اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری را متوقف کنید

مرورگر سافاری – Safari در کنار کاربری آسان، سریع و یکپارچه‌سازی مناسب با دیگر دستگاه‌های ساخت اپل، از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد که در این مقاله به آنها می‌پردازیم.

اپل از سافاری به‌عنوان “بهترین راه برای کاوش در اینترنت” یاد می‌کند و این مرورگر را به‌طور پیش‌فرض بر روی سیستم‌عامل‌های macOS و iOS خود ارائه می‌دهد. در اینکه سافاری یک مرورگر مدرن با رابط کاربری جذاب و آسان بوده، شکی نیست. بسیاری از کاربران، Safari را به‌عنوان مرورگر اصلی خود انتخاب کرده‌اند، با این‌حال ممکن است این مسئله برای همه یکسان نباشد.

دلایلی موجه و اثبات شده وجود دارد که چرا باید استفاده از Safari را متوقف کرده و به مرورگر دیگری مانند کروم یا فایرفاکس کوچ کنید. به‌طور خاص، برای کاربری که از اکوسیستم اپل استفاده نمی‌کند، سخت است که سافاری را به‌عنوان مرورگر اصلی برای آنها پیشنهاد دهیم. همانطور که اشاره شد، این مرورگر توسط اپل ساخته شده و روی دستگاه‌های آن نصب است. اما دلایلی فراتر از اختصاصی بودن آن، برای استفاده از نمونه‌های دیگر وجود دارد.

در اینجا به 10 دلیل برای توقف استفاده از سافاری می‌پردازیم که در ابتدا با خطاهای رایجی که کاربران هنگام تلاش برای استفاده از این مرورگر دریافت می‌کنند، شروع می‌شود.

10 دلیل برای عدم استفاده از مرورگر سافاری

1- خطاهای Significant Memory یا energy error

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

با اینکه اکثر مردم مشکلی در حین کار با سافاری ندارند، اما برخی هنگام استفاده از این مرورگر با یک خطای حافظه آزاردهنده یا ارور انرژی مواجه می‌شوند. مرورگر به‌طور ناگهانی اخطاری صادر می‌کند که در توضیح آن آمده: “این صفحه انرژی زیادی از وب مصرف می‌کند” و از شما می‌خواهد تا آن صفحه را ببندید. اپل خاطرنشان می‌کند که این خطا معمولا زمانی ظاهر خواهد شد که یک صفحه یا چندین صفحه منابعی بیش‌ از حالت عادی را جذب کنند. این مصرف انرژی اضافی باعث تخلیه غیرمنتظره باتری شما خواهد شد، بنابراین بستن پنجره‌های مختلف معمولا مرورگر و مصرف برق شما را به حالت عادی بازمی‌گرداند.

همچنین ممکن است با هشداری مشابه مبنی بر استفاده بیش از حد حافظه نیز روبرو شوید. خطای “Significant Memory” (حافظه قابل توجه) از جمله ارورهای مزاحم در این‌باره محسوب می‌شود، زیرا سافاری صفحه وب را به‌طور خودکار بارگیری کرده و باعث می‌شود متون و اطلاعاتی که جهت ورود به پنجره وارد کرده بودید، پاک و محو شوند. به‌گفته 9to5Mac، این خطای حافظه در مک‌های قدیمی‌تر و همینطور در لپتاپ‌های جدید سری M1 مک نیز رخ می‌دهد. همانند خطای انرژی، ارور حافظه زمانی اتفاق می‌افتد که کاربر چندین برگه را در مرورگر خود باز کرده باشد یا در حال مرور یک سایت خاص با محتوای رسانه‌ای سنگین باشد.

خطای “حافظه قابل توجه” باعث کاهش سرعت مرورگر و سیستم‌عامل خواهد شد. با توجه به دستورالعمل سافاری، می‌توانید به‌وسیله خروج از مرورگر، غیرفعال کردن افزونه‌ها یا پاک کردن کش، این مشکل را رفع کنید. با اینحال این چند روش ممکن است گاهی کارساز نباشند که در این‌ صورت تنها راه‌حل موجود، ریستارت کامپیوتر خواهد بود.

2- محدودیت در افزونه‌ها

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

افزونه‌ها حتی بر اساس ادعای اپل نیز از کاربردهای فراوان و کاربرپسندی برخوردار هستند، با برنامه‌های مبتنی بر Extensions، می‌توان دستور زبان خود را هنگام نوشتن مورد بررسی قرار داد (از طریق Grammarly)، به ذخیره گذرواژه‌ها برای استفاده آینده پرداخت و بسیاری از موارد دیگر را می‌توان به‌عنوان مکمل، به مرورگر خود اضافه کرد. یک افزونه می‌تواند ویژگی‌های جدیدی را به مرورگر آورده یا از سرویس‌های جانبی آن پشتیبانی کند. سافاری برای پلتفرم‌های مک و iOS، از ویژگی اضافه کردن افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند.

اگر قصد دارید عملکرد مرورگر خود را به میزان قابل توجهی گسترش دهید، سافاری با ایده‌آل‌ترین نمونه‌های موجود فاصله دارد و عملکردی ناامیدکننده را در این زمینه ارائه داده است. به‌وسیله باز کردن اپ استور مک یا iOS، می‌توان به مرور همه افزونه‌های موجود برای سافاری پرداخت. البته این پروسه زمان زیادی را از شما نمی‌گیرد، زیرا تعداد محدودی از این افزونه‌ها در استور اپل وجود دارد.

اگر استفاده از افزونه‌ها برای شما در اولویت و ضرورت است، بهتر است به کروم کوچ کنید. این مرورگر در برخورداری از انبوهی از برنامه‌های مبتنی بر افزونه با کتابخانه‌های گسترده بدون شک برترین و کامل‌ترین است. البته باید توجه داشت که در نصب افزونه‌ها، به‌خصوص بر روی کروم دقت لازم را داشته باشید، زیرا گوگل این برنامه‌ها را به‌دقت بررسی نمی‌کند و ممکن است برخی بدافزارها در این افزونه‌ها پنهان شده باشند. برای حل این مشکل می‌توانید از برنامه Google Play Protect استفاده کنید.

3- وب‌سایت‌های خراب

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

جالب است بدانید که برخی از وب‌سایت‌ها از سافاری پشتیبانی نمی‌کنند. اپل از موتور رندر Webkit استفاده می‌کند که به اندازه نمونه کرومیوم در گوگل کروم و مایکروسافت اج، محبوب و جاافتاده نیست. در این میان، کرومیوم از محبوبیت گسترده‌ای در میان توسعه‌دهندگان وب برخوردار است و اکثر وب‌سایت‌ها برای پشتیبانی از این مرورگر طراحی شده‌اند. طبق ادعای وب‌سایت رسمی این شرکت، جی‌میل گوگل که محبوب‌ترین سرویس ایمیل محسوب می‌شود، در کروم عملکرد بسیار بهتری را ارائه می‌دهد.

در بسیاری از موارد، برای یک شرکت طراح وب‌سایت، پشتیبانی از سافاری در اولویت قرار ندارد. به‌گفته Orbelo، تمرکز اکثر دولوپرها بر روی کروم معطوف بوده، زیرا این مرورگر بیش‌ترین تعداد کاربر را به‌خود اختصاص داده است. از آنجایی‌که سافاری در اولویت‌های بعدی است، برخی از وب‌سایت‌ها در این مرورگر به‌خوبی لود و نمایش داده نمی‌شوند. این وضعیت نه‌تنها بر نحوه ظاهر شدن یک ‌وب‌سایت اثر گذاشته، بلکه نحوه عملکرد آن‌را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. برخی از کاربران مک و iOS ممکن است در پیدا کردن ویژگی‌های پیشرفته و برنامه‌های وب یکپارچه، مانند تماس ویدیویی به در بسته برخورد کنند.

4- سافاری تنها با دستگاه‌های اپل همگام‌سازی (Sync) می‌شود

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

اپل برای سال‌ها تلاش کرده است تا پلتفرم مک خود را به‌ شکلی یکپارچه درآورد و می‌توان گفت که تلاش‌های این شرکت نیز نتیجه‌بخش بوده است. وقتی سافاری را باز می‌کنید، متوجه نخواهید شد که چگونه داده‌ها در دستگاه‌های اپل در یک چشم به هم زدن، به‌اشتراک گذاشته می‌شوند. برای شروع، نشانک‌ها و برگه‌های باز شده در مک شما، در دستگاه iOS نیز قابل نمایش هستند و البته برعکس آن نیز صادق است.

این فقط نمونه‌ای کوچک از قابلیت همگام‌سازی میان پلتفرم‌های اپل در سافاری است. به‌لطف ویژگی Handoff، می‌توانید به‌تماس‌های تلفنی و پیام‌های متنی خود در مک پاسخ دهید. همچنین می‌توان قطعه‌ای از یک متن را در مک کپی و سپس در آیفون خود جای‌گذاری کرد.

این اشتراک‌گذاری بسیار کارآمد و ساده است، اما تنها در صورتی قابل استفاده خواهد بود که از دستگاه‌های ساخت اپل استفاده کنید. اگر از اکوسیستم این شرکت خارج شوید و از تلفن‌های اندرویدی یا کامپیوترهای شخصی ویندوزی استفاده کنید، شانسی برای احیای این قابلیت نخواهید داشت. همانطور که در صفحه Handoff نیز اشاره شده، نمی‌توان از سافاری برای دسترسی به داده‌هایی مانند نشانک‌ها و تاریخچه در دستگاه‌هایی که ساخت اپل نیستند، استفاده کرد.

بنابراین بهترین گزینه برای حل این مشکل، جایگزینی سافاری با کروم برای اشتراک‌گذاری بی‌حد و مرز است. طبق گزارش Comparium، اپل مدت‌ها پیش به طراحی یک نسخه از سافاری برای ویندوز روی آورد که البته سال‌ها پیش آن پروژه را رها کرد.

5- عدم امکان ایجاد پروفایل کاربری در سافاری

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

شما نیز مانند بسیاری از افراد، احتمالا رایانه خود برای اهداف متعددی استفاده می‌کنید. ممکن است از سیستم خود برای اشتراک‌گذاری اطلاعات با بچه‌هایتان، استفاده به‌عنوان یک سرویس برای کار یا خانه بهره ببرید. حتی ممکن است بخواهید این فضاهای کاری را از یکدیگر تفکیک کرده و برای هر شخص که از رایانه استفاده می‌کند، پروفایل‌های متفاوتی ایجاد کنید.

مرورگرهای کروم و فایرفاکس نمایه‌هایی داخلی را ارائه می‌کنند که می‌توانید به‌وسیله آن به ایجاد پروفایل‌هایی در سطح مرورگر بپردازید. با اینکار می‌توان یک نمایه سفارشی را برای تماشای ویدیوها و یک نمونه دیگر را برای تحقیق در مورد اطلاعات ایجاد کنید. پس از تشکیل پروفایل‌ها نیز می‌توان به‌راحتی در میان نمایه‌ها جابجا شد.

متاسفانه در مرورگر سافاری، امکان ساخت این نوع پروفایل‌های داخلی وجود ندارد. برای ایجاد دو حساب مجزا، باید به ساخت دو اکانت کاربری Apple ID پرداخت و از این طریق جابجا شوید. حساب‌های کاربری نه تنها بر روی سافاری، بلکه بر لانچر و سایر تنظیمات نیز تاثیر می‌گذارند. به جای تمرکز بر روی مرورگر، باید کل سیستم‌عامل را پیکربندی کنید که قطعا عملی فرسایشی و وقت‌گیر خواهد بود.

6- برخی از برنامه‌های وب در سافاری کار نمی‌کنند

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

سافاری با رندر کردن برخی از صفحات وب مشکل دارد، اما این پایان ماجرا نیست. این مرورگر با برخی از برنامه‌های وب نیز سر سازگاری ندارد! با توجه به وقت و هزینه محدود برای توسعه، دولوپرهای وب اغلب محبوب‌ترین پتلفرم را هدف طراحی خود قرار می‌دهند. جای تعجبی نیست که مرورگر متنخب آنها، گوگل کروم بوده که سهم 70 درصدی از این بازار را به خود اختصاص داده و البته مرورگر اج که منتخب توسعه‌دهندگان مایکروسافت است را نیز نباید فراموش کرد.

در نتیجه بی‌توجهی توسعه‌دهندگان به سافاری، این مرورگر قادر به اجرای برخی از برنامه‌های وب نیست. به‌عنوان مثال، ویژگی تماس صوتی و ویدیویی Stack را در نظر بگیرید. این شرکت در توییتی اعلام کرد که قصد دارد روی تجربه این برنامه در کروم تمرکز کند که نشان از بی‌توجهی آن به دیگر مرورگرها است. این ویژگی مبتنی بر وب در کروم، در مک به‌خوبی کار می‌کند، اما در سافاری عملکرد خوبی ندارد. اگر می‌خواهید به تماس ورودی در سافاری پاسخ دهید، از شما خواسته می‌شود که یا به مرورگر کروم بر بستر مک بروید یا نسخه دسکتاپ Slack را برای مک دانلود کنید.

7- عملکرد

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

سافاری بدون شک سریع‌ترین مرورگر در مک است، اما گوگل کروم و رقبا نیز از لحاظ سرعت چندان عقب نیستند. در آزمایش اخیر مجله PC، مرورگر سافاری در تست Jetstream امتیاز 119 را کسب کرد و در صدر لیست قرار گرفت. اگرچه سافاری سریع‌ترین بود، اما فاصله در سطح محسوسی نبود، چرا که کروم و اوپرا نیز با کسب امتیازات 103 و 102.6، تنها اندکی عقب بودند. کاهش سرعت جزئی که در ازای آن بتوان به انبوهی از قابلیت‌های بی‌محدودیت دسترسی یافت، بدون شک برای بسیاری یک معامله شیرین است.

اما همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، اگر برنامه‌ها و سایت‌هایی که می‌خواهید از آنها استفاده کنید در حداکثر پتانسیل خود کار نکنند، فاکتور سرعت نیز بی‌فایده خواهد بود. با قربانی کردن مقدار اندکی سرعت و تعویض مرورگر، سازگاری و گستردگی کروم یا ویژگی‌هایی مانند VPN داخلی در Opera را دریافت خواهید کرد.

8- بهره‌وری ضعیف در iWork

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

همان‌طور که در این مقاله به آن پرداختیم، اپل از همکاری عمیقی بین دستگاه‌های خود بهره می‌برد. این شرکت علاقه دارد تا نحوه جابجایی خودکار ایرپادز بین دستگاه‌ها، نحوه ارسال تماس‌های تلفن همراه به مک و نحوه ضمیمه کردن مواردی که در مک کپی می‌کنید را در آیفون نمایش دهد. با این‌حال، در مورد سافاری و مجموعه بهره‌وری iWork اپل این ارتباط صادق نیست و یکپارچگی در ضعیف‌ترین سطح خود قرار دارد. برنامه‌های iWork مانند Pages Number و Keynote به‌عنوان اپ‌های مستقل وجود دارند و برای دسترسی به آنها، باید از طریق خود برنامه عمل کنید و مرورگر سافاری در اینجا سرویسی را ارائه نمی‌دهد.

این پروسه مستقل، کاملا در تضاد با کارکرد گوگل کروم است، زیرا گوگل خدمات مرتبط با درایو، جی‌میل، Calender و Photos و غیره را کاملا با یکدیگر مرتبط می‌کند و می‌توانید مستقیما در Chrome به سرعت بین برنامه‌های مختلف وب گوگل جابجا شوید. شما همچنین می‌توانید تنظیمات آنها را مدیریت کرده و حتی تمام کارهای خود را به‌طور مستقیم در مرورگر وب انجام دهید. این در حالی است که سافاری و iWork از چنین یکپارچگی برای تعامل با یکدیگر برخوردار نیستند.

9- عدم وجود تم در سافاری

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

سافاری رابط کاربری دل‌پذیر و آسانی دارد، اما سادگی آن در مواردی بیش از حد خسته‌کننده و شکننده است. با اینکه می‌توان نوار ابزار و موارد دلخواه را تغییر داد و یک صفحه سفارشی ایجاد کرد، اما این تغییرات فراتر نرفته و کاملا محدود هستند. برای مثال، شما نمی‌توانید به‌راحتی ظاهر و طرح پنجره مرورگر را مانند رقبا تغییر دهید. به‌خصوص در کروم، با استفاده از تم‌هایی پشتیبانی‌ شده می‌توان به‌وسیله افزودن یک تصویر پس‌زمینه جدید، تغییر رنگ‌ها به دلخواه شما و تغییر سبک آیتم‌های منو، ظاهر پنجره‌های مرورگر خود را تغییر دهید.

تم‌های مختلفی وجود دارند که از گزینه‌های حداقلی تغییر پوسته تا نمونه‌های پیچیده‌تر که با الهام از نمادهای مختلف در مرورگرهایی مانند کروم و اج وجود دارند، می‌توان نام برد. برای آن دسته از گیمرهای حرفه‌ای و سایرین که ترجیح می‌دهند یک رابط کاربری کاملا شخصی و سفارشی داشته باشند، سافاری نمی‌تواند چندان گزینه جذابی باشد.

10- به‌روزرسانی‌های کم‌تر در سافاری

اپلی ها بخوانند: 10 دلیل برای اینکه همین حالا استفاده از سافاری متوقف کنید

اپل از دیرباز به سرعت پایین در توسعه مرورگر خود مشهور بوده است. این شرکت معمولا به‌روزرسانی‌های مرتبط با سافاری را همراه با آپدیت‌های iOS یا macOS عرضه می‌کند. این ارتقاها صرفا ماهی یک‌بار و در مواردی نیز هر چندماه یک‌بار منتشر می‌شوند. با اینکه برخی از آنها شامل ارائه ویژگی‌هایی جدید هستند، اما اکثر این به‌روزرسانی‌ها برای رفع باگ یا وصله‌های امنیتی منتشر می‌شوند. آپدیت‌های بزرگ این مرورگر، تقریبا سالی یک‌بار اتفاق می‌افتند که در قیاس با رقبا، بسیار محدود است.

اگر یک مرورگر پیشرفته می‌خواهید که با فناوری‌های گوناگون و تهدیدات امنیتی به‌سرعت سازگار شود، ممکن است بهتر باشد به مرورگرهای جایگزین مانند کروم، فایرفاکس و اج نگاهی بیندازید. مایکروسافت هر چند هفته، یک نسخه جدید از مرورگر خود را به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌کند که شامل موارد امنیتی، رفع اشکالات و تغییرات عمده است. این آپدیت‌های مهم تقریبا به‌طور ماهانه منتشر می‌شوند. گوگل نیز هر به‌طور میانگین هر چهار هفته و فایرفاکس نیز هر شش تا هشت هفته یک‌بار به آپدیت و ارتقای مرورگرهای خود می‌پردارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*