سانسور اینترنت در روسیه

در پی سانسور گسترده، رکورد دانلود نرم‌ افزارهای فیلترشکن در روسیه شکسته شد

به دنبال فیلتر شبکه‌های اجتماعی نظیر توییتر و فیسبوک و سایت‌های خبری توسط روسیه، دانلود برنامه‌های فیلترشکن یا VPN رشدی بی‌سابقه داشته است.

روسیه از زمان آغاز حمله به اوکراین، با تحریم‌های متعددی از سوی دولت‌ها و شرکت‌های فناوری مواجه شده است. درحالی که مردم روسیه در حال حاضر هم با آغاز تنش با اوکراین در شرایط دشواری به سر می‌برند، دولت پوتین با سانسور گسترده اینترنت شرایط را حتی غیر قابل تحمل‌تر ساخته است. به دنبال سانسور و مسدودسازی گسترده اینترنت، حالا برنامه‌های فیلترشکن یا VPN جزو پردانلودترین برنامه‌ها در اپ استور روسیه قرار گرفته‌اند.

پوتین، رییس جمهور روسیه

به گزارش شرکت تحلیلی AppFigures، میزان دانلود نرم افزارهای فیلترشکن در روسیه از زمان شروع جنگ در 24 فوریه (5 اسفند) رشد قابل توجهی پیدا کرده است. تا روز سه‌شنبه محبوب‌ترین برنامه‌های وی پی ان رشدی بیش از 1200 درصدی را در تعداد دانلودها در اپ استور اپل و گوگل پلی در این کشور به خود دیده‌اند.

فقط در 1 مارس (10 اسفند)، برنامه‌های فیلترشکن تقریباً نیم میلیون بار دانلود شده‌اند. این درحالی است که در ماه گذشته میانگین دانلودهای این برنامه‌ها به‌صورت روزانه به 10 هزار بار می‌رسید. رشد عظیم دانلود وی پی ان‌ها، حاصل مسدودسازی دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های خبری متعدد توسط سازمان نظارتی روسکماندزور است.

نمودار دانلود VPN در روسیه

دولت روسیه اخیراً از مسدودسازی دسترسی به دو شبکه اجتماعی بزرگ فیسبوک و توییتر برای شهروندان خود خبر داد و روسکماندزور اظهار داشت که این پلتفرم‌ها به دلیل نقص قوانین روسیه فیلتر شده‌اند. با این حال، بر همه آشکار است که این اقدام با هدف سانسور اینترنت و جلوگیری از دسترسی مردم به اخبار مخالف روسیه صورت گرفته است.

در عین حال، شنیده‌ها از توییتر حکایت از این دارند که اپ استور و گوگل پلی را نیز روس‌ها مسدود کرده‌اند، ولی وب‌سایت 9to5Mac بر پایه منابع مستقل خود تایید کرده است که هر دو پلتفرم حداقل در زمان نگارش مطلب همچنان در این کشور در دسترس قرار دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*