اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب ممکن است مهمترین عکس آن باشد

جیمز وب در حال تنظیم آینه های خود و آزمایش آن است اما چرا دانشمندان معتقدند که اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب مهمترین عکس آن است؟

حدود چند ماه طول می‌کشد تا تلسکوپ فضایی جیمز وب بتواند به طور کامل مستقر شود و خودش را کالیبره کند و برای مأموریت‌های علمی که دارد آماده گردد. در این میان دانشمندان می‌توانند برخی از نتایجی که توسط این تلسکوپ بدست خواهد آمد را ببینند.

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب چرا مهم است؟

اخیرا ناسا تصاویری به اشتراک گذاشته که توسط جیمز وب ثبت شده است. گر چه این تصاویر اسرار پنهان و مرموزی از جهان پیرامون ما را فاش نمی‌کنند و در واقع متضمن چیز تازه‌ای نیستند اما بسیار مهم تلقی می‌شوند زیرا تصاویر کنونی می‌تواند عملکرد آینده این تلسکوپ را مشخص کند.

این موضوع شاید بدین خاطر باشد که اگر James Webb نتواند این تصاویر را به درستی ثبت کند، تصاویر بعدی نیز به درستی گرفته نخواهند شد. اولین تصاویری که توسط جیمز وب ثبت می‌شوند تصاویر کالیبره شده‌ای از یک ستاره در دب اکبر هستند. در واقع هدف این است که آینه اولیه این شیء به درستی تراز شود تا دوربین مادون قرمز آن بتواند نور را به درستی جمع‌آوری کند. اکنون ناسا در این لحظه اطلاعات جدیدی از سازه غول پیکر خود به اشتراک گذاشته است.

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب

بیش از آنچه به نظر می رسد!

ناسا در یک پست وبلاگی، تصاویری را که دوربین مادون قرمز Nircam گرفته است به اشتراک گذاشت. اولین تصویر این تلسکوپ از یک تصویر موزاییکی از ستاره‌ای است که به کمک 18 آینه جیمز وب ثبت شده است. هر کدام از نقاطی که در این تصویر دیده می‌شود در واقع همان ستاره HD 84406 است که ناسا از آن به مثابه «ستاره‌ای منفرد و درخشان در صورت فلکی دب اکبر» یاد می‌کند.

در واقع ناسا به این داده‌های مقدماتی نیاز دارد تا مطمئن شود که هر بخش از آینه به درستی کار می‌کند و پیش از آغاز مأموریت علمی جیمز وب به خوبی هماهنگ شده است. گرفتن هر یک از این تصاویر به آسانی تنظیم تلسکوپ رو به سوی ستاره HD 84406 نبود و دوربین آن 18 بار تکان خورد.

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب

ناسا می‌گوید که فرآیند گرفتن این تصاویر و تنظیم تلسکوپ جیمز وب رو به سوی هدف شامل 156 موقعیت مختلف در اطراف محل پیش بینی شده ستاره می‌شد. همچنین جیمز وب حدود 1560 تصویر را همان طوری که اتفاق افتاده بودند ثبت و سپس آنها را تبدیل به 54 گیگابایت دیتای خام کرد. تصاویری که به صورت جدا جدا گرفته شده بودند به تصاویر بزرگتر تبدیل شدند و این کار به دانشمندان ناسا کمک می‌کند تا بتوانند مشکلات موجود در بخش‌های آینه را به خوبی درک کنند و نهایتاً آنها را تنظیم کنند.

کارهای زیادی تاکنون انجام شده است

ناسا می‌گوید که این اولین فرآیند ترازشدن جیمز وب است که در ماه اول به وقوع می‌پیوندد. این طور به نظر می‌رسد که ثبت یک تصویر ساده از ستاره‌ای تاریک و دورافتاده می‌تواند پایه و مبنایی برای تنظیم تلسکوپی باشد که قرار است اسرار آغازین کیهان را برای ما فاش سازد و دیدگاه‌های بی‌سابقه‌ای را با ما به اشتراک گذارد.

طی ماه آینده یا ماه‌های بعدی، تیم تحقیق به تدریج بخش‌های مختلف آینه را تنظیم می‌کند تا 18 تصویر گرفته شده تبدیل به یک ستاره مجزا شود. البته دانشمندان از اینکه قرار است تصویر این ستاره را ببینند هیجان زده نیستند و علت آن نیز مشخص است. (قبلاً بارها و بارها هابل از این ستاره در دب اکبر عکس گرفته) آنها هیجان زده هستند چرا که اگر عملیات تصویربرداری به درستی انجام شود، بدین معنی است که بخش‌های مختلف آینه جیمز وب به درستی کار می‌کند و می‌تواند نور را جمع آوری کرده و به دوربین مادون قرمز نیرکم بفرستد.

اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب

در حال حاضر NIRCAM تنها ابزار جیمز وب است که در حال انجام کار است و از چهار ابزاری که وجود دارند، سه ابزار دیگر در حال سرد کردن دمای کاری خودشان هستند. همچنین تراز بندی و تنظیم بخش‌های مختلف آینه تصویری را به ما نشان می‌دهد که در بالا می‌بینید. (تصویری سلفی از تلسکوپ فضایی جیمز وب)

طبق گفته‌های ناسا، یک لنز مردمکی چشم ویژه درون NIRCAM طراحی شده تا بتواند به جای عکس برداری از فضا از بخش‌های مختلف درون آینه عکس بگیرد. ناسا می‌گوید:

گر چه این تصاویر جالب هستند اما نمی خواهیم تعداد زیادی از آنها را ثبت کنیم و ببینیم زیرا این لنز فقط برای مصارف مهندسی و اهداف تنظیمی تلسکوپ تعبیه شده است.

در هر صورت این اقدامات ما را یک گام دیگر به شروع مأموریت علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب نزدیک تر می‌کند و قرار است که از اوایل تابستان سال جاری، تصاویر شگفت انگیزی از آغاز خلقت ثبت کند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه