خرید و فروش کارتن خالی موبایل و لوازم خانگی

بازار داغ خرید و فروش کارتن خالی موبایل و لوازم خانگی توسط دزدها و قاچاقچیان در ایران!

این روزها بازار خرید و فروش کارتن خالی موبایل و لوازم خانگی توسط دزدها و قاچاقچیان در ایران داغ شده است و علت آن نیز مشخص است.

از جمله عجایبی که این روزها در بازار خرید و فروش گوشی‌های همراه دیده می‌شود، فروش کارتن خالی موبایل به قیمت‌های بالا است. برخی از این کارتن‌ها با قیمت‌های بالا در پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین درج شده‌اند و خریداران حاضر هستند برای خرید آنها تا سه الی چهار میلیون تومان هزینه کنند اما ماجرا چیست؟

ماجرای خرید و فروش کارتن خالی موبایل و لوازم خانگی

علاوه بر بازار کارتن خالی موبایل، ظاهرا بازار لوازم خانگی و هرگونه کالای قاچاق بدون کارتن داغ داغ است. برای مثال شاید باورتان نشود اما کارتن خالی یک یخچال ساید بای ساید تا چهار میلیون تومان قیمت‌گذاری و فروخته شده است.

اگر نگاهی به گذشته بیندازیم، می‌بینیم که از کارتن خالی محصولات و کالاهایی که می‌خریدیم، به عنوان ابزاری برای اثاث کشی یا حمل وسایل استفاده می‌کردیم اما امروزه شرایط و اوضاع به نحوی است که فکرش را هم نمی‌کنید. قیمت این کارتن‌ها در آن زمان کیلویی بود، اما اکنون قیمت آنها بر حسب برند و نوع و قیمت کالای داخل آن تعیین می‌شود.

خرید و فروش کارتن خالی موبایل و لوازم خانگی

خب چه کسی دنبال کارتن خالی این وسایل است؟ بله همان‌طور که احتمالا درست حدس زده‌اید، این قاچاقچیان کالا و واردکنندگان غیر قانونی هستند که برای لاپوشانی کارهای خود و فروختن اجناس از آب گذشته‌شان، نیازمند کارتن اصلی آن کالا هستند. از آن طرف چه کسی این کارتن‌ها را می‌فروشد؟ این را هم یقینا می‌دانید، زیرا کسانی اقدام به فروش کارتن خالی‌ها می‌کنند که به ماجرا پی‌ برده‌اند و ارزش کارتن‌های خالی بلااستفاده در گوشه انباری منزلشان را دریافته‌اند!

برخی از این مشتریان حاضر هستند برای جعبه خالی گوشی‌های موبایل بسته به مدل آن گوشی از 150 هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه کنند. برای مثال یکی از آگهی دهندگان ساکن تهران جعبه گوشی گلکسی A31 خود را آگهی کرده و قیمت آن را 200 هزار تومان درج کرده است. وی می‌گوید که ارزش گوشی 50 درصد از قیمت جعبه را تعیین می‌کند. این فرد در پاسخ به این سوال که خریداران جعبه خالی را برای چه می‌خواهند گفت: «نمی‌دانم و از نیت خرید آنها آگاه نیستم»

یکی دیگر از فروشندگان که در شهرستان نیشابور جعبه گوشی‌ها را آگهی کرده بود، می‌گوید:

قیمت جعبه گوشی‌های ساده تا 150 هزار تومان و جعبه گوشی‌های سامسونگ و شیائومی تا 500 هزار تومان نیز می‌رسد. اوضاع بازار با وجود قاچاقچیان خراب است، زیرا آنها این جعبه‌ها را می‌خرند تا کالای قاچاق را توی آن بگذارند و به مردم بفروشند.

خرید و فروش کارتن خالی موبایل و لوازم خانگی

از قرار معلوم اوضاع بازار کارتن های خالی تنها به گوشی های موبایل محدود نمی‌شود و پای لوازم خانگی نیز به این ماجرا باز شده است. از همان زمان که دروازه‌های واردات لوازم خانگی بسته شد، قیمت‌ها بالا رفت و مرزهای پنهانی و قاچاق برای واردکنندگان غیر قانونی باز شد.

از جمله کالاهایی که کارتن خالی آنها گران‌تر از سایر محصولات است می‌توان به یخچال و فریزر اشاره کرد. مثلا اگر کارتن خالی یخچال سامسونگ یا ال جی داشته باشید، می‌توانید آن را تا 4 میلیون تومان بفروشید. شواهد و مدارک در اینجا نیز ثابت می‌کند که خریداران این کارتن‌ها در پی وارد کردن غیر قانونی کالاهای ضروری و فروش آنها با قیمت‌های بالا هستند.

از دیگر محصولاتی که کارتن آنها خریدار دارد می‌توان به تلویزیون، لپ تاپ و پلی استیشن اشاره کرد. برای مثال قیمت کارتن خالی یک دستگاه تلویزیون تا 250 هزار تومان و کارتن خالی یک دستگاه پلی استیشن تا 100 هزار تومان می‌رود. مشکل بزرگتر اینجاست که برخی از فروشندگان مدعی‌اند، خریداران کارتن خالی گاهی اوقات کالای تقلبی را با کارتن اصل به خریداران می‌فروشند. یکی از فروشندگان در همین راستا می‌گوید:

چون واردات لوازم خانگی ممنوع شده است، افراد سودجو و کلاهبردار کارتن‌ها را می‌خرند و داخل آن کالای قاچاق یا تقلبی می‌گذارند و با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسانند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*