بازار ارزهای دیجیتال

خطر جنگ میان روسیه و اوکراین بازار ارزهای دیجیتال را به وحشت انداخته است

به نظر می‌رسد خطر جنگ میان روسیه و اوکراین علاوه بر ایجاد رعب و وحشت در میان مردم، روی بازار ارزهای دیجیتال نیز آثار بدی داشته است.

همان‌طور که می‌دانیم درگیری‌های میان روسیه و اوکراین شدت گرفته و هر لحظه احتمال وقوع جنگ نظامی میان این دو کشور وجود دارد. بازارهای مالی پر ریسکی همچون ارزهای دیجیتال نیز از این اوضاع آشفته متأثر شده و هم اکنون فروشندگان بیت کوین قیمت این رمز ارز را به 39 هزار دلار رسانده‌اند.

تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر بازار ارزهای دیجیتال

بیت کوین 60 هزار دلاری طی ماه‌های اخیر و پس از رسیدن به محدوده مقاومت سنگین خود، مطابق با انتظارات شروع به پولبک یا همان اصلاح موقتی قیمت کرد، اما متاسفانه رفتارهای هیجانی فروشندگان تازه‌وارد و برخی از مسائل دیگر باعث شد تا این اصلاح کوتاه‌مدت تبدیل به یک اصلاح شدید شود؛ به طوری که هم اکنون حدود 45 درصد از بازار این رمز ارز منفی شده است.

سقوط بیت کوین

از طرفی محدوده 39 تا 41 هزار دلاری برای پادشاه ارزهای دیجیتال، حمایت مهمی است که باید از آن سربلند بیرون بیاید وگرنه شکست این حمایت و نفوذ قیمت به سطوح پایین‌تر، قیمت این ارز دیجیتال را به محدوده 30 هزار دلار خواهد رساند. حالا با انتشار اخبار مختلف از اوضاع آشفته روسیه و اوکراین، فروشندگان در حالت تدافعی قرار گرفته‌اند و از بازارهای پر ریسکی مانند اوراق قرضه نیز استقبال نمی‌کنند.

این‌ها همه به کنار، یکی از عوامل مهم دیگری که بر تصمیم‌های فروشندگان اثر سوء گذاشته، جو بایدن و تأکیدهای مکرر وی مبنی بر حمله روسیه به اوکراین است. سخنان بایدن طی روزهای اخیر باعث رشد 2 درصدی قیمت طلا شده و پایان هفته معاملات این فلز گران‌بها با ارزش 1900 دلار به ازای هر اونس بسته شده است.

مشکل بزرگتر این است که بازارهای امن در این شرایط بغرنج اوضاع خوبی دارند، زیرا فروشندگان بازارهای مالی ریسکی با فروش سهام خود در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند. طی هفته گذشته دیدیم که بیت کوین بارها تلاش خود را کرد تا بتواند از محدوده 45 هزار دلار عبور کند و تثبیت شود اما آنقدر فروشندگان ترسیده‌ی بازار فشار وارد کردند تا در نتیجه در این مهم ناکام ماند. اکنون نیز کار به جایی رسیده که بیت کوین در لبه حمایتی خود قرار دارد.

سقوط بیت کوین

در دو هفته اخیر این اولین باری است که شاهد معامله شدن بیت کوین زیر 40 هزار دلار هستیم و می‌تواند اوضاع برای حمایت قوی و قدرتمند از آن را با مشکل مواجه کند. با وجود این که معامله گران در حال خروج از بازار کریپتوها هستند، اما دولت‌ها از فرصت پیش آمده قصد نهایت استفاده را دارند به طوری که برخی از آنها طی ماه‌های اخیر به فکر رشد و توسعه بلاک چین در کشور خود افتاده‌اند.

یکی از این کشورها ایالات متحده آمریکا است که در دو ایالت ایلینوی و جورجیا درصدد است تا برای ماینرها و استخراج کنندگان بیت کوین، معافیت‌های مالیاتی در نظر بگیرند. برای مثال ایالت جورجیا در این خصوص اعلام کرده که اگر ماینرهایی وجود داشته باشند که بتوانند برق تولید کنند و مازاد برق تولیدی خود را وارد شبکه برق کشور کنند، از دادن مالیات معاف می‌شوند.

ایتالیا نیز از کشورهایی است که در این زمینه قانون ضد پولشویی در حوزه رمزارزها تصویب کرده و اعلام کرده این طرح برای ارائه دهندگان خدمات دارایی‌های مجازی بر اساس چارچوب قوانین ضد پولشویی اروپا و کارگروه مالی FATF تنظیم شده است. طرح ایتالیا این‌گونه است که طی آن تمامی خدمات دهندگان باید خدمات خود را به دولت اعلام کنند و اطلاعات هر فصل را بر اساس قوانین ضد پولشویی به دولت اطلاع دهند.

سقوط بیت کوین

این که دولت‌ها در صدد قانونمند کردن بازار رمز ارزها هستند بد نیست، اما می‌تواند چنین کاری نهایتا به بازار آزاد این حوزه نیز آسیب وارد کند. گفتنی است که تمامی فعالیت‌های دولت‌ها در راستای رشد بازار کریپتو نیست و برخی از آنها محدودکننده خواهد بود. برای مثال نمایندگان مجلس سنای آمریکا از دولت درخواست کرده‌اند به وضعیت مبهم السالوادور رسیدگی کند، زیرا اگر این کشور بخواهد ارز دیجیتال را به عنوان ارز قانونی تعیین کند می‌تواند تبعات ناخوشایندی برای نرخ بهره اوراق ایالات متحده داشته باشد.

نهایتا می‌توان این‌گونه گفت که ورود دولت‌ها به بحث ارزهای دیجیتال هم خوب و هم بد است، زیرا هم می‌تواند موجب ورود سرمایه به این بازار شود و هم می‌تواند ساز و کار بازار آزاد را از بین ببرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*