فیلم سقوط و انفجار ماهواره های استارلینک

فیلم سقوط و انفجار ماهواره های استارلینک در آسمان را تماشا کنید!

چند روز پیش ماهواره های استارلینک توسط طوفان ژئومغناطیسی از بین رفتند و اکنون فیلم سقوط و انفجار ماهواره های استارلینک منتشر شده است.

به تازگی ویدئوی جدیدی منتشر شده که نابودی غم انگیز 40 ماهواره استارلینک را که در یک طوفان ژئومغناطیسی از بین رفته‌اند، نشان می‌دهد. پیش تر گفتیم که شرکت اسپیس اعلام کرده که 40 ماهواره از مجموع 49 ماهواره‌اش، برای اینکه از بین بروند، وارد جو زمین شده‌اند.

انفجار ماهواره های استارلینک

برخی از این ماهواره‌ها در ویدئو موجود هستند زیرا پس از ورود به اتمسفر زمین، در آسمان پورتوریکو سوزانده شدند. (ویدئو را در ادامه با هم خواهیم دید.) اگر چه خود اسپیس ایکس هنوز به صورت قطعی اعلام نکرده که این ویدئو ماهواره‌های استارلینک را به تصویر می‌کشند اما برخی از دانشمندان که مسیر ورود آنها را به دقت بررسی کرده‌اند، می‌گویند که به احتمال زیاد آنها ماهواره‌های استارلینک هستند که به طرز فجیع و غم انگیزی وارد جو می‌شوند و می‌سوزند.

به گفته یکی از منابع خبری (Sociedad de Astronomia del Caribe) از این ویدئو می‌توان فهمید که آنچه در آسمان می‌بینیم، بقایای دست سازه‌های انسان است و نه شهاب سنگ یا چیزی دیگر! علاوه بر این دکتر مارکو لنگربوگ (Marco Langrboeg) که متخصص مسائل این چنینی در هلند است، تأیید کرده بقایای دیده شده در آسمان با پرتاب اخیر ماهواره‌های استارلینک همخوانی دارد.

ماهواره‌های استارلینک شرکت SpaceX درست یک روز پس از اینکه توسط راکت فالکون 9 و در تاریخ 3 فوریه 2022 به مدار پرتاب شدند، توسط طوفان‌های ژئومغناطیسی نابود شدند. گر چه مهندسان این شرکت تمامی تلاش خود را کردند تا ماهواره‌های مذکور را نجات دهند اما موفق نشدند و بسیاری از آنها به شدت آسیب دیدند. اسپیس ایکس همچنین تأیید کرده که محل استقرار این ماهواره‌ها به شدت آسیب دیده و ممکن است با ورود مجدد به آنجا همه چیز از هم فرو بپاشد.

ماهواره‌های بیشتری در روزهای آینده دیده می‌شوند

ماهواره‌هایی که از بین رفته‌اند وزن بسیار سنگینی دارند. (هر یک از آنها تقریبا 573 پوند یا 260 کیلوگرم وزن و ابعادی به طول 3 متر در 1.6 متر دارند.) با این حال آنها پس از ورود به جو زمین، نابود می‌شوند و اسپیس ایکس انتظار ندارد که بقایای آنها به سطح زمین برسد.

با این وجود با تماشای این ویدئو متوجه عمق فاجعه و سقوط چشمگیر ماهواره‌ها می‌شویم. این ویدئو مجموعه‌ای از آنچه به نظر می‌رسد موشک یا شهاب سنگ باشد را نشان می‌دهد. این ویدئو جسمی را در آسمان نشان می‌دهد که در تاریخ 7 فوریه، حوالی ساعت 2:39 دقیقه به وقت محلی در جو زمین از هم فرو می‌پاشد. درست یک دقیقه بعد و در ساعت 2:40 دقیقه، انفجاری بزرگ در آسمان رخ می‌دهد.

این جسم همان‌طور که گفتیم بسیار پراکنده و از هم فروپاشیده شده و بیشتر نشان می‌دهد که بقایای یک جسم مصنوعی باشد تا اجرام طبیعی همچون شهاب سنگ. اگر اسپیس ایکس واقعا 40 ماهواره از مجموع 49 ماهواره‌اش را از دست داده باشد، باید در روزهای آتی منتظر گزارشاتی از این حادثه باشیم.

طوفان در روز 4 فوریه به وقوع پیوست و از آن به بعد ماهواره‌های استارلینک توسط SpaceX از دسترس خارج شدند. بدون شک اگر باقی مانده این ماهواره‌ها هنوز جایی در مدار باشند، به سمت زمین کشیده می‌شوند و از بین خواهند رفت.