قدرت نظامی روسیه با اوکراین

مقایسه قدرت نظامی روسیه با اوکراین

به تازگی حمله روسیه به اوکراین با دستور پوتین آغاز شد. یکی از مهم‌ترین مسائل پیرامون این دو کشور توان نظامی آنهاست. در این مطلب به مقایسه قدرت نظامی روسیه با اوکراین می‌پردازیم.

روز گذشته شاهد حمله روسیه به شرق اوکراین بودیم و این تجاوز آشکار به دستور پوتین انجام شد. کشورهای منطقه و متحدان اوکراین نیز در این میان واکنش‌های مختلفی از خود نشان دادند که البته عمده آنها سکوت کردند و برخی نیز وعده تحریم‌های سنگین دادند.

توان نظامی اوکراین و روسیه

روز پنج‌شنبه به محض این که اولین یورش ارتش روسیه به اوکراین و پایتخت این کشور صورت گرفت، جامعه جهانی در شوک فرو رفت. البته پیش‌تر تحرکات نظامی بین مرز دو کشور صورت گرفته بود، اما دستور ناگهانی پوتین توجه کشورهای مختلف را به سوی این حمله جلب کرد.

در این میان بسیاری از کاربران به مقایسه نظامی روسیه و اوکراین پرداختند. رویترز نیز پس از حمله دیروز توان نظامی این دو کشور را در کفه ترازو گذاشت و از آن صحبت کرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

تا دیروز انتظار می‌رفت که ارتش اوکراین متفاوت‌تر از سال 2014 باشد. گفتنی است که در سال 2014 کریمه بدون جنگ و خونریزی از اوکراین جدا شد و به روسیه ملحق گردید. به نظر می‌رسد که اوکراینی‌ها در جنگ پیش رو انگیزه بیشتری از قبل داشته باشند. اگرچه دیشب چند شهر از جمله خارکیف سقوط کردند و پرچم روسیه بر فراز آنها به اهتزاز درآمد.

قدرت نظامی روسیه با اوکراین

اما بیایید به بررسی تجهیزات و ادوات نظامی آنها بپردازیم. طبق آنچه گفته شده تا دیروز ارتش 100 هزار نفری روسیه در مرزهای اوکراین مستقر شده بودند. از طرفی عده‌ای از سربازان روس برای انجام مانور نظامی به بلاروس منتقل شده‌اند.

طبق آنچه موسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک گفته، مجموع نفرات ارتش روسیه در تمام بخش‌های نیروهای مسلح حدود 900 هزار نفر هستند. ارتش اوکراین در زمینه برخورداری از تانک‌ها عقب‌تر از روسیه است به طوری که روس‌ها 3 برابر تانک دارند و گفته شده روسیه 2840 عراده تانک دارد. مسلما ارتش روسیه از خود تعریف می‌کند و طی گزارشی گفته‌اند که مجموع کل تانک‌های آنها 22 هزار عراده است و باید توجه داشت که این رقم دو برابر موجودی ناتو است.

آن طور که اوکراینی‌ها می‌گویند به دستور ولادمیر زلینسکی حدود 361 هزار نفر به ارتش پیوسته‌اند. برنامه‌های زلینسکی باعث شده تا نیروهای حرفه‌ای بسیاری به ارتش ملحق شوند. بخشی از این اقدامات شامل تقویت قابلیت‌های دفاعی و افزایش جذابیت خدمت نظامی می‌شود.

قابل ذکر است که اوکراین از سل 2010 تا 2020 بودجه نظامی و تسلیحاتی خود را تا سه برابر افزایش داده، اما این رقم در سال 2020 تنها یک دهم کل بودجه‌ای است که پوتین برای ارتش روسیه تخصیص داده است. یکی از موارد مهمی که پیش‌بینی شده بود و دیروز به حقیقت پیوست، دفاع هوایی ضعیف اوکراین در برابر حملات هوایی روسیه است.

قدرت نظامی روسیه با اوکراین

به عقیده تحلیلگران، روس‌ها که واقف به این موضوع هستند می‌خواهند با جنگ الکترونیک و تضعیف بنیان‌های زیرساختی اوکراین مرکز فرماندهی و ارتباط مقامات اوکراینی با واحدهای میدانی را قطع کنند. البته یکی از مواردی که درباره این جنگ پیش‌بینی می‌شد، دفاع اوکراینی‌ها در منطقه شرقی دونباس بود. آنها در این منطقه با تجزیه‌طلبان تحت حمایت روسیه در نبرد بودند و از این منظر انگیزه بالایی دارند.

گفتنی است که یکی از برتری‌های اوکراین در زمینه دفاع هوایی کوتاه برد بوده که البته تاکنون چندان به کار آنها نیامده است. همچنین اوکراینی‌ها علاوه بر 361 هزار نفری که در ارتش دارند، مجموعا حدود 900 هزار نفر نیروی ذخیره هم دارند. جالب اینجاست که غالب مردان اوکراینی دوره‌های نظامی دیده‌اند و این می‌تواند به آنها در این زمینه کمک کند؛ البته تاکنون چندان شاهد این نیروها نبوده‌ایم.

غرب برای کمک به اوکراین چه کرد؟

تا پیش از این که جنگی بین روسیه و اوکراین آغاز شود، پیش‌بینی می‌شد که کمک‌های نظامی زیادی روانه کیف شود اما آن‌طور که از دیروز شاهد آن بودیم به این وعده آن‌چنان که باید عمل نشده است. تا به این لحظه آمریکا اعزام نیرو به اوکراین را انکار کرده و برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

البته از همان زمانی که اوکراین خلع سلاح هسته‌ای شد و قرار بر این شد که آمریکا امنیت آن را تضمین کند، بیش از 2.5 میلیارد دلار کمک نظامی روانه اوکراین کرده است. این تجهیزات نظامی شامل سامانه‌های دید در شب، قایق گشت ساحلی، اسلحه‌های تک تیرانداز، موشک‌های ضد تانک جاولین، خودروهای نظامی هاموی و سیستم‌های راداری می‌شود.

قدرت نظامی روسیه با اوکراین

در این میان ترکیه و بریتانیا نیز همکاری‌های نظامی در کیف داشته‌اند. برای مثال ترکیه در نبرد اوکراین با جدایی‌طلبان روس، چندین دسته از هواپیماهای بدون سرنشین را به کیف فروختند، یا این که بریتانیا حدود 2000 موشک ضد تانک کوتاه برد به اوکراین داد و همچنین برای آموزش کار با آنها متخصصان خود را به آنجا فرستاد.

استونی هم چند موشک ضد زرهی جاولین به اوکراین داد و لتونی و لیتوانی هم اکنون تسلیحات مورد نیاز آن را تأمین می‌کنند. از جمله کشورهای اروپایی که تأمین تسلیحات اوکراین را انکار کرده آلمان است. آلمانی‌ها در عوض وعده ساخت بیمارستان صحرایی به ارزش 6 میلیون دلار به اوکراینی‌ها داده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*