کوسه شبح

کشف گونه بسیار عجیب و نادر ماهی‌ها ؛ این کوسه شبح است!

کشف گونه بسیار عجیب و نادر ماهی‌ها دانشمندان را به تحقیق پیرامون این موجودات واداشته و هم اکنون در حال مطالعه روی نوزاد کوسه شبح هستند.

بر اساس گزارش موسسه ملی تحقیقات آب و علوم جوی (NIWA)، محققان موفق به کشف گونه نادری از ماهی‌ها به نام گوست شارک یا کوسه شبح در آب‌های جنوبی نیوزلند شدند.

این موجود نیمه شفاف، ژلاتینی و با دو چشم سیاه تاجدار روی سر، یکی از عجیب ترین گونه‌هایی است که تاکنون پیدا شده و محققان معتقدند که یکی از 50 گونه کوسه‌های شبح هستند که برخی از آنها به نام Chimaeras (موجودی افسانه‌ای که سر شیر و بدن ببر و دم مار دارد) شناخته می‌شوند و در آب‌های ژرف سراسر جهان زندگی می‌کنند.

نوزاد کوسه شبح؛ کشف گونه بسیار عجیب و نادر ماهی‌ها

بر اساس آنچه موسسه نیوا گفته، اگر چه اینها دقیقا کوسه نیستند اما تا حدودی شبیه به کوسه‌ها و پرتوماهی‌ها هستند. تمام این موجودات جزو دسته ماهی‌ها قرار می‌گیرند و ساختار بدنی آنها را به جای اینکه استخوان تشکیل دهد، غضروف می‌سازد. اما چرا بخشی از نام این ماهی «شبح» است؟

کوسه شبح

خب بیایید نگاهی به اندازه کوسه‌های بالغ بیندازیم و سعی کنیم خودمان را جای محققانی بگذاریم که برای اولین بار این ماهی‌های شبح مانند را که از اعماق تاریکی دریا بالا می‌آمدند، مشاهده کردند. این بچه کوسه تازه به دنیا آمده در نهایت از پس جستجویی که موسسه تحقیقات آب و علوم جوی نیوزلند انجام داده بود و از اعماق 1200 متری آب‌های جنوبی کشف شد. محققان به دنبال تخمین زدن جمعیت نوع دیگری از ماهی‌های محلی به نام هوکی (hoki) بودند که متوجه بچه کوسه شبح شدند.

به گفته محققان موسسه نیوا، جنین کوسه‌های شبحی در بستر دریا و درون کپسول‌های تخم مرغی شکل رشد می‌کنند. در آنجا جنین‌های محبوس شده درون تخم، از محتویات نطفه تغذیه خواهند کرد تا دوران هچ یا تولد شروع شود. محققان می‌گویند:

با توجه به اندازه کوچک آنها و زیستگاه عمیق و ژرفی که دارند، به دنیا آمدن کوسه شبح منظره بی‌نظیر و نادری است.

کوسه شبح

بریت فینوچی یکی از محققان موسسه نیوا معتقد است که بچه کوسه شبحی که اخیرا یافت شده، به تازگی به دنیا آمده زیرا اطراف آن با محتویات نطفه پوشانده شده است. این واقعا شگفت انگیز است. اکثر کوسه‌هایی که در آب‌های عمیق زندگی می‌کنند بالغ هستند و نوزدان این کوسه‌ها به ندرت دیده شده‌اند و ما نیز اطلاعات کمی درباره آنها می‌دانیم.

محققان قصد دارند سلسله آزمایش‌های ژنتیکی خود را روی این نوزاد انجام دهند تا متوجه شوند که به کدام نوع از کوسه‌ها تعلق دارد. آنها همچنین می‌توانند پس از تکمیل آزمایشاتشان، این بچه کوسه را با بزرگسالان آن مقایسه کنند تا متوجه رنگ، اندازه و عادات غذایی بین دوران کودکی و بزرگسالی آنها بشوند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*