کارخانه لوازم خانگی ارج

کارخانه لوازم خانگی ارج دوباره شروع به کار کرد؛ بازگشت برند 85 ساله

پس از ده سال تعطیلی کارخانه لوازم خانگی ارج سرانجام با پیگیری‌های وزارت صمت، این شرکت احیا شده و به زودی مشغول تولید لوازم خانگی می‌شود.

طی چند سال اخیر موانع و مشکلات بسیاری بر سر راه تولیدکنندگان داخلی بوده و بعضی از آنها تا مرز ورشکستگی و تعطیلی نیز پیش رفته‌اند. یکی از این کارخانه‌های قدیمی شرکت تولید لوازم خانگی ارج است که قدمت بالایی در تولید دارد. به نظر می‌رسد با مرتفع شدن مشکلات این کارخانه، دوباره فعالیت خود را شروع کرده است.

کارخانه لوازم خانگی ارج وارد میدان رقابت می‌شود

به گفته محمدمهدی برادران، کارخانه ارج اولین شرکت تولید لوازم خانگی کشور بوده که در سال 1390 به علت بروز برخی از مشکلات و موانع بر سر راه تولید و برخی از قوانین دست و پا گیر، به طور کامل تعطیل شده بود. اکنون پس از ماه‌ها تلاش وزارت صنعت، معدن و تجارت این کارخانه مجددا احیا شده و به زودی تولید ملی را آغاز خواهد کرد.

کارخانه لوازم خانگی ارج

برادران توضیح می‌دهد که همزمان با احیای برند معتبر و باسابقه ارج، سبد محصولات این شرکت نیز دچار تحولی عظیم خواهد شد و وسایلی از جمله انواع یخچال و فریزر، انواع ماشین لباسشویی دیجیتال و مکانیکی، ماشین ظرفشویی و کولر گازی اسپلیت تولید می‌گردد. معاون صنایع عمومی وزیر صمت می‌گوید:

در رویکرد جدید حمایت از صنعت لوازم‌ خانگی، علاوه بر تأکید بر کیفیت و تنوع کالایی و افزایش تولید برای ایجاد رقابت مناسب در زمینه عرضه کالا به موضوع رضایت مشتری به ویژه خدمات پس از فروش، تأکید ویژه‌ای شده است.

به گفته برادران، آنچه در مقطع کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است، موضوع نام و نشان تجاری است؛ چرا که در حال حاضر کالاهای داخلی کیفیت قابل قبولی دارند، اما نسبت به رقبای جهانی خود دارای نشان تجاری مطرحی نیستند. وی تأکید می‌کند که باید به برندهای محبوب داخلی توجه ویژه‌ای شود و سعی کنیم که برندسازی را به درستی انجام دهیم.

کارخانه لوازم خانگی ارج

گفتنی است که کارخانه ارج پس از یک دهه تعطیلی، کار خود را با تولید کولر گازی آغاز می‌کند و تقریبا سه ماه دیگر و در اردیبهشت ماه سال 1401 مشغول تولید ماشین لباسشویی خواهد شد. بخش خصوصی، بودجه‌ای 200 میلیارد تومانی برای ارج هزینه کرده و در فاز اولیه خط تولید و مونتاژ دو وسیله ماشین لباسشویی و ظرفشویی، کولر گازی و آبی و در مراحل بعدی یخچال و فریزر را راه‌اندازی خواهد کرد.

بر اساس آمار منتشر شده، همزمان با احیای مجدد این کارخانه حدود 400 شغل مستقیم و 2500 شغل غیر مستقیم ایجاد شده است. در ابتدا تولیدات به صورت تحت لیسانس و پس از مدتی فعالیت با 60 درصد تولید داخلی انجام خواهد شد. سابقه کارخانه ارج بیش از هشت دهه است و از همان آغازین سال‌های فعالیت در عرصه تولید لوازم خانگی خدمت کرده است.

در سال 1390 به علت این که سرمایه گذار این کارخانه یکی از بانک‌ها بود، ماشین آلات و امکانات خطوط تولید از محل قرارگیری توسط طلبکاران خارج شد. آدرس کارخانه ارج در کیلومتر 7 جاده مخصوص واقع شده و در حال حاضر مشغول بازسازی سالن‌های تولید و احیای خط تولید هستند.

کارخانه لوازم خانگی ارج

همان‌طور که گفتیم اکنون خط تولید لوازمی مثل کولر گازی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی نصب شده است و طبق برنامه‌ریزی صورت پذیرفته قرار است که به مرور زمان سایر خطوط تولید راه‌اندازی شوند. از طرفی با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و متخصصان شبکه‌های مربوط به فروش و خدمات پس از فروش در حال طراحی است. مواد اولیه نیز بر اساس مقررات واردات و سایر قوانین این حوزه تأمین خواهد شد.