کلیات طرح صیانت

نماینده مجلس: کلیات طرح صیانت تصویب شده، دوباره رأی‌گیری نمی‌کنیم

به گفته رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت از فضای مجازی، کلیات طرح صیانت تصویب شده و دیگر مورد رأی گیری مجدد قرار نمی‌گیرد.

پس از ابطال مصوبه صیانت از فضای مجازی توسط معاونت قوانین مجلس، رئیس کمیسیون ویژه بررسی این طرح، رضا تقی پور خاطرنشان کرد اشکالی که به این طرح گرفته شده شکلی است و قابل حل خواهد بود.

کلیات طرح صیانت یک بار برای همیشه تصویب شده!

مدتی پیش معاونت قوانین مجلس طرح صیانت را باطل کرد. به گفته تقی پور، ماجرای طرحی که به کمیسیون ویژه آمده از این قرار است که طرح صیانت کنونی نسبت به نسخه اولی که از سوی مجلس رسیده متفاوت بوده است. در واقع این طرح از سوی مجلس به دست کمیسیون و سپس مرکز پژوهش‌های مجلس رسیده و دچار تغییر و تحولاتی شده است. وی در ادامه گفت:

در واقع ایراد شکلی معاونت قوانین این است که کمیسیون باید ابتدا همان نسخه اولیه را به رأی‌گیری می‌گذاشته و پس از تصویب، تغییرات لازم را در آن اعمال می‌کرده است.

کلیات طرح صیانت

بنابراین به گفته رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت، ایرادی که هم اکنون به طرح وارد شده تنها یک ایراد شکلی است و به هیچ وجه مربوط به مفاد و محتوای آن نیست. به عقیده تقی پور همه چیز از ابتدا درست پیش رفته و زمانی که طرح در مجلس بوده، در حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رئیس مرکز ملی فضای مجازی تغییراتی در آن اعمال شده است.

تقی پور تأکید کرد تصمیم‌های مذکور در همان جلسه‌ای اتخاذ شده که معاون قوانین مجلس، آقای پورسید حضور داشته و بنابراین راهی را رفته‌ایم که مد نظر معاونت بوده است. رئیس کمیسیون ویژه می‌گوید:

اوایل برای این که کار را راحت‌تر پیش ببریم، همان نسخه پر از ایرادی را که خودمان هم به آن ایراد وارد کرده بودیم، اصلاح نمودیم و تمام نظرات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و مرکز ملی فضای مجازی را اعمال کردیم. پس از آن به بررسی کلیات پرداختیم.

کلیات طرح صیانت

به گفته رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح صیانت، در حال حاضر مذاکرات برای حل این مشکل شکلی ادامه دارد و در صدد هستیم تا با توسل به هیأت رئیسه مجلس ایراد حل شود. تقی پور در پاسخ به این سوال که آیا پس از حل ایراد شکلی مجدداً رأی‌گیری از کلیات به عمل خواهد آمد یا خیر، گفت:

برای کلیات دیگر رأی‌گیری انجام نخواهد شد و یکسره وارد مواد طرح می‌شویم. زیرا نظر اعضای کمیسیون این است که خودمان خواستیم این تغییرات اعمال شود. بنابراین به صورت غیر مستقیم به تغییرات رأی داده‌ایم و حالا خود تغییرات را تأیید کرده‌ایم.

گفتنی است که پس از حواشی پیش آمده پیرامون تصویب ناگهانی طرح صیانت، معاونت قوانین مجلس نحوه رأی‌گیری را نادرست خواند و به ابطال آن رأی داد.