انتشار گزارشی تکان دهنده از درآمد نجومی حذف شارژر و ایرپاد از جعبه آیفون برای اپل

گزارشی تکان دهنده از درآمد نجومی حذف شارژر و ایرپاد از جعبه آیفون برای اپل

در حالی‌که حذف شارژر و ایرپاد از جعبه آیفون و عدم کاهش هزینه محصول، برای مردم هزینه‌بر بوده؛ اما اپل را به سودی نجومی رسانده است.

زمانی‌که مینگ چی‌کو، تحلیل‌گر TF International در ژوئن 2020 از عدم وجود شارژر و ایرپاد در جعبه سری آیفون 12 پرده برداشت، با واکنش‌هایی توام با حیرت و شگفتی مواجه شد. اپل بدون شک سعی کرد تا در پشت نقابی که با هدف خدمت به محیط‌زیست تعیین کرده بود، پنهان شود و تاکید داشت که با کاهش اندازه جعبه‌های آیفون جدید، فضا برای گنجایش دستگاه‌ها در پالت‌های حمل‌ونقل، تا 70 درصد افزایش خواهد یافت.

قرارگیری جعبه‌های بیش‌تر بر روی یک پالت، به اپل این امکان را می‌دهد تا گوشی‌های بیش‌تری را در یک زمان برای کاربران ارسال کند. در نتیجه، استفاده از جعبه‌های کوچک‌تر باعث شده تا انتشار کربن در سال، به میزان 2 میلیون تن کاهش داشته باشد. این رقم، معادل خروج 500 هزار خودرو از جاده است.

با این‌حال، این اقدام اپل که توسط بسیاری از سازندگان بزرگ از جمله سامسونگ و گوگل، به‌نوعی مورد کپی و تکرار قرار گرفته است، به زعم بسیاری با هدف کمک به محیط‌زیست صورت نگرفته است. بسیاری بر این باور هستند که اپل، حذف ایرپاد و شارژر را از سری آیفون به دلایلی “سبز” انجام داده است. البته این سبزی بیش از آنکه به محیط‌زیست ارتباط داشته باشد، از رنگ پول برآمده است!

در واقع اپل این برنامه را با هم‌زمان با عرضه اولین سری از گوشی 5G، یعنی آیفون 12 آغاز کرد. آیا اپل تصمیم داشته تا هزینه‌های اضافی شامل مودم 5G و سایر قطعات را با حذف شارژر و ایرپاد از جعبه تلافی کند؟

به گزارش دیلی‌میل، اپل با حذف شارژر و ایرپاد از جعبه محصولات خود، در مجموع 5 میلیارد پوند (6.5 میلیارد دلار) صرفه‌جویی کرده است. ضمن آنکه این شرکت، با وجود حذف لوازم جانبی، قیمت گوشی‌های خود را نیز کاهش نداد. بدین ترتیب بسیاری از خریداران آیفون که قصد داشتند از فناوری شارژ سریع در گوشی‌های جدید خود استفاده کنند، صرفا به آداپتورهای 5 واتی که در جعبه مدل‌های قدیمی عرضه شده بود، دسترسی داشتند و در نهایت، چاره‌ای جز پرداخت 19 دلار برای شارژر 20 واتی و 19 دلار دیگر برای ایرپاد برای آنها وجود نداشت.

انتشار گزارشی تکان دهنده از درآمد نجومی حذف شارژر و ایرپاد از جعبه آیفون برای اپل

البته اگر بخواهیم کمی خوش‌بینانه قضاوت کنیم، برخی از خریداران آیفون ممکن است فارغ از آنچه در جعبه باشد، یک جفت Airpods بی‌سیم را به قیمت 129 دلار تهیه کنند. اگر یک مصرف‌کننده صرفا بخواهد ایرپاد سیمی را جایگزین کند، می‌توان آن را با پرداخت 19 دلار خریداری کند. بنابراین حتی اگر یک مشتری اپل فقط بخواهد یک آداپتور شارژ و ایرپادز سیمی را به آیفون جدید خود اضافه کند، 38 دلار اضافی برای او هزینه خواهد داشت. با تصور این موضوع که اپل سالانه میلیون‌ها آیفون را به فروش می‌رساند، مطمئنا پول زیادی به خزانه‌ این غول فناوری سرازیر خواهد شد.

کاهش ابعاد جعبه و افزایش ظرفیت برای جاگیری 70 درصد دستگاه بیش‌تر در هر پالت، به اپل کمک می‌کند تا هزینه‌های حمل‌ونقل خود را تا 40 درصد کاهش دهد. در نتیجه این امکان برای اپل فراهم می‌شود تا قیمت گوشی‌های هوشمند خود را برای کاربران کاهش دهد. برخی از تحلیل‌گران محاسبه کرده‌اند که اپل در هر آیفونی که می‌فروشد، معادل 35 را پس‌انداز می‌کند. با این‌حال، هیچ کاهش هزینه‌ای برای مصرف‌کننده از سوی این شرکت اعمال نشده است.

از زمان اعلام حذف شارژر و ایرپاد از جعبه آیفون توسط اپل، این شرکت طبق‌ گمانه‌زنی‌ها، حدود 190 میلیون واحد از این محصول را ارسال کرده است. بنابراین مجموع مبلغی که اپل به موجب این اقدام برای کاهش هزینه پس‌انداز کرده، به 5 میلیارد پوند (6.5 میلیارد دلار) می‌رسد.

در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که اپل در هزینه حمل‌ونقل و هم‌چنین حذف شارژر و ایرپاد از جعبه، صرفه‌جویی هوشمندانه‌ای داشته است. با این‌حال از سوی دیگر، مردم نه‌تنها از این اقدام سودی نبردند، بلکه مجبور شدند برای دسترسی به لوازم جانبی مورد نظر که دیگر رایگان نیست، هزینه‌ای مازاد را پرداخت کنند.

رقم تخمینی 6.5 میلیارد دلاری، مستقیما به سود انباشته شده اپل اضافه می‌شود که باعث افزایش قیمت سهام این شرکت خواهد شد. در واقع مدیران بالا‌رده مانند تیم کوک، با اتخاذ چنین تصمیمات یک طرفه‌ای، میلیون‌ها دلار به جیب می‌زنند، در حالی‌که مردم برای تهیه لوازم جانبی حذف شده، مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافه هستند.