در مریخ خبری از گوشت نیست

ایلان ماسک: در مریخ خبری از گوشت نیست، باید گیاه خوار شویم

به گفته ایلان ماسک و دانشمندان، در مریخ خبری از گوشت نیست و اگر روزی این سیاره خانه دوم انسان‌ها شود باید رژیم خود را به گیاه خواری تغییر دهیم.

مدت‌هاست که ایلان ماسک برنامه‌های عجیب و غریبی برای مریخ دارد و قصد دارد در آینده انسان‌ها را برای زندگی به مریخ بفرستد. اکنون در مطالعه‌ای که دانشمندان پیرامون دیدگاه‌های ماسک انجام داده‌اند، مشخص شده که امکان گوشت خواری در مریخ وجود ندارد و باید گیاه‌خوار شد.

در مریخ خبری از گوشت نیست!

از همان زمانی که ماسک شرکت اسپیس ایکس خود را تأسیس کرد، قصد داشت تا انسان را به موجودی چند سیاره‌ای تبدیل کند تا در شرایط بحرانی روی زمین بتوانیم به فکر سرپناه دیگری برای ادامه بقا باشیم. شرکت وی در سال 2002 بنیان نهاده شد و تا به امروز مأموریت‌های بسیاری را از سر گذرانده است.

در مریخ خبری از گوشت نیست

این کارآفرین و میلیاردر معروف از سال‌ها پیش برنامه دارد تا مریخ را آماده زندگی کند و در همین راستا پیشنهادهای زیادی به دانشمندان برای بررسی و پژوهش داده است. یکی از ایده‌های ماسک برای زندگی موقت در سیاره سرخ، گنبدهای شیشه‌ای است که به عنوان زیستگاه‌های موقت خواهند بود. مزارع آب کشت نیز از دیگر ایده‌های او برای خوراک است.

شیوه تولید میوه و سبزیجات مورد نیاز به روش آب کشت دیگر نیازی به خاک ندارد و محققان می‌توانند با اندازه‌گیری نیازهای انسان و تزریق عناصر ریزمغذی و درشت مغذی به آب نیاز به وجود خاک را از بین ببرند.

شرکت اسپیس ایکس قرار است که در سال جاری اولین موشک مداری خود، استارشیپ را روانه سیاره سرخ کند. البته ناگفته نماند که این مأموریت بدون سرنشین خواهد بود. اکنون دانشمندان در حال بررسی مواردی هستند که هنگام سفر به مریخ باید وجود داشته باشد. البته این پرواز آزمایشی است و پرواز اصلی در سال 2024 انجام خواهد شد.

در مریخ خبری از گوشت نیست

یکی از محققان به نام جان کی استریکلند از انجمن ملی فضایی در یادداشت‌های خود می‌نویسد افرادی که رژیم گیاه خواری دارند بهتر می‌توانند با شرایط مریخ کنار بیایند و تعداد کسانی که گوشت خوار هستند مطمئنا نصف گیاه‌ خوارها خواهد بود. به گفته وی یک کلنی 5000 نفری از وگان‌ها (گیاه خواران) می‌توانند یک مزرعه سه دهم مایل مربعی را استفاده کنند.

ماسک نیز در این خصوص گفته در وهله اول انسان‌هایی که مستعمره نشین مریخ می‌شوند باید رژیم خود را به گیاه خواری تغییر دهند و زمانی که توانستیم در سیاره سرخ موفق به ساخت شهری خودکفا شویم، می‌توانیم گونه‌های جانوری و حیوانات را به آنجا ببریم. وی معتقد است که باید از هر حیوان یک جفت و مانند کشتی نوح به مریخ ارسال شود و در ادامه بیش از یک جفت خواهیم برد.

طبق مطالعاتی که دانشمندان انجام داده‌اند و به گفته استریکلند، برای این که بتوان 5000 هزار انسان را به مریخ برد، ابتدا باید بتوان پنج هزار سفر به آنجا انجام داد و باید در نظر داشت که در هر سفینه می‌توان تنها 200 تن محموله جای داد. پس از این که این مشکلات حل شود، می‌توان به تولید غذا فکر کرد.

از طرفی برای این که یک نفر انسان روی مریخ سکونت کنند، حدود 185 متر مربع از خاک مریخ و 100 کیلو وات انرژی نیاز است. بنابراین برای این که حدودا 100 خدمه ساخت و ساز اولیه را انجام دهند، به چیزی بیش از 10 مگاوات انرژی و 20 هزار متر مربع زمین نیاز است.

در مریخ خبری از گوشت نیست

به گفته وی اگر 93 هزار متر مربع زمین در اختیار داشته باشیم که در چهار طبقه به طور مساوی پراکنده شده باشند، برای خوراک پنج هزار نفر با رژیم گیاه خواری کافی است. از طرفی انرژی مورد نیاز برای 5000 نفر واقعا زیاد می‌شود. استریکلند می‌گوید:

علاوه بر انرژی مورد نیاز برای ساکنان مریخ باید انرژی مضاعفی نیز برای رفت و آمد و حمل و نقل صرف کرد. این نیرو باید از منابعی که در آنجا در دسترس است تأمین شود. شکافت، همجوشی یا آرایه‌های خورشیدی فضایی از جمله منابع برای تولید سوخت هستند. متاسفانه در سیاره سرخ سوخت فسیلی وجود ندارد.

البته بخشی از این انرژی باید صرف زمین شناسان شود تا بتوانند نقاطی را در مریخ پیدا کنند که بتوان در آنجا سکونت کرد. به پیشنهاد این دانشمند، ناسا نباید در این زمینه به تنهایی کار کند و باید با شرکت اسپیس ایکس همکاری داشته باشد. اگر چنین اتفاقی بیفتد و سکونتگاه‌های مریخی بزرگتر شود، مردم نیز به آن به مثابه خانه دومشان نگاه می‌کنند.

اما این که دانشمندان می‌گویند باید زمینی‌سازی مریخ تمام شود منظور چیست؟ زمینی‌سازی به فرایندهایی از قبیل آماده‌سازی جو، دما، مکان‌نگاری پوسته و بوم‌شناسی قمر به سبک کره زمین گفته می‌شود. یکی از ایده‌های دیگر ماسک برای آماده‌سازی جو این سیاره، ارسال سلاح‌های هسته‌ای به آنجا و تغلیظ اتمسفر مریخ بود. با وجود این، ماسک نیز معتقد است که فرآیندهای زمینی‌سازی بسیار طولانی خواهند بود و باید تا آن موقع با گنبدهای شیشه‌ای به زندگی ادامه داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*