تاثیر منفی تهاجم روسیه و جنگ با اوکراین

تاثیر منفی تهاجم روسیه به اوکراین بر روی صنعت خودروسازی جهان

تاثیر منفی تهاجم روسیه به اوکراین بر روی صنعت خودروسازی جهان باعث شده که شرکت‌های فولکس واگن، رنو و بسیاری از قطعه سازان دیگر، برنامه تولیدات خود را حسابی تغییر دهند و حتی به تعطیلی خطوط تولید خود فکر کنند.

تهاجم اخیر روسیه به اوکراین شرایط بسیار بدی را در جهان به وجود آورده. این حملات در روز جمعه مورخ 6 اسفند به اوج خود رسید و نیروهای ارتش روسیه تا این لحظه در حال پیشروی هستند. این جنگ تبعات اقتصادی زیادی را برای روسیه به همراه خواهد داشت. در حال حاضر تحریم‌های زیادی از آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه تحمیل شده. اما بعضی از این تحریم‌ها به ضرر خود آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تمام خواهد شد.

تاثیرات خروج شرکت‌های بزرگ خودرو از روسیه و اوکراین

تاثیر منفی تهاجم روسیه و جنگ با اوکراین

طبق گزار‌ش‌های بدست آمده، صادرات نیمه‌هادی‌ها، خودرو و لوازم یدکی آن و قطعات هواپیما به روسیه جزو تحریم‌ها قرار گرفته است. روسیه یکی از بزرگ‌ترین مشتریان این موارد بوده و کارخانه‌ها روی خریدهای این کشور پهناور، حساب ویژه‌ای باز کرده بودند. اما با قطعی شدن تحریم‌ها شاهد آن هستیم که برنامه‌ها تولید شرکت‌های وابسته، حسابی آشفته شده و حتی خبرهایی از تعطیلی خطوط تولید را می‌شنویم.

شرکت‌های  J.D. Power و LMC Automotive که جزو بزرگ‌ترین شرکت‌های آنالیز فروش خودروهای جهان محسوب ‌می‌شوند، از کاهش شدید تولیدات خودرو در سال 2022 خبر می‌دهند. این دو شرکت قبلا هم کاهش تولیدات در اثر بحران کمبود تراشه را به خوبی پیش بینی کرده بودند. اما به نظر می‌رسد این بار نوبت به بحران جنگ روسیه و اوکراین رسیده.

جف شوستر، یکی از مدیران ارشد شرکت LMC می‌گوید:

فروش خودروها در سال 2022 بسیار محدود شده و جنگ روسیه و اوکراین می‌تواند به این موضوع بیشتر پر و بال دهد. ضمن اینکه قرار است قیمت‌های جهانی خودروها هم افزایش پیدا کند. قیمت نفت و آلومینیوم هم به شدت افزایش پیدا کرده و مردم جهان اولین قربانی این موضوع خواهند بود.

یکی از تحلیلگران ولز فارگو (Wells Fargo) بیان می‌کند:

قیمت نفت بر اثر جنگ روسیه و اوکراین، می‌تواند به بالای 100 دلار برای هر بشکه افزایش پیدا کند و همین موضوع به افزایش مجدد قیمت بنزین منجر خواهد شد. این مسئله در کنار تورم سالانه کشورها، می‌تواند بازار خودرو را وارد بحران جدیدی کند.

تعطیلی خطوط تولید فولکس واگن، رنو و برندهای دیگر در اوکراین و روسیه

تاثیر منفی تهاجم روسیه و جنگ با اوکراین

کارخانه رنو در روسیه

اما تاثیر منفی تهاجم روسیه به اوکراین به همین موضوع ختم نمی‌شود. چندین کارخانه تولید قطعات یدکی شرکت فولکس واگن در خاک اوکراین قرار دارند. این شرکت اعلام کرده است که با توجه به تعطیلی خطوط تولید فولکس واگن در اوکراین، متحمل تاخیر چند روزه شده و برنامه‌های تولید آن‌ها به شدت آسیب دیده است. همچنین می‌دانیم که روسیه یکی از شرکای اصلی شرکت رنو است و چندین خط مونتاژ این شرکت، در خاک روسیه قرار دارد. بنابراین رنو هم شرایط مشابه فولکس واگن را تجربه می‌کند و همچنین در مرکز فشارهای مردمی و رسانه‌ای هم قرار دارد.

علاوه بر تمامی موارد، ارتش روسیه قوانین سفت و سختی را در مرزهای این کشور به اجرا درآورده. همین موضوع به زنجیره تامین قطعات رنو آسیب شدیدی وارد کرده و احتمالا خط مونتاژ اصلی رنو در روسیه، تا آخر هفته به حالت تعطیل دربیاید.

علاوه بر موارد قبلی، شرکت خودروسازی روسی Avtovaz هم یکی از برندهایی است که به صورت مستقیم زیر نظر رنو کار می‌کند. اگر بخواهیم حقیقت را بگوییم، این شرکت محصولات رنو را با نام دیگری تولید و به اسم تولید ملی روانه بازار می‌کند. بنابراین دور از انتظار نیست که Avtovaz هم به زودی به حالت نیمه تعطیل در بیاید.

تبعات جنگ روسیه و اوکراین بر روی سازندگان قطعات یدکی

تاثیر منفی تهاجم روسیه و جنگ با اوکراین

شرکت آمریکایی Aptiv  که یکی از بزرگ‌ترین سازنده‌های نیمه‌هادی‌های جهان محسوب می‌شود در خبری عنوان کرده که محصولات کم تیراژ خط تولید کارخانه این شرکت در اوکراین، به زودی حذف خواهند شد و جای خود را به محصولات پرتیراژ خواهند داد.

شرکت ژاپنی Sumitomo Electric Industries که به تولید محصولات سیم کشی خودرو در خاک اوکراین مشغول است بیان کرده که به زودی کارخانه‌های اوکراینی خود را تعطیل خواهد کرد. این شرکت حدود 6 هزار کارمند در خاک اوکراین دارد و هزاران فرصت شغلی ایجاد کرده. همچنین مذاکرات این تولید کننده ژاپنی با کشورهای دیگر برای تاسیس کارخانه‌های جدید، هم اکنون آغاز شده.

شرکت فورد دیگر خودروساز آمریکایی است که حدود 50 درصد سهام شرکت زیرمجموعه فورد سولرز (Ford Sollers) را در اختیار دارد. شرکت فورد سولرز دارای 3 کارخانه بزرگ در خاک روسیه است. در همین راستا فورد اعلام کرده که از تحریم‌های بین المللی پیروی خواهد کرد و اگر مجبور شود، به همراه سرمایه‌های خود از خاک روسیه خارج خواهد شد.

تاثیر منفی تهاجم روسیه و جنگ با اوکراین

اما تبعات تاثیر منفی تهاجم روسیه به اوکراین فقط به تعطیلی‌های موقت ختم نمی‌شود. شرکت لاستیک سازی فنلاندی نوکیان (Nokian) اعلام کرده است که با توجه به تحریم‌های کنونی کشورهای غربی علیه روسیه، دیگر نمی‌تواند در این شرکت فعالیت کند. نوکیان قصد دارد که کشورهای اروپای شرقی و فنلاند را جایگزین خطوط تولید تعطیل شده کند.

همچنین شرکت تولید تجهیزات کشاورزی Deere & Co هم اعلام کرده که به زودی دفتر مرکزی خود در مسکو را تعطیل خواهد کرد. به علاوه، گروه فرانسوی تولید قطعات یدکی والئو (Valeo) هم از تعطیلی خطوط مونتاژ خود در روسیه خبر داده.

مبدل‌های کاتالیزور خودروها و تامین مواد اولیه از اوکراین

تاثیر منفی تهاجم روسیه و جنگ با اوکراین - فلزات گرانبها روسی

کاتالیزورهای اگزوز یکی از گران‌ قیمت‌ترین قطعات خودرو هستند. بخش زیادی از فلزهایی که در این قسمت وجود دارد، مستقیما از روسیه به کارخانه‌های تولیدی فرستاده می‌شود. فلزهای پالادیوم، رودیوم و پلاتین بخش اصلی کاتالیزورهای اگزوز هستند.

مارک ویکفلد، یکی از مدیران گروه خودروسازی AlixPartners در این باره می‌گوید:

بدون در نظر گرفتن میزان فلزهای بازیافتی‌ داخل کاتالیزورها، می‌توان گفت که 38 درصد فلز پالادیوم کل جهان، مستقیما از روسیه می‌آید. تولید خودرو بدون داشتن این فلز، اصلا ممکن نخواهد بود. البته ذخایر خوبی از پالادیوم در بریتانیا وجود دارد اما آن‌ها فراوری نشده‌اند.

ناگفته نماند که فراوری فلزهای کاتالیزور اگزوز، حداقل 6 ماه طول می‌کشد و اگر روسیه صادرات آن‌ها را قطع کند، حداقل 6 ماه طول می‌کشد که بازار جهانی خودرو به حالت تعادل برسد.

همچنین ذخایر آلومینیوم روسیه، نقش زیادی در صنعت خودروسازی جهان دارند و اگر روسیه این معادن را بر روی جهان ببندد، قیمت جهانی خودرو به شدت افزایش پیدا خواهد کرد. البته شرکت فولادسازی ژاپنی Nippon، آمادگی خود را برای تامین آلومینیوم جایگزین روسیه اعلام کرده اما هنوز درمورد قیمت و تاریخ عرضه فلزات خود صحبتی نکرده است.

تاثیر منفی تهاجم روسیه و جنگ با اوکراین - فلزات گرانبها روسی

کسب و کارهای کوچک‌ دیگری که در جنگ روسیه و اوکراین بیشترین آسیب را دیده‌اند

خطوط هواپیمایی بین المللی دلتا ایرلاینز (Delta Air Lines) هم روابط خود را با شرکت هواپیمایی روسی ایروفلوت (Aeroflot) به حالت تعلیق درآورده است.

همچنین شرکت رینگ (Ring) که در زمینه ساخت وسایل امنیت منزل فعالیت می‌کند و 700 کارمند در اوکراین دارد، اعلام کرده که به زودی از این کشور خارج خواهد شد.

اما برخلاف تمامی شرکت‌های بین‌ المللی، کمپانی کانادایی Kinross Gold Corp که مالک چندین معدن طلا در روسیه است بیان کرده که هیچ تصمیمی مبنی بر خروج از روسیه نخواهد داشت.  این شرکت با توجه به روسی بودن ملیت تمام کارکنان خود عقیده دارد که مشکلی جهت ادامه فعالیت خود نمی‌بیند. همچنین این شرکت فکر می‌کند که آب و هوای شرق روسیه به قدری سرد است که هیچ کس قصد حمله به آن نقطه را نخواهد داشت و امنیت کارکنان آن‌ها تضمین شده خواهد بود.

شما می‌توانید آخرین اخبار رسمی جنگ روسیه و اوکراین را از طریق این لینک در سایت گجت نیوز دنبال کنید.

آخرین اخبار جنگ روسیه و اوکراین

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*