ویندوز 12؛ تاریخ عرضه، قابلیت ها و امکانات احتمالی

ویندوز 12؛ تاریخ عرضه، قابلیت ها و امکانات احتمالی

اگر ویندوز ۱۱ رضایت‌بخش نیست و منتظر سیستم عامل بعدی مایکروسافت هستید، در اینجا به بررسی تاریخ عرضه و قابلیت‌های ویندوز 12 خواهیم پرداخت.

شایعات بسیاری حاکی از آن‌ هستند که مایکروسافت از هم‌اکنون در حال کار توسعه و ساخت جانشین ویندوز 11، یعنی ویندوز 12 را آغاز کرده است. نسخه آینده ویندوز چه ویژگی‌های جدیدی را می‌تواند به همراه داشته باشد؟ کاربران، مایکروسافت را با انبوهی از درخواست‌ها مواجه کرده‌اند که برخی از آنها در به‌روزرسانی‌های آتی ویندوز 11، تحت عنوان “Sun Valley 2” اضافه خواهند شد.

شایعات مربوط به تاریخ انتشار ویندوز 12

در حال حاضر ویندوز 11 همچنان روزهای آغازین خود را پشت سر می‌گذارد و حتی هنوز به سالگرد عرضه آن نرسیدیم. با این‌حال، با توجه به الگوی مایکروسافت در عرضه نسخه‌های پیشین، انتظار داریم که ویندوز 12 در اواخر سال 2025 رونمایی شود، یعنی درست زمانی‌که پشتیبانی از ویندوز 10 در حال اتمام خواهد بود.

دستگاه‌های مورد پشتیبانی از ویندوز 12

زمانی‌که مایکروسافت از انتشار و در دسترس قرار گرفتن ویندوز 11 خبر داد. یکی از الزامات دریافت آن این بود که دستگاه‌ها به سخت‌افزاری فعال به‌نام TPM مجهز باشند، این یک ویژگی امنیتی است که در اکثر مادربردها یافت می‌شود.

بنابراین احتمالا یکی از شرایط ضروری دریافت ویندوز 12 در آینده، تجهیز به این قابلیت است. به غیر آن، احتمالا دیگر نیازمندی‌های سخت‌افزاری با ویندوز 11 مشابهت خواهند داشت که به شرح ذیل خواهند بود:

  • پردازنده 64 بیتی
  • 4 گیگابایت رم
  • درایو 64 گیگابایتی
  • قابلیت بوت امن، UEFI
  • TPM 2.0
  • نمایشگر بزرگ‌تر از 9 اینچ با حداقل وضوح HD
  • گرافیک سازگار با DirectX 12 / WDDM 2.x
  • اتصال اینترنت

امکانات احتمالی Windows 12

در ادامه به پنج ویژگی برگزیده که بسیاری از کاربران ویندوزی به اضافه شدن آنها در این اکوسیستم علاقه‌مند و امیدوار هستند، خواهیم پرداخت.

1- ادغام Skype و Teams در MSN Messenger 12

ویندوز 12؛ تاریخ عرضه، قابلیت ها و امکانات احتمالی

 

بر کسی پوشیده نیست که تلاش‌های مایکروسافت در زمینه تماس ویدیویی از طریق برنامه‌های پیام‌رسان در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته است. در زمانه‌ای که مردم نیاز به برقراری ارتباط از راه دور را بیش از سال‌های گذشته حس می‌کنند، این برنامه زوم بود که حرف اول را زد و اسکایپ کاملا به‌حال خود رها شد.

با وجود ارائه برخی از ویژگی‌های جدید برای Teams و اسکایپ، هنوز فضای سردرگمی وجود دارد که بالاخره از کدام‌یک باید استفاده کرد. برای مثال، اگر لازم باشد در یک مصاحبه شغلی در Teams شرکت کنید، به احتمال زیاد باید سریعا برنامه را نصب کرده و از عملکرد آن اطمینان حاصل کنید.

در عوض، این احتمال قوت می‌گیرد که در آینده، هر دو برنامه بازنشسته خواهند شد و شروعی تازه برای ویندوز 12 به‌وسیله بازگشت MSN Messenger رقم خواهد خورد، در واقع این برنامه وظیفه خواهد داشت فرآیندی را تکمیل و به بلوغ برساند که اسکایپ و Teams موفق به انجام آن نشدند.

در صورت تمایل کاربران، نه تنها بازگشت تلنگرها، چشمک‌ها و صداهای کلاسیک، بلکه ویژگی‌های قدرتمندی که آن‌را با گوگل میت، زوم و فیس‌تایم هم‌تراز کند به مسنجر جدید مایکروسافت افزوده خواهد شد. این احتمال نیز وجود دارد که برنامه احتمالی هم با Slack یکپارچه شود، بنابراین در صورت نیاز به یک جلسه ویدیویی، می‌تواند با درخواست در یک کانال و به‌وسیله یه دکمه، MSN Messenger با دعوت‌کنندگان مورد نیاز راه‌اندازی و نصب شود.

مایکروسافت باید در نحوه درک خود از برنامه‌های پیام‌رسان تجدیدنظر کند و بازگشت مسنجر MSN می‌تواند یک شروع عالی به حساب آید.

2- تصویر پس‌زمینه لایو

ویندوز 12؛ تاریخ عرضه، قابلیت ها و امکانات احتمالی

چندین سال است که ویژگی‌ مشابهی در پلتفرم‌های گوناگون مانند آیفون و اندروید وجود دارد، آن هم حرکت انیمیشن‌ها در پس‌زمینه است. اما با این وجود برای فعال کردن این قابلیت در PC و مک، نصب یک نرم‌افزار جانبی مانند Wallpaper Engine برای برقراری تصاویر پس زمینه متحرک با قابلیت نمایش اطلاعات از رایانه شخصی شما ضروری است.

داشتن یک برنامه مستقل و اختصاصی از سوی مایکروسافت برای ویندوز 12، می‌تواند ادامه‌بخش تلاش‌های این شرکت در زمینه گسترش تم محسوب شود، موردی که به لطف تم‌های دارک در ویندوز 11 بهبود یافته است.

داشتن یک بخش اختصاصی برای تصاویر پس‌زمینه که در آن بتوانید قطعات ایستا از اطلاعات را روی دسکتاپ قرار دهید که با یک تصویر زمینه زنده متحرک کار کند، می‌تواند برای همه نوع کاربران جذاب به‌نظر برسد.

مایکروسافت هم‌چنین می‌تواند تصاویر پس‌زمینه قبلی، مانند دامنه تپه‌ ویندوز XP را این بار به‌صورت متحرک در کنار ابرهایی که وضعیت باتری یا آب‌وهوا را نشان می‌دهند، به ویندوز 12 بازگرداند.

این ویژگی می‌تواند دسکتاپ را به طرز قابل توجهی به روز کند، بدون آن‌که برای نمایش تغییرات به ویجت‌ها یا نوار وظیفه متکی باشید.

3- برنامه اختصاصی پادکست

ویندوز 12؛ تاریخ عرضه، قابلیت ها و امکانات احتمالی

با اینکه بازگشت ویندوز مدیاپلیر یکی از تصمیمات عاقلانه مایکروسافت محسوب می‌شود، اما وجود امکاناتی اضافه مانند پادکست‌ها برای کارکرد فعلی Media Player غیرمرتبط به‌نظر می‌رسد. در نمونه‌های مشابه، می‌توان به Big Sur از macOS اشاره کرد که از سال 2019 از برنامه پادکست خود استفاده می‌کند. با این‌حال اگر چنین قصدی را در ویندوز داشته باشید، مشخص نیست باید از کجا شروع کنید، زیرا مایکروسافت در حال حاضر فاقد سرویس اختصاصی پادکست است.

به‌همین دلیل است که ویندوز 12 به احتمال فراوان، به یک برنامه اختصاصی پادکست مجهز خواهد بود که می‌تواند در پلتفرم‌های دیگر مانند اندروید و iOS نیز مورد استفاده قرار گیرد تا اشتراک‌های شما در همه دستگاه‌ها همگام و یکپارچه شوند.

پادکست‌ها راهی عالی برای گوش دادن به مصاحبه‌ها و آخرین اخباری است که علایق شما را در بر می‌گیرند و مدیریت آنها در یک برنامه اختصاصی برای کاربران ویندوز، ایده‌ای بسیار جذاب خواهد بود. این قابلیت می‌تواند به‌طور جدی به تلاش شرکت برای در دسترس قرار دادن محتوا در هر دستگاهی کمک کند.

4- برنامه اختصاصی استریم

ویندوز 12؛ تاریخ عرضه، قابلیت ها و امکانات احتمالی

سال‌ها است که برنامه‌هایی نظیر OBS و Twitch راه‌اندازی شده‌اند که راه‌هایی برای پخش استریم از آنچه در حال بازی یا تماشا با دیگران هستید را فراهم کنند. با این‌حال، این برنامه‌ها همواره نیازمند ارتقای مستمر و پیوسته هستند تا این اطمینان حاصل شود که پخش آن با کیفیت خوب و تاخیر ناچیز انجام می‌گیرد.

جنبه دیگری نیز از ابزار مکمل این حوزه وجود دارد که استریمرها برای کمک به نمایش آنها در شرایط نوری بهتر استفاده می‌کنند یا می‌توان به Stream Decks اشاره کرد که برای کنترل آسان تنظیمات با استفاده از کلیدهای میانبر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیریت چند برنامه فقط برای کنترل همه اینها می‌تواند امری طاقت‌فرسا باشد، به همین دلیل است که ویندوز 12 می‌تواند از داشتن یک برنامه که قابلیت پخش استریم و فراهم کردن تجهیزات جانبی را به‌طور یکپارچه فراهم می‌کند، سود ببرد.

مایکروسافت از زمان معرفی ویندوز 11 در ژوئن 2021، تاکید ویژه‌ای بر قابلیت‌های گیمینگ و مبتنی بر برنامه‌های ایکس باکس داشته است، از جمله این تغییرات می‌توان به اضافه شدن فناوری HDR و به‌روزرسانی رابط کاربری برنامه Xbox اشاره کرد. با توجه به اینکه بسیاری از گیمرها، بازی‌های خود را از طریق ویندوز دنبال می‌کنند، ساخت یک برنامه برای استریم، فرصتی بزرگ برای این اکوسیستم به‌شمار می‌رود.

وجود یک برنامه مخصوص برای کنترل و تنظیمات، مثلا تغییر چراغ‌های زنگ و استریم برای مخاطبان می‌توانند بسیار جذاب باشند و انجام تغییرات مختلف را بر روی یک برنامه متمرکز کند. این قابلیت می‌تواند پخش‌ها را بر اساس برنامه و بازی‌های در حال انجام، در کنار سناریوهای مختلف نوری برای زمان‌های مختلف روز به‌طور خودکار اعمال کند.

همان‌طور که ساتیا نادلا، مدیر مایکروسافت از زمان انتشار ویندوز 10 در سال 2015 گفته است، این ویژگی می‌تواند گیمرهای بیشتری را تشویق کرده تا ویندوز را به‌عنوان سرویس اصلی خود انتخاب کنند. این در حالی است که ویندوز 12 می‌تواند به چشم‌اندازی فریبنده برای استریمرها تبدیل شود تا فالوورها و درآمد بیشتری را برای شغل خود ایجاد کنند.

5- برنامه همراه برای اندروید

ویندوز 12؛ تاریخ عرضه، قابلیت ها و امکانات احتمالی

وجود چنین برنامه‌ای برای همگام‌سازی تلفن شخصی با ویندوز، می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه بستر ویندوز بر روی پلتفرم‌های قابل حمل مانند گوشی‌های اندرویدی باشد. برای مثال یک ایده جالب این است که هنگامی‌که برنامه جدید را در ویندوز 12 باز می‌کنید، طرحی شبیه به ویندوزفون و طرح کاشی آن را ارائه شود که می‌تواند تجربه دسکتاپ را به این وسیله در گوشی هوشمند شما فعال کند.

این ایده مانند نرم‌افزار Samsung DeX است، در این برنامه می‌توانید برای مثال گوشی S22 یا تبلت S22 اولترا خود را پس از اتصال به دستگاه جانبی، به یک دسکتاپ تبدیل کنید.

این برنامه جدید، فراتر از تلاش‌های قبلی DeX و مایکروسافت برای تلفن شما خواهد بود. هنگامی‌که یک مانیتور را به گوشی خود متصل می‌کنید، یک دسکتاپ کامل از ویندوز 12 به‌وجود می‌آید که می‌تواند تمام محتویات رایانه اصلی را به اشتراک گذاشته و هنگامی‌که روی یک نماد کلیک می‌کنید، محتوا را از حافظه ابری دانلود کرده و آن‌را با وضوح اصلی خود نمایش می‌دهد.

این واژه می‌تواند یک پسوند خلاقانه از حافظه ابری باشد که در آن می‌توانید به فایل‌های خود در هر کجا که هستید، دسترسی داشته باشید. در اینجا، دسکتاپ خود را حمل کرده و تنها کار مورد نیاز این است که گوشی هوشمند خود را با ویژگی‌های صفحه لمسی یا به‌وسیله صفحه کلید و ماوس به مانیتور متصل کنید.

این قابلیت هم‌چنین در توسعه برنامه‌های نادلا نیز نقش موثری خواهد داشت و نقشی مانند ویژگی استریم را برای دیدن ویندوز به عنوان یک سرویس ایفا می‌کند. داشتن یک رایانه شخصی در یک برنامه، ایده‌ای فریبنده است و می‌تواند برای شرایطی که فرصت کوتاهی برای انجام برخی کارها با مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس دارید، گره‌گشا و مفید فایده باشد.