اعتیاد به موبایل

مردم ایران، در جایگاه ششم اعتیاد به موبایل در جهان!

طبق پژوهش جدیدی که انجام شده مردم ایران در جایگاه ششم اعتیاد به موبایل در جهان قرار دارند و ترسناک ترین قسمت در مورد اعتیاد به موبایل این است که می‌تواند بر سلامت جسمی و روانی ما تأثیر بگذارد.

در یک پژوهش جدیدی که به تازگی انجام شده، رتبه بندی کشورهایی که با مشکل اعتیاد به موبایل همراه هستند مشخص گردید و کشورهای چین، مالزی و عربستان سعودی به ترتیب در جایگاه‌های اول تا سوم قرار دارند.

محققان دانشگاه مک گیل در کانادا، میزان استفاده از گوشی هوشمند را در بین سی و چهار هزار نفر در بیست و چهار کشور در سراسر جهان بین سال‌های 2014 تا 2020 مورد مطالعه قرار دادند و یافته‌های خود را در ژورنال کامپیوترها در رفتار انسان‌ها (Computers in Human Behavior) منتشر کردند. با کمال تعجب، ایالات متحده آمریکا رتبه هجده را به خود اختصاص داده در حالی که آلمان و فرانسه در رتبه‌های پایین لیست قرار گرفتند. کشور ایران نیز در این لیست در جایگاه ششم قرار دارد که بسیار امری نگران کننده است.

رتبه بندی را به صورت کامل در عکس زیر مشاهده می‌فرمایید.

مقیاس وابستگی به موبایل به طرز گسترده‌ای برای اندازه گیری اعتیاد به موبایل استفاده می‌شود؛ این امر شامل جنبه‌های مربوط به تأثیر بر زندگی روزمره، استفاده کنترل نشده از تلفن همراه و ترک اعتیاد به موبایل است.

افرادی که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفتند بین 15 تا 35 سال سن داشتند و میانگین سنی آن‌ها 28.8 سال بود و اکثریت افراد، شصت درصد، را زنان تکشیل دادند. محققان همچنین میزان استفاده مشکل ساز از موبایل را در هر کشو از 10 تا 60 محاسبه کردند و کشور چین با امتیاز 36 از 60 در بالاترین رتبه قرار گرفت.

دلایل احتمالی این نمرات گوناگون در کشورهای مختلف، هنجارهای اجتماعی و انتظارات فرهنگی مرتبط به انگیزه برقراری ارتباط از طریق موبایل است. کشورهایی مانند آلمان و فرانسه که کشورهایی فردگرا و از نظر فرهنگی سست هستند، باعث می‌شوند کمتر چنین هنجارهایی را ترویج کنند.

در مجموع، مشخص شد که استفاده مشکل‌ ساز از گوشی‌های هوشمند در سطح جهانی در حال رشد بوده و می‌تواند منجر به عواقب روحی و روانی شود. تیم تحقیقاتی این پژوهش اشاره داشت:« ما یک مرور سیستماتیک از استفاده مشکل‌ ساز از موبایل را با تمرکز بر بزرگسالان جوان انجام دادیم، استفاده مشکل‌ ساز از موبایل بین سال‌های 2014 تا 2020 در سراسر جهان افزایش یافت و ما انتظار داریم این روند ادامه یابد».

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*