بزرگترین دنباله دار

بزرگترین دنباله دار دیده شده توسط بشر به بزرگی یک سیاره است

دانشمندان بزرگترین دنباله دار دیده شده توسط بشر را تایید کردند. این دنباله دار که اولین بار در سال 2014 شناسایی شد به اندازه یک سیاره است.

اخترشناسان در سال 2014 میلادی برای نخستین بار موفق شدند یک دنباله دار بسیار بزرگ را شناسایی کنند که در آن زمان بسیاری به شکل غیر رسمی به این دنباله دار لقب بزرگترین دنباله دار رصد شده توسط بشر را داده بودند، اما سرانجام به تازگی یک گروه بین‌المللی از ستاره‌شناسان رصدخانه پاریس و موسسه اخترشناسی آندالوسیا-CSIC با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی تایید کردند این دنباله دار بزرگترین دنباله دار شناسایی شده توسط تلسکوپ‌های انسانی محسوب می‌شود.

جزئیات شناسایی بزرگترین دنباله دار

بزرگترین دنباله دار جهان که بسیاری آن را با نام برناردینلی-برنشتاین می‌شناسند در سال 2014 برای نخستین بار رصد شد و محققان با بررسی‌های خود متوجه شدند این دنباله دار از ابر اورت سرچشمه می‌گیرد. در آن زمان این دنباله دار به اندازه نپتون از زمین فاصله داشت و ستاره‌شناسان نمی‌توانستند اندازه آن را تعیین کنند، اما از آنجایی که این دنباله دار طی سال‌های گذشته کمی به زمین نزدیکتر شد، محققان دریافتند این دنباله دار به شکل عجیبی بسیار بزرگ بوده و پس از بررسی‌های بیشتر مشخص شده عرض آن به 370 کیلومتر می‌رسد.

بزرگترین دنباله دار

محققان در مطالعات جدید خود از اطلاعاتی که توسط تلسکوپ آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما جمع‌آوری شده استفاده کرده و توانستند اندازه آن را دقیق‌تر از قبل تعیین کنند. ستاره‌شناسان به کمک این داده‌ها موفق شدند طول موج‌های نور ساطع شده از سیارک UN۲۷۱ ۲۰۱۴ را مورد بررسی قرار داده و ابعاد دقیق آن را به دست آورند. البته این روش را باید یک روش غیر معمولی دانست؛ چرا که اخترشناسان معمولا دنباله‌دارها را با میزان فضایی که از آسمان نسبت به فاصله‌شان از زمین را می‌پوشانند، اندازه‌گیری می‌کنند.

در حالی که محققان در گذشته عرض این دنباله‌دار را حدود 370 کیلومتر تخمین زده بودند، اما بررسی دقیق‌تر نشان داد که عرض آن حدود 137 کیلومتر است، اما باز هم ابعاد این دنباله دار بسیار بزرگ بوده و به همین دلیل محققان آن را به عنوان بزرگترین دنباله دار رصد شده توسط دانشمندان در تاریخ به ثبت رساندند. ضمن این که این سیارک با چنین ابعادی در نزدیکی دسته سیاره‌های کوچک قرار می‌گیرد.

البته تا مدت‌ها لقب بزرگترین دنباله دار رصد شده در تاریخ به هیل باپ (Hale-Bopp) با عرض 74 کیلومتر تعلق داشت، اما اکنون دنباله دار UN۲۷۱ ۲۰۱۴ توانست با رکوردشکنی این عنوان را به خود اختصاص دهد. به نظر می‌رسد دنباله‌دار UN۲۷۱ ۲۰۱۴ نمی‌تواند به مدت طولانی این عنوان را حفظ کند؛ زیرا طبق گفته محققان یخ‌های این سیارک با نزدیک شدن به خورشید ذوب خواهند شد و سرانجام به نصف اندازه فعلی خود خواهند رسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*