روسیه فضانوردان آمریکایی

تهدید جدید روسیه: جان فضانوردان آمریکایی در ایستگاه فضایی بین المللی، در خطر است

در ادامه تنش‌های روسیه و غرب، روسیه فضانوردان آمریکایی حاضر در ایستگاه فضایی بین‌ المللی را تهدید کرده است. این تهدید ممکن است در آينده ابعاد جدی‌تری پیدا کند.

در طول ۲۴ سال گذشته روسیه و آمریکا همکاری‌های گسترده‌ای برای ساخت و نگهداری از ایستگاه فضایی بین‌المللی داشته‌اند و این همکاری‌ها در نهایت برخی از مهم‌ترین اکتشافات فضایی قرن بیست و یکم را رقم زده‌اند. حالا ۴۰۸ کیلومتر پایین‌تر از ایستگاه فضایی، تجاوز نظامی روسیه به اوکراین سبب ایجاد تنش بین این کشور و غرب شده و جان فضانوردان آمریکایی را به خطر انداخته است.

 تهدید روسیه علیه فضانوردان آمریکایی

روسیه فضانوردان آمریکایی

ایستگاه فضایی بین‌المللی از دو قسمت روسی و آمریکایی تشکیل شده است؛ زیرا فضانوردان روسی و آمریکایی اولین افرادی بودند که در سال ۱۹۹۸ وارد آن شدند. از آن زمان همکاری بین این دو کشور ادامه یافت و وقتی برنامه شاتل آمریکا در سال 2011 خاتمه یافت، فضانوردان آمریکایی از راکت‌های روسی برای رسیدن به ایستگاه فضایی بهره بردند.

Scott Kelly، فضانورد آمریکایی در این رابطه گفت:

وقتی در فضا هستید و در یک موقعیت خطرناک با سرعت ۲۸ هزار کیلومتر بر ساعت به دور زمین می‌چرخید، مهمترین چیز همکاری است.

Cady Coleman، دیگر فضانورد آمریکایی نیز در این رابطه اظهار نظر کرد:

شرایط در فضا سخت و خطرناک است. در تجربه‌ای که من داشتم، ما با همکاران روسی خود غذا می‌خوردیم و در مورد شرایط سخت و راه‌های برطرف کردن مشکلات صحبت می‌کردیم.ما به چشمان یکدیگر نگاه می‌کردیم و متوجه بودیم که در این ماموریت همگی یکی هستیم. در واقع ما در همه کارها چه کارهای ساده و چه مسائل مربوط به مرگ و زندگی همکاری داشتیم. من با سه فضانورد روسی در آنجا بودم. ما یک هدف مشترک برای کاوش در فضا داشتیم و هیچ چیز آن را تغییر نميداد.

نیاز ناسا به راکت‌های روسی با رونمایی اسپیس ایکس از Crew Dragon Capsule در سال ۲۰۲۰ به پایان رسید؛‌ اما صحبت‌هایی برای حضور فضانوردان روسی در پروازهای آینده اسپیس ایکس در جریان است. علاوه بر اینها، همچنان فضانوردان روسی در تاسیسات ناسا در Houston آموزش می‌بینند.

روسیه فضانوردان آمریکایی

اما برخی اتفاقات پیش‌بینی نشده، مانع از ادامه این همکاری‌ها شده است. تقریبا دو هفته پیش بود که روسیه به اوکراین حمله کرد و پس از آن جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از تحریم‌های جدیدی علیه روسیه خبر داد که شامل نیمی از واردات فناوری‌های پیشرفته روسیه می‌شوند.

جو بایدن در طی سخنرانی ۵ اسفند خود در کاخ سفید گفت:

این تحریم‌ها صنعت هوا‌فضا و همچنین برنامه فضایی آنها را تضعیف خواهد کرد.

اندکی پس از این سخنرانی، ناسا اعلام کرد که برنامه‌ای برای ایجاد تغییر در همکاری‌های فضایی بین دو کشور ندارد و به پشتیبانی از عملیات‌های ایستگاه‌های زمینی و فضایی ادامه خواهد داد.

روسیه فضانوردان آمریکایی

این در حالی است که Mark Vande Hei، فضانورد آمریکایی که دارای رکورد طولانی‌ترین سفر فضایی است، قرار بود تا سه هفته دیگر به حضور ۳۵۵ روزه خود در ایستگاه فضایی پایان دهد و به وسیله یک فضاپیمای روسی و به همراه دو فضانورد دیگر (روسی) در قزاقستان فرود آيد.

در همین راستا Dmitry Rogozin، رئیس آژانس فضایی روسیه و از متحدان نزدیک ولادیمیر پوتین در چندین توییت به صحبت‌های بایدن واکنش نشان داد و با انتشار ویدیویی تهدید کرد که آنها Vande Hei را در فضا رها خواهند کرد و بخش روسی ایستگاه فضایی را هم به صورت کامل جدا می‌کنند. ناسا تاکنون در این رابطه سکوت کرده؛ اما تهدید روسیه سبب خشم فضانوران آمریکایی شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*