مقایسه پوکو X3 پرو

مقایسه پوکو X3 پرو در برابر پوکو X4 پرو 5G: آیا مدل ٢٠٢٢ به خوبی ٢٠٢١ است؟

با مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو X4 پرو 5G قصد داریم نقاط پیشرفت و ضعف میان‌رده جدید شیائومی از قبیل پردازنده، دوربین و باتری را بررسی کنیم.

شیائومی چند هفته پیش از نسل جدید میان‌رده پرطرفدارش یعنی پوکو ایکس 4 پرو 5 جی – Poco X4 Pro 5G رونمایی کرد. این گوشی که ادامه‌دهنده راه موفقیت‌آمیز پوکو X3 پرو بوده تغییرات زیادی به خود دیده و همین مسائل باعث شده‌اند تا هواداران شیائومی برای خرید X4 پرو سوالاتی داشته باشند. اما امروز در گجت نیوز قصد داریم با مقایسه کامل این دو گوشی با یکدیگر، تمامی تغییرات ایجاد شده را زیر ذره‌بین ببریم و ببینیم آیا ایکس 4 پرو 5 جی می‌تواند جانشین شایسته‌ای برای نسل پیشینش باشد یا خیر.

پیش از شروع باید بدانید پوکو X3 پرو محصولی بود که شیائومی را در مرکز توجهات قرار داد. این گوشی برای علاقه‌مندان به موبایل گیمینگ و خوره‌های باتری به گزینه شماره یک تبدیل شده بود و حالا پوکو X4 پرو 5 جی راه سختی را برای تکرار موفقیت‌های این گوشی پیش رو دارد. در کشورمان نیز کاربران زیادی روی خوش به ایکس 3 پرو نشان دادند، به طوری که این محصول به سرعت به یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های بازار موبایل کشور تبدیل شد.

ابتدا با مقایسه سخت افزاری این دو دیوایس آغاز می‌کنیم تا ببینیم این دو گوشی روی کاغذ چه حرف‌هایی برای گفتن دارند.

مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X4 پرو 5G

پوکو X3 پروپوکو X4 پرو 5G
ابعاد و وزن165.3×76.8×9.4 میلی‌متر
215 گرم
164.2×76.1×8.1 میلی‌متر
205 گرم
صفحه نمایش6.67 اینچی با پنل IPS و رزولوشن 1080×2400 پیکسل
نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی – HDR 10
6.67 اینچی با پنل AMOLED و رزولوشن 1080×2400 پیکسل
نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی – HDR 10
چیپستاسنپدراگون 860 (7 نانومتری)اسنپدراگون 695 5 جی (6 نانومتری)
حافظه128/6، 128/8، 256/6، 256/8128/6، 256/8
دوربینچهارگانه 48، 8، 2 و 2 مگاپیکسلی
دوربین سلفی 20 مگاپیکسلی
سه‌گانه 108، 8 و 2 مگاپیکسلی
دوربین سلفی 16 مگاپیکسلی
باتری5160 میلی‌آمپر5000 میلی‌آمپر
اتصالاتWi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
LTE
Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac
5G
ویژگی خاصحسگر تشخیص اثر انگشت روی لبه – گواهینامه IP53حسگر تشخیص اثر انگشت روی لبه – گواهینامه IP53
قیمتبین 6 میلیون و 500 هزار تومان تا 7 میلیون و 500 هزار تومان بر اساس مدلنامشخص

صفحه نمایش

ابعاد نمایشگر پوکو ایکس 3 پرو با پوکو ایکس 4 پرو 5 جی کاملا مشابه با یکدیگر است. این شباهت حتی به رزولوشن نمایشگرها نیز سرایت کرده و هر دو گوشی تصاویر را با رزولوشن 1080×2400 پیکسل نمایش می‌دهند. پشتیبانی از فناوری HDR 10 و نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی از دیگر ویژگی‌های هر دو دستگاه به شمار می‌آیند.

مقایسه پوکو X3 پرو

اما اگر به تفاوت‌ها نگاه کنیم، شیائومی در نسل جدید میان‌رده‌اش از پنل AMOLED استفاده کرده که باعث می‌شود روشنایی صفحه در حالت طبیعی 700 نیت و در بیشترین حالت خود به 1200 نیت برسد. این در حالی است که پنل صفحه نمایش پوکو ایکس 3 پرو از نوع IPS بوده که در حالت عادی تنها می‌تواند تا 450 نیت روشنایی داشته باشد. بدین ترتیب کار با پوکو ایکس 4 پرو 5 جی در محیط‌های خارج از ساختمان بسیار راحت‌تر خواهد بود. همچنین کیفیت و عمق رنگ‌ها در نسل جدید بهتر از نسل پیشین بوده و تصاویر با کیفیت بالاتری نمایش داده می‌شوند.

یک نکته نه چندان آزاردهنده در مورد نمایشگر ایکس 4 پرو 5 جی وجود دارد و آن، استفاده از محافظ گوریلا گلس 5 است. در مقایسه پوکو X3 پرو با نمونه جدیدترش، X3‌ پرو از محافظ گوریلا گلس 6 بهره می‌برد و تصمیم چینی‌ها برای استفاده از مدل قدیمی‌تر گویلا گلس نسبت به نسل پیشین کمی عجیب است. البته در مجموع این موضوع مسئله مهمی نخواهد بود چرا که با نصب گلس‌های محافظ توسط خود کاربر، سلامت نمایشگر تا حدود زیادی تضمین می‌شود.

سخت افزار پردازشی

شیائومی در نسل جدید میان‌رده پرطرفدارش پشتیبانی از 5G‌ را ممکن کرد. این ویژگی منجر به تغییر چیپست به کار رفته در پوکو X3 پرو شد و حالا شاهد اسنپدراگون 695 5G هستیم که در دسته چیپست‌های میان‌رده قرار می‌گیرد. این در حالی است که در مقایسه پوکو X3 پرو با نسخه جدید‌تر، این گوشی از چیپست قدرتمندی توان می‌گرفت که تقریبا عملکردی در حد یک پرچمدار را ارائه می‌داد و حالا هواداران شیائومی تنها می‌توانند به یک چیپست 5 جی میان‌رده در نسخه جدید این گوشی بسنده کنند. در واقع شیائومی با اضافه کردن پشتیبانی از تکنولوژی 5G، توان پردازشی را از پوکو ایکس 4 محروم کرد.

مقایسه پوکو X3 پرو

اسنپدراگون 860 حدود 40 الی 50 درصد عملکرد سریع‌تر و بهتری نسبت به اسنپدراگون 695 دارد. این موضوع ممکن است به مذاق بسیاری از کاربران خوش نیاید و علاقه‌ای به خرید این گوشی نشان ندهند. بدین ترتیب در مدل 2022 میان‌رده پرطرفدار چینی، دیگر امکان اجرای تمامی بازی‌ها با نهایت کیفیت از بین خواهد رفت و نمی‌توانیم بگوییم ایکس 4 پرو 5 جی مناسب موبایل گیمینگ است.

میزان رم در نظر گرفته شده برای هر دو گوشی یکسان بوده و کاربر می‌تواند بر اساس نیاز خود مدلی با رم 6 یا 8 گیگابایتی را انتخاب و خریداری کند. البته در ایکس 4 پرو 5 جی بر خلاف مدل پیشین، نسخه رم 8 گیگابایتی فقط برای حافظه 256 گیگابایتی در دسترس خواهد بود. بدین ترتیب قیمت تمام شده دیوایس کمی بالاتر از مقدار معمول می‌شود.

دوربین

شاید پوکو ایکس 4 پرو 5 جی نتواند در زمینه چیپست حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد اما در بخش دوربین به خوبی می‌تواند گوی سبقت را از نسل پیشین برباید. گرچه در مقایسه پوکو X3 پرو با نسل جدیدش شاهد استفاده از سنسورهای دوربین بیشتری هستیم اما عکاسی با این گوشی آنچنان که باید و شاید نبوده و کاربران از کیفیت تصاویر ثبت شده ناراضی هستند. چینی‌ها نیز به گلایه‌های کاربران توجه کرده و سنسورها را با نمونه‌های با کیفیت‌تر تعویض کردند.

در پوکو ایکس 4 پرو 5 جی شاهد استفاده از سه سنسور 108 مگاپیکسلی عریض، 8 مگاپیکسلی فوق عریض و 2 مگاپیکسلی ماکرو هستیم که تصاویر را با جزئیات بالایی ثبت می‌کنند. این سنسور ساخت سامسونگ بوده و در برخی میان‌رده‌های جدید دیده می‌شود. گرچه پوکو X4 پرو 5G یک سنسور دوربین کمتر از ایکس 3 پرو در اختیار دارد (سنسور 2 مگاپیکسلی تشخیص عمق)، اما این موضوع باعث نشده که کیفیت تصاویر افت کنند و البته در گوشی‌های امروزی دیگر از سنسور مجزا برای تشخیص عمق استفاده نمی‌شود.

مقایسه پوکو X3 پرو

با وجود افزایش مگاپیکسل دوربین اما X4 پرو 5 جی تنها می‌تواند با کیفیت Full HD فیلم‌برداری کند. در مقایسه پوکو X3 پرو با نسل جدید، عنوان برنده برای ضبط ویدیو به گوشی قدیمی‌تر می‌رسد که می‌تواند با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه فیلمبرداری کند و همچنین با کیفیت Full HD تا 120 و 240 فریم بر ثانیه ویدیو ضبط کند، کاری که ایکس 4 پرو 5 جی قادر به انجام آن نیست.

دوربین سلفی نیز در ایکس 4 پرو 5 جی دچار یک پسرفت جزئی شده و از 20 مگاپیکسل به 16 مگاپیکسل افت کرده است. کمی زاویه تصویربرداری در نسل جدید عریض‌تر شده اما سایر ویژگی‌های دوربین سلفی همانند سابق بدون تغییر باقی مانده‌اند.

باتری

از آنجایی که ابعاد نمایشگر پوکو X4 پرو 5 جی مشابه سابق باقی مانده و چیپست آن با نمونه‌ای کم‌مصرف‌تر جایگزین شده، شیائومی به منظور جلوگیری از ایجاد گرما و سنگینی اضافه به میزان کمی ظرفیت باتری را تقلیل داده است. بدین ترتیب در مقایسه پوکو X3 پرو با پوکو X4 پرو 5 جی، حجم باتری از 5160 به 5000 میلی‌آمپر رسیده و شاهد کاهش جزئی در آن هستیم.

پوکو ایکس 3 پرو با پشتیبانی از فناوری شارژ سریع 33 واتی، شارژ صفر تا 100 گوشی را تنها در 59 دقیقه امکان‌پذیر می‌کرد. چینی‌ها با توجه به کاهش ظرفیت باتری در نسل جدید این گوشی، فناوری شارژ سریع 67 واتی را به ایکس 4 پرو 5 جی آورده‌اند که می‌تواند در عرض 41 دقیقه گوشی را از صفر تا 100 درصد شارژ کند. در مجموع در بخش باتری تغییرات اندکی ایجاد شده و عملکرد هر دو گوشی را می‌توانیم مطلوب ارزیابی کنیم.

جمع‌بندی مقایسه پوکو X3 پرو و پوکو X4 پرو 5G

مقایسه پوکو X3 پرو

پوکو X4 پرو 5 جی هنوز به طور جهانی عرضه نشده و تنها چند روز از معارفه رسمی‌اش می‌گذرد. بدین ترتیب هنوز نمی‌توانیم درباره قیمتش در ایران صحبت کنیم اما شیائومی برچسب قیمتی 300 یورویی را در نظر گرفته است. بنابراین این گوشی در کشورمان احتمالا با اختلاف قیمت یک الی دو میلیون تومانی با ایکس 3 پرو به فروش خواهد رسید.

اگر قصد خرید یکی از این دو گوشی را دارید بایستی بر اساس اولویت‌هایتان به جلو بروید. اگر به دنبال دوربینی با کیفیت، نمایشگری شفاف و پشتیبانی از شبکه 5G هستید، پوکو ایکس 4 پرو 5 جی می‌تواند انتخاب مناسب‌تری باشد. اما اگر طرفدار موبایل گیمینگ هستید و سایر موضوعات برایتان اهمیت زیادی ندارند، همچنان می‌توانید به واسطه قیمت کمتر و چیپست بهتر به سراغ پوکو X3 پرو بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. شیاووومی ریده با این پوکو x4proو redmi note 11pro خو لامصب یکم قوی تر از قبلی بود چه میشد واقعاحیف پول که حروم این گوشی ها بشه

  2. اینجوریام نیست پردازنده را اینقدر میکوبید اسنپ ۶۹۵ یکی از پردازنده های خوب کوالکوم هستش در حد ۷۶۵ یا ۷۷۸ هستش

  3. پوکو x3نمیشه استوری بیشتر از یه دونه بزاری یه دونه بیشتر اپلود نمیکنه.راهنمایی کنین