فناوری شارژ ۱۵۰ واتی SuperVOOC اوپو

اوپو با فناوری شارژ‌ ۱۵۰ واتی SuperVOOC به میدان آمد؛ عمر مفید باتری ۲ برابر می‌شود!

شرکت اوپو با حضور در MWC 2022 از فناوری شارژ‌ ۱۵۰ واتی SuperVOOC رونمایی کرد که یک قدم مثبت بزرگ برای عمر مفید باتری‌ها نیز برداشته است.

همین چند روز قبل بود که اوپو از گوشی‌های پرچمدار سری Find X5 خود رونمایی کرد که از فناوری شارژ سریع جدید ۸۰ واتی SuperVOOC پشتیبانی می‌کنند. امروز این کمپانی با فناوری شارژ ۱۵۰ واتی SuperVOOC به کنگره جهانی موبایل بارسلونا قدم گذاشت؛ یک سیستم ارتقا یافته که توان نزدیک به ۲ برابری دارد!

شارژ کامل در عرض ۱۵ دقیقه با فناوری شارژ‌ ۱۵۰ واتی SuperVOOC

در یک تست آزمایشگاهی، این سیستم شارژ ۱۵۰ واتی توانسته یک گوشی آزمایشی با باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی را در عرض تنها ۵ دقیقه از شارژ ۱ به ۵۰ درصد برساند، در حالی که شارژ کامل آن هم فقط به ۱۵ دقیقه زمان نیاز دارد. اگر بخواهیم این فناوری را با شارژرهای فعلی مقایسه کنیم، به طور مثال یک شارژر ۶۵ واتی برای شارژ کامل چنین باتری به ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد.

فناوری شارژ ۱۵۰ واتی SuperVOOC اوپو

اوپو یک شارژر با فناوری شارژ‌ ۱۵۰ واتی SuperVOOC خودش را نیز رونمایی کرده است که به لطف فناوری GaN، این شارژر ابعاد کوچک ۵۸ در ۵۷ در ۳۰ میلی‌متری و وزن ۱۷۲ گرمی دارد. بنابراین، این شارژر خیلی بزرگ‌تر از شارژر ۶۵ واتی قدیمی‌تر اوپو نیست. طراحی این شارژر نشان می‌دهد چگالی توان آن ۱.۵۱ وات در سانتی‌متر مربع است که چند برابر یک شارژر معمولی خواهد بود.

در حالی که فناوری VOOC انحصاری است، اما این شارژر جدید از پروتکل‌های USB Power Delivery و PPS نیز پشتیبانی می‌کند که توسط گوشی‌ها، لپ تاپ‌ها و سایر گجت‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شارژر دارای خروجی ۷.۵ آمپر/ ۲۰ ولت است. در داخل گوشی به کار رفته در این آزمایش دو سلول باتری قرار گرفته که هر کدام از پمپ شارژ اختصاصی خود بهره می‌برند که می‌توان برق دریافتی را به ۵ ولت/ ۱۵ آمپر تبدیل کرده و آن را به باتری برساند.

عمر مفید باتری با این فناوری ۲ برابر می‌شود

اوپو می‌گوید در این فناوری، نگرانی‌ها در مورد عمر مفید باتری را هم از دو جهت برطرف کرده است. اولین مورد فناوری Battery Health Engine است که یک تراشه سفارشی را برای مدیریت باتری به خدمت گرفته است. در تست‌های آزمایشگاهی، یک باتری بعد از گذراندن ۱،۶۰۰ چرخه شارژ، ۸۰ درصد ظرفیت خودش را حفظ کرده است. این دو برابر مقدار فعلی در فناوری باتری‌ها که ۸۰۰ چرخه شارژ است، خواهد بود.

فناوری شارژ ۱۵۰ واتی SuperVOOC اوپو

بخشی از این دستاورد به لطف الگوریتم Smart Battery Health به دست آمده است که دائماً روی الکترودهای منفی نظارت می‌کند تا تا حد ممکن از مرگ لیتیوم بکاهد. لیتیوم یون‌هایی که به دام می‌افتند، دیگر نمی‌توانند برای شارژ مورد استفاده قرار بگیرند. گوشی‌های سری اوپو فایند X5 از فناوری Battery Health Engine استفاده می‌کنند.

فناوری شارژ ۱۵۰ واتی SuperVOOC اوپو

فناوری Battery Health یکی دیگر از مشکلات را هم برطرف کرده است. طراحی باتری به کار رفته توسط اوپو شامل یک رابط الکترولیت جامد (SEI)، یک لایه مقاوم روی الکترودهای باتری که از آن‌ها در برابر تنزل محافظت می‌کند. در اینجا Battery Healing به یک فرمول ویژه‌ای مختص به الکترولیت‌ها اشاره دارد که بی‌وقفه لایه‌ی SEI را هنگام شارژ و تخلیه شارژ باتری ترمیم می‌کند. این اتفاق باعث می‌شود الکترودها در وضعیت خوبی نگهداری شوند که در نتیجه به بهبود عملکرد باتری و گسترش پیدا کردن عمر مفید آن می‌انجامد.

اولین موبایلی که از فناوری شارژ‌ ۱۵۰ واتی SuperVOOC شرکت اوپو بهره‌مند خواهد بود، یک دستگاه با برند وان پلاس است که بین ماه‌های آوریل تا ژوئن عرضه می‌شود. اما در کنار اوپو شرکت ریلمی هم از فناوری شارژ ۱۵۰ واتی خودش رونمایی کرده است. بنابراین اوپو در این زمینه بی‌رقیب نیست.

فناوری شارژ ۱۵۰ واتی SuperVOOC اوپو

اپو همچنین در حال کار روی فناوری SuperVOOC است تا بتواند به سرعت ۲۰۰ واتی یا حتی فراتر از آن نیز دست پیدا کند. این شرکت هم اکنون در حال کار روی پروژه‌ی سیستم شارژ‌ ۲۴۰ واتی است که یک باتری ۴،۵۰۰ میلی‌آمپر ساعتی در یک گوشی را می‌تواند تنها در عرض ۹ دقیقه به شارژ‌ ۱۰۰ درصد برساند. با این سرعت شگفت انگیز، برای آنکه گوشی شما ۵۰ درصد شارژ شود، تنها به ۳ دقیقه و ۳۰ ثانیه زمان نیاز خواهید داشت!

بیشتر بخوانید:

سرعت شارژ حیرت انگیز 240 واتی اوپو را در این ویدیو ببینید؛ 0 تا 100 باتری گوشی در 9 دقیقه

این با گسترش سیستم SuperVOOC برای ارسال توان ۲۴ ولت/ ۱۰ آمپر به سمت گوشی و استفاده از ۳ پمپ شارژ برای تبدیل این توان به ۱۰ ولت/۲۴ آمپر ممکن می‌شود. اگرچه این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده و احتمالاً چند سالی با حضور آن در گوشی‌های موجود در بازار فاصله داریم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*