چگونه ویندوز را برای اجرای بهتر بازی ها بهینه کنیم؟

راهکارهایی برای اجرای بهتر بازی ها در ویندوز وجود دارد که با اعمال آن‌ها روی کامپیوتر یا لپ تاپ خود، می‌توانید تجربه متفاوتی را رقم بزنید.

چه به‌تازگی یک کامپیوتر جدید خریده باشید و چه کاربر یک رایانه کهنه باشید، بهتر است تا ویندوز خود را با چند ترفند ساده بهینه‌ کنید. ویندوز به‌طور پیش فرض گزینه ایده‌آلی برای بازی نیست اما با چند تغییر ساده در تنظیمات آن، می‌توانید به ارتقای محسوس عملکرد و اجرای بهتر بازی ها در ویندوز کمک کنید.

برای مقدمه بهتر است بدانید که بزرگ‌ترین دلیل ضعف در عملکرد ویندوز در حین بازی، سخت‌افزار ضعیف است. یک کارت گرافیک قدیمی فراتر از هرگونه تغییرات و تنظیمات نرم‌افزاری، باعث افت فریم‌های بازی شما در ثانیه خواهد شد. یک کامپیوتر گیمینگ با تنها چهار تا هشت گیگابایت رم، بدون کاهش فریم‌ریت از پس بسیاری از بازی‌های مدرن بر خواهد آمد. قبل از اینکه تصمیم به تغییر تنظیمات ویندوزی خود بگیرید، ابتدا یک ارتقای سیستمی را درنظر بگیرید و سپس سطح انتظارات خود را متناسب با بازده سخت‌افزاری کامپیوتر خود برای تاثیر تنظیمات ویندوزی تعیین کنید.

تغییرات مورد نظر برای اجرای بهینه بازی ها در ویندوز

خاموش کردن حالت بازی ویندوز

چگونه ویندوز را برای اجرای بهتر بازی ها بهینه کنیم

حالت بازی در ویندوز می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. زیرا برای مدتی طولانی، عملکرد شما را در حین بازی‌ها کاهش می‌دهد. این مود قبلا برای انتقال تمام نیرو به بازی شما براساس تغییراتی در منابع پردازنده انجام می‌گرفت. اکنون این قابلیت به‌نوعی مانند ویژگی Do Not Disturb (مزاحم نشوید) برای رایانه شخصی عمل می‌کند که وعده‌ای مبهم در جهت بهبود عملکرد برخی از بازی‌ها محسوب می‌شود.

حالت بازی برای ویندوز 10 و 11 از اجزای نصب درایور به‌روزرسانی ویندوز و ارسال اعلان‌های ریستارت جلوگیری می‌کند. براساس آنچه در وب‌سایت مایکروسافت ذکر شده، این قابلیت همچنین در دستیابی به فریم‌ریت پایدارتر بسته به بازی و سیستم کمک می‌کند. مشخص نیست که چه بازی‌ها و سیستم‌هایی از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند، اما در آزمایش‌های انجام شده، عملکرد بازی در حالت خاموش یا روشن کاملا یکسان بود.

برای خاموش کردن این حالت، روی نماد منوی استارت ویندوز کلیک راست کرده و Setting را انتخاب کنید، سپس به گزینه Game Mode وارد شوید و نوار لغزنده را خاموش کنید.

غیرفعال کردن گزینه Record what happend (ضبط اتفاقات رخ داده)

چگونه ویندوز را برای اجرای بهتر بازی ها بهینه کنیم

ویندوز در حال حاضر به یک ویژگی داخلی مجهز است که می‌تواند فیلم بازی‌های شما را ضبط کند. البته دسترسی به این ویژگی در تنظیمات سیستم شما ممکن است کار چندان آسانی نباشد، اما اگر نرم‌افزار جداگانه‌ای برای آن به‌مانند Nvidia Shadowplay دارید، می‌توانید با خاموش کردن آن در جهت ذخیره کردن برخی از منابع سیستم قدم بردارید.

برای انجام این کار، کلید ویندوز را فشرده و عبارت Capture را تایپ کنید و بر روی Capture Setting کلیک کنید، همچنین می‌توانید روی این نماد کلیک راست کنید، سپس گزینه Gaming را انتخاب کنید و روی عبارت Capture کلیک کنید. اگر از ویندوز 10 استفاده می‌کنید، باید گزینه “Record in the background while i’m playing a game” را غیرفعال کنید. همچنین کاربران ویندوز 11 نیز باید گزینه Record what happend را خاموش کنند.

غیرفعال کردن Game Bar (نوار بازی) در ایکس‌ باکس

مانند حالت بازی ویندوز، نوار بازی ایکس باکس نیز می‌تواند بر عملکرد بازی شما تاثیر بگذارد. با کلیک راست روی نماد Start و انتخاب Setting، وارد تنظیمات خود شوید. سپس گزینه Gaming را انتخاب کرده و بر روی Xbox Game Bar کلیک کنید. با خاموش کردن سوئیچ مربوطه، دیگر از تاثیرات این مود بر روی بازی خبری نخواهد بود و بسته به بازی شما، به میزان چند فریم برثانیه افزایش را تجربه خواهید کرد.

فعال‌سازی حالت High Performance در ویندوز

چگونه ویندوز را برای اجرای بهتر بازی ها بهینه کنیم

برای بهبود تجربه بازی خود، می‌توانید از گزینه Hight Peformance (عملکرد بالا) در ویندوز استفاده کنید. تاثیر واقعی این گزینه در بازی‌های مختلف بسیار متفاوت است. حالت پیش‌فرض که معمولا بر روی Balanced قرار دارد برای بیشتر کاربردها مناسب بوده اما اگر می‌خواهید عملکرد پردازشی سیستم خود را به حداکثر برسانید یا ببینید که آیا پردازنده کامپیوتر شما در سرعت کلاک دائمی پایداری دارد یا خیر، این تغییرات را انجام دهید.

روی دکمه ویندوز کلیک راست کرده و Setting را انتخاب کنید. بر روی گزینه Power & Sleep کلیک کرده، سپس Additional Power Settings را در پایین صفحه انتخاب کنید. در این پنجره، حالت Hight Perfomance را انتخاب کنید.

پاکسازی سرویس‌های ویندوز برای بهبود عملکرد

کامپیوتر گیمینگ شما ممکن است صرفا به دلیل تعدد برنامه‌هایی که در پس‌زمینه اجرا می‌شوند، مشکل داشته باشد. احتمالا وقتی رایانه شخصی خود را روشن می‌کنید، موارد زیادی وجود دارند که به‌طور خودکار اجرا می‌شوند. برای صرفه‌جویی در مصرف رم و پردازنده، همیشه می‌توانید این لیست را به موارد ضروری محدود کنید.

انجام این پروسه آسان است. کلید ویندوز را بزنید و عبارت run را تایپ کنید یا روی Windows کلیک راست کرده و Run را انتخاب کنید. در کادر text box، عبارت msconfig را وارد کنید. سپس به تب Services بروید و گزینه Hide all Microsoft Services را علامت بزنید و با بررسی لیست از اپ‌های در حال اجرا باخبر شوید. حالا تیک سرویس‌هایی که تمایلی به اجرای آنها در پس‌زمینه ندارید را بردارید و روی Apply کلیک کنید. هرچند بهتر است در این حین مراقب باشید تا به‌طور اشتباه برخی از خدمات ضروری ویندوز را غیرفعال نکنید، بنابراین قبل از خاموش کردن آنها، بهتر است ابتدا به جستجوی کارکردشان بپردازید.

همچنین می‌توانید با مراجعه به بخش Tast Manager از شروع این خدمات در هنگام بالا آمدن ویندوز جلوگیری کنید. روی کلید Start ویندوز کلیک راست کرده و تسک منیجر را انتخاب کنید و لیست را مرور کنید و هر مورد غیرضروری که بیش‌ترین تاثیر را بر روی سیستم می‌گذارد را غیرفعال کرده و از این طریق به اجرای بهینه بازی های ویندوزی کمک کنید.