طرح صیانت

جنجال در مجلس بر سر طرح صیانت ؛ آیا بررسی طرح به صحن علنی می‌آید؟

به نظر می‌رسد که امروز در صحن علنی حواشی زیادی بر سر طرح صیانت ایجاد شده و ممکن است بررسی این طرح به صحن علنی بیاید.

به نظر می‌رسد ابطال طرحی که توسط اعضای کمیسیون مشترک به تصویب رسیده بود، مشکلاتی را برای رئیس مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف ایجاد کرده است. حواشی پیش آمده بعد از ابطال این مصوبه را در گجت نیوز بخوانید.

جنجال در مجلس بر سر طرح صیانت

جلسه امروز مجلس در حالی آغاز شد که اعضای کمیسیون مشترک نسبت به ابطال مصوبه صیانت توسط معاونت قوانین مجلس انتقاد داشتند. امروز که قرار بود مجلس در صحن علنی به بررسی بودجه سال 1401 بپردازد با حواشی بسیاری روبه‌رو بود. در همان ابتدای کار برخی از نمایندگان می‌خواستند تذکراتی در باب آئین‌نامه بدهند.

به گفته یکی از نمایندگان مجلس، مهرداد گودرزوند چگینی، آن‌طور که ما می‌دانیم برای موضوع طرح صیانت، کمیسیون و کارگروه ویژه‌ای تعیین شده است اما بررسی چنین طرحی باید ذیل اصل 85 قانون اساسی کشور مورد بررسی قرار بگیرد. گودرزوند گفته است:

در پی تصویب طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی و حتی قبل از تصویب آن، توهین‌های بسیاری به مجلس شد. با وجود بررسی‌های فراوانی که کمیسیون ویژه این طرح انجام داده‌اند، همچنان با مشکلاتی روبه‌رو هستیم که علت عمده آن بررسی نشدن طرح در صحن علنی مجلس است.

جنجال در مجلس بر سر طرح صیانت

گودرزوند در ادامه صحبت‌هایش از هیئت رئیسه درخواست بررسی کلیات طرح را در صحن علنی به صورت شفاهی داد. وی خاطرنشان کرد در جلسه ناگهانی روز گذشته که طی آن طرح صیانت تصویب شد، اکثر همکاران و نمایندگان حضور نداشتند و تنها 19 نفر در آن شرکت کردن با وجود این تعداد کم، توهین‌های بسیاری به کلیت مجلس می‌شود. وی اضافه کرد:

درخواست دارم این طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار بگیرد تا مردم نیز در جریان آن باشند که چه چیزی تصویب می‌شود و قرار نیست مسکوت‌سازی صورت گیرد.

متن طرح شب گذشته تغییر کرده!

پیرو گفته‌های گودرزوند، آزادیخ‌واه، نماینده مردم ملایر نیز تذکر شفاهی خود را تقدیم مجلس کرد. به گفته وی، نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون مشترک باید مفاد آئین‌نامه را رعایت کنند، چرا که آئین‌نامه و قانون اساسی حرف اول و آخر را می‌زند. به عقیده آزادیخواه، نمایندگان مجلس به مثابه وکلای مردم هستند و باید از حقوق مردم دفاع کنند.

نماینده مردم ملایر تأکید کرده که هرگونه اقدام بر خلاف آئین‌نامه داخلی و قانون اساسی از طرف هر طیف فکری که باشد، محکوم خواهد شد. به گفته او نمایندگان بر اساس اصل 85 صلاحیت بررسی تخصصی طرح صیانت را در کارگروه‌های ویژه دارند و اگر این کمیسیون همان طرحی را که قرار بوده به شورای نگهبان بفرستند، تغییر داده باشند، در واقع تخلف کرده‌اند! وی در ادامه گفت:

اگر آنچه می‌گویم اشتباه است اصلاحش کنید، اما جدای از اعتراض مردم به این طرح و آنچه در حال وقوع است، باید در نظر داشته باشیم که آنچه در کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار گرفته و به رأی گذاشته شده، طرحی نیست که مورد توافق ما بوده باشد.

جنجال در مجلس بر سر طرح صیانت

دوره سوپرمن بازی به سر آمده!

دیگر نماینده مردم ملایر یعنی هادی بیگی نژاد با اشاره به این که طرح صیانت بارها در مسیر صحن علنی و کمیسیون ویژه در رفت و آمده بوده، خاطرنشان کرد کلیات طرح نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی مورد تأیید مجلس بوده، اما امروز شاهد برخی سوپرمن‌بازی‌ها هستیم!

به گفته بیگی نژاد، طرحی که توسط مجلس تأیید و به کمیسیون واگذار شده دیگر انتقاد ندارد! وی با حمله به معاونت قوانین مجلس گفت:

جلسات زیادی برای بررسی این طرح برگزار شد و حالا معاونت قوانین می‌گوید که تصویب آن بر خلاف قانون بوده است. چرا با دست خودمان، خودمان را نابود می‌کنیم؟ در این رابطه از رئیس و تیم رسانه‌ای گلایه دارم. تا کی باید پاسخگوی این رفتارها باشیم و جواب یک مسئله را بارها تکرار کنیم.

جنجال در مجلس بر سر طرح صیانت

پس از تذکرات نمایندگان مذکور، رئیس مجلس، محمدباقر قالیباف از هیئت رئیسه ارسال لایحه بودجه به صحن علنی مجلس را درخواست کرد. در این میان نماینده مردم مشهد، نصرالله پژمانفر می‌خواست همچون دیگر نمایندگان تذکر شفاهی خود را اعلام کند اما تریبون وی باز نشد.

جالب اینجاست که قالیباف پس از تذکر تنی چند از نمایندگان هیچ واکنشی به آنها نشان نداد و در خصوص رایی که معاونت قوانین صادر کرده بود هم صحبت نکرد.

۱۶۰ تن از نمایندگان خواستار بررسی طرح صیانت در صحن علنی شدند

معین الدین سعیدی، نماینده مجلس گفت:

با توجه به دغدغه های جدی که در جامعه نسبت به این طرح وجود دارد و بسیاری از نمایندگان خواستار شفافیت بخشی در این طرح شدند ۱۶۰ تن از نمایندگان بر اساس ماده ۱۶۷ آیین نامه داخلی مجلس از رئیس مجلس خواستند که این طرح از دستور کمیسیون مشترک خارج شود و دوباره در صحن علنی مورد بررسی قرار گیرد.

این در حالی است که همین نمایندگان پیش از این، با اکثریت آرا به اصل 85 شدن این طرح رای داده بودند تا طرح صیانت در کمیسیون ویژه مورد بررسی قرار گیرد!