سرعت اینترنت ایران

وزیر ارتباطات: سرعت اینترنت ایران از افغانستان بیشتر است!

طی روزهای اخیر خبری مبنی بر برابر بودن سرعت اینترنت ایران با افغانستان در فضای مجازی پخش شد، اما وزیر ارتباطات این موضوع را تکذیب کرد و گفت سرعت اینترنت کشورمان از افغانستان بیشتر است.

طی روزهای اخیر اخباری در فضای مجازی پخش شده مبنی بر اینکه سرعت اینترنت ایران با افغانستان برابر و حتی کندتر است. در جلسه‌ای که روز گذشته برای رونمایی از فیبر نوری FTTX در محل وزارت ارتباطات برگزار شد، عیسی زارع پور به این شایعه واکنش نشان داد و آن را کذب محض خواند.

سرعت اینترنت ایران چقدر است؟

به گفته عیسی زارع پور، امروزه مردم نباید هر حرف و شایعه‌ای را که در فضای مجازی پخش می‌شود، باور کنند و بهتر است قبل از صحبت کردن راجع به آن و ارسال آن برای دیگران، ابتدا درباره آن تحقیق و بررسی کنند و سپس از مراجع مربوطه سوال بپرسند. وی در ادامه صحبت‌هایش گفت:

این که اینترنت ایران با افغانستان برابر باشد را تکذیب می‌کنم. امروزه بر اساس آمار سایت‌هایی که سرعت اینترنت کشورها را رصد و بررسی می‌کنند، سرعت اینترنت کشورمان صد پله بهتر از سرعت در افغانستان است. در واقع افغانستان رتبه 183 و ایران رتبه 77 را دارد.

به گفته وزیر ارتباطات، متاسفانه امروزه در فضای مجازی دروغی به سرعت پخش می‌شود و در سایر شبکه‌ها نیز نمود و بازتاب پیدا می‌کند. همان‌طور که می‌بینیم سرعت انتشار و باورپذیری این برچسب زدن‌ها نیز بالا است. وی تأکید کرده که سرعت اینترنت در کشور ما 24 مگابیت بر ثانیه است در حالی که این عدد در افغانستان 1.7 مگابیت بر ثانیه است.

سرعت اینترنت ایران

عیسی زارع پور معتقد است با روی کار آمدن دولت آقای رئیسی و تحولات و دگرگونی‌هایی که ایجاد شده، سرعت اینترنت از 18 مگابیت بر ثانیه به 24 مگابیت بر ثانیه رسیده و چیزی تا رسیدن به میانگین جهانی که 29 مگابیت بر ثانیه است نداریم. البته در حوزه ارتباطات تلفن ثابت، زارع پور می‌پذیرد که دولت و وزارت ارتباطات از میانگین جهانی بسیار عقب مانده‌اند و وزیر ارتباطات، علت این امر را کندی سایر کشورها در این زمینه عنوان کرده است. وی افزود:

از جمله دلایل این عقب‌ماندگی، نیاز به نیروی کار جهادی است و نمی‌توان پیشرفت در این زمینه را یک شبه حاصل کرد. باید کار مداوم انجام داد. پروژه امروز مبتنی بر توسعه فیبر نوری است و قصد داریم تا آن را گسترش دهیم تا بلکه سرعت اینترنت سیار و ثابت افزایش یابد.

وزیر ارتباطات دولت سیزدهم در حاشیه این رونمایی، مجددا به مردم ایران وعده سرعت اینترنت چند صد مگابیتی را داد و به برنامه این وزارتخانه حول محور رساندن 20 میلیون پورت فیبر نوری تا پایان سال اشاره کرد. بنا بر گفته‌های زارع پور، امروزه تهیه این تعداد پورت نوری برای اکثر کشورها کار دشوار و هزینه‌بری است. وی کمبودها در این زمینه را از علل ناتمام ماندن پروژه دانست و گفت:

برای این کار برنامه‌هایی چیده‌ایم تا بتوانیم به مدد بومی‌سازی بخش بزرگی از معضل امروز را حل کنیم. برای این که پورت‌های فیبر نوری را تا 3.5 سال آینده آماده کنیم، مطابق با برآوردهایمان به مبلغ حدود 60 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.

وزیر ارتباطات

طبق آنچه وزیر ارتباطات عنوان کرده، امروز بخش بزرگی از این مشکل نقدینگی توسط دولت حل شده و آن بخشی که روی زمین مانده است، باید توسط بخش خصوصی انجام شود. به اعتقاد عیسی زارع پور، در سراسر دنیا دولت باید هزینه این تجهیزات را بدهد. وی اضافه کرد:

در سایر کشورها دولت‌ها روی این‌گونه پروژه‌ها به صورت بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنند و نهایتا مبلغ حدود 30 میلیون دلار در این زمینه خرج خواهند کرد. امروزه در تمامی کشورها، دولت نقش این پروژه را جدی گرفته و روی آن هزینه می‌کند. اگر این مهم در ایران نیز اتفاق بیفتد، کشور تا سه دهه آینده از بابت اینترنت بی‌نیاز می‌شود.

زارع پور مسئله قسطی بودن خرید تجهیزات فیبر نوری را نیز مطرح کرد و گفت:

دولت سیزدهم در این خصوص با اقساطی بودن خرید تجهیزات فیبر نوری موافقت کرده و قصد داریم هر چه سریع‌تر آن را عملی کنیم.

سرعت اینترنت ایران

زارع پور ادعا کرد که نه در کل کشور و نه در وزارت ارتباطات، کسی به دنبال قطع کردن اینترنت جهانی نیست و نخواهد بود. وی هدف از طرح صیانت را قاعده‌مند کردن فضای مجازی و استفاده از این فضا به شکل اصولی و صحیح عنوان کرد و گفت:

نگاه دولت نیز همین است و ما به دنبال فرصت‌های فناوری هستیم. در تمام دنیا این کار انجام می‌شود و ما نیز باید جلوی خطرات بعدی چنین پلتفرم‌هایی را بگیریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. پراید میگه از پیکان سریع ترم ….
    والله ادم‌چیزایی از این مملکت میبینه که اصلا باور کردنش سخته …
    مثلا یکی بخواد پیشرفت کنه میگه اینترنت چین ۶ جیه من میخوام ۷ جی بزنم …
    اینا هم میگن
    نته ما از افغانستان بهتره …
    داش …..خودتیییی

  2. گیرم در پیک ترافیک (۹شب تا ۱ نیمه‌شب) اینترنت افغانستان از ایران هم کندتره
    اصلًا بگو مال ما از هرچی زامبیا و گامبیای افریقاست هم سرتره
    بابا با این دستاورد خیلی بزرگ چکار کنیم وقتی هنوز هم به درد نمی‌خوره
    و السلام