طبل 5000 ساله باستانی

طبل 5000 ساله باستانی، آخرین صدایی بود که این سه کودک قبل از مرگ شنیدند

باستان شناسان در پی حفاری یک منزل مسکونی موفق به کشف طبل 5000 ساله باستانی شدند که حاوی اطلاعات جالبی در مورد دوران نوسنگی است.

طبق گفته موزه بریتانیا، مهمترین ابزار هنری پیش از تاریخ یک طبل گچی است که به دوران نوسنگی بر می‌گردد و طی یک قرن اخیر در بریتانیا کشف شده است. این طبل 5000 ساله قدیمی در محل دفن چند کودک پیدا شده و چند هفته پیش در موزه بریتانیا به نمایش گذاشته شده است.

طبل 5000 ساله باستانی در میان استخوان‌های سه کودک

این طبل قرار است که سرانجام بعد از 6 سال نگهداری (حدود 6 سال پیش کشف شده) در نمایشگاه «جهان نوسنگی» واقع در موزه بریتانیا به نمایش درآید. بر اساس گزارش واشنگتن پست، این طبل در یکی از خانه‌های حومه شهر برتون آگنس در شرق یورکشایر انگلستان در سال 2015 کشف شد. در واقع آن زمان مالکان یک زمین به دنبال حفاری آنجا بودند تا بتوانند روی آن ساختمان بنا کنند.

طبل 5000 ساله باستانی

در طول این حفاری تیمی از باستان شناسان از شرکت باستان شناسی آلن (Allen Archaeology) موفق به کشف شیء قدیمی در محل دفن سه کودک شدند. در محل دفنی که پیدا شد، سه کودک 3 تا 12 ساله به خاک سپرده شده بودند که پس از گذشت هزاران سال، بقایای استخوان‌های آنها در هم آمیخته شده بود. مارک آلن، موسس کمپانی مستقل باستان شناسی آلن به واشنگتن پست گفت:

آنها یکدیگر را در آغوش کشیده بودند.

طبل بالای سر بزرگترین کودک قرار داشت و به همراه آن یک توپ گچی و یک استخوان براق میخی شکل گذاشته شده بودند. باستان شناسان معتقدند که این طبل بر خلاف نامی که دارد، به عنوان یک ابزار موسیقی در آن زمان به کار نمی رفته است. احتمال اینکه به عنوان اثر هنری مجسمه سازی یا یک طلسم و یا نوعی اسباب بازی کودکان باشد، بیشتر است.

به گفته واشگنتن پست، گور کشف نادر و عجیبی است زیرا انسان‌های باستانی دوران نوسنگی در بریتانیا اجساد را یا برای خورده شدن توسط کرم‌ها و یا تغذیه کلاغ‌ها رها می‌کردند و اعتقادی به خاک سپاری نداشتند. موزه بریتانیا گفته است:

طبل ابزار مهم و شایان توجهی است زیرا یکی از مهمترین و برجسته ترین اشیاء تزئین شده در این دوره است که در هر نقطه از بریتانیا و ایرلند یافت می‌شود.

طبل 5000 ساله باستانی

سرپرست موزه بریتانیا، نیل ویلکین (Neil Wilkin) به واشنگتن پست گفته که حکاکی‌های روی طبل مارپیچ‌ها و مثلث‌هایی را نشان می‌دهد که شبیه به پروانه است. ویلکین معتقد است که این ابزارها به طور هنرمندانه‌ای شبیه به دیگر اشیائی است که در اسکاتلند و ایرلند پیدا شده و نشان می‌دهد که جوامع پیش از تاریخ با وجود فاصله‌های جغرافیایی که با هم داشته‌اند، با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند. سرپرست این پروژه، جنیفر وکسلر (Jennifer Wexler) می‌گوید:

این طبل از این جهت جذاب است که متضمن نوعی زبان هنری است که ما امروزه در سراسر جزایر بریتانیا شاهد آن هستیم و مردم باستان این زبان را 5000 هزار سال پیش به کار می‌بردند.

این کشف چیزی بیش از 100 سال بعد از کشف طبل‌های فولکون از زیر خاک بیرون آمده است. در سال 1889 سه طبل گچی دیگر در روستای فولکون -واقع در 24 کیلومتری برتون آگنس- یافت شده است. ویلکین می‌گوید که ما بیش از صد سال است که منتظر کشف یکی دیگر از این طبل‌ها هستیم و حالا درست وقتی که بقایای کودکان را کنار زدیم، پیدا شدند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*