولید کرده‌اند، مشابه فعالیت خورشید و دیگر ستارگان است. در واقع در خورشید و دیگر ستارگان درخشان، همجوشی هسته‌ای اتفاق می‌افتد و همین باعث می‌شود تا آنها برای میلیون‌ها سال بدرخشند.

پژوهشگران سال‌هاست که در پی کشف و تولید انرژی پاک هستند و حالا تیمی از محققان در نیروگاه جت توکاماک، واقع در روستای کالهام بریتانیا، موفق شده‌اند تا بدون وابستگی به منابع کربنی، آلودگی کمتری تولید کنند. یکی از مهم‌ترین مزایایی که این شیوه تولید انرژی دارد، کم بودن زباله‌های رادیواکتیوی است. دومین مزیت این روش نیز عدم انباشت مواد هسته‌ای و استفاده از منابع طبیعی به عنوان سوخت است.

یکی از مهم‌ترین ملزومات برای ایجاد و تولید چنین انرژی پاک و کم آلاینده‌ای، ایجاد میدان مغناطیسی بسیار قوی است تا بتواند حرارت مورد نیاز برای همجوشی هسته‌ای را تولید کند. حرارتی که برای چنین تولیداتی نیاز است حدود 150 میلیون درجه سلسیوس یا به عبارتی ده برابر دمای هسته گداخته شده خورشید است!

پاک ترین نوع انرژی جهان

مدیرعامل کنسرسیوم یوروفیوژن و سرپرست این آزمایش، آقای تونی دونه گفته است:

این آزمایش برای نخستین بار نشان داد که می‌توان فرآیند گداخت را به شیوه‌ای پایدار به مرحله اجرا گذاشت؛ اتفاقی قابل تکرار در نیروگاه‌های آینده و با استفاده از همین سوخت ترکیبی مورد کاربرد.

کنسرسیوم یوروفیوژن با همکاری 4800 دانشمند و دانشجو از سراسر اروپا، اجرای این طرح را بر عهده داشته و با همکاری سازمان انرژی اتمی بریتانیا آن را انجام داده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*