سرچر 2

ارتش روسیه با پهپاد اسرائیلی سرچر 2 به اوکراینی‌ها حمله می‌کند

با تایید وزارت دفاع روسیه مشخص شد که آن‌ها در جنگ اوکراین از پهپاد اسرائیلی سرچر 2 علیه ارتش اوکراین بهره می‌برند.

اسرائیل از معدود فروشندگان تسلحات به روسیه است که این امر به واسطه روابط نزدیک و صمیمانه تل آویو با مسکو صورت می‌گیرد. از آنجا که روسیه نسبت به غرب ضعف و عقب ماندگی فناوری نظامی دارد و آن‌ها نیز مایل به فروش سلاح به روسیه نیستند، این کشور از اسرائیل جنگ افزارهای پیشرفته می‌خرد.

مسکو از اسرائیل پهپادهای نظامی می‌خرد. این پهپادها که سرچر 2 نام دارند، توسط صنایع هوافضای اسرائیل طراحی و ساخته شده‌اند. روسیه در ابتدا 12 فروند از این پهپادها را از کمپانی سازنده خریداری و سپس 90 فروند دیگر را به صورت تحت لیسانس با نام فورپست در خاک خود تولید نمود. روسیه پیشتر پهپادهای کوتاه برد بیرد آی 400 و آی ویو مارک 150 نیز از اسرائیل خرید بود.

سرچر 2

سرچر 2 نخستین پرواز خود را در سال 1998 انجام داد و هر فروند 350 کیوگرم وزن داشته و قادر به حمل 120 کیلوگرم بار و مهمات است؛ بیشینه وزن کلی آن هنگام پرواز نیز به 500 کیلوگرم می‌رسد. طول کلی آن 5.85، فاصله بین نوک بالش از یکدیگر (دهانه بال) 8.55 و ارتفاع هواگرد نیز 1.25 متر است؛ ارابه فرود پهپاد ثابت بوده و جمع نمی‌شود که سبب افزایش ارتفاع آن است.

یک موتور پیستونی 4 سیلندر L 550 با 45 اسب بخار توان ساخت کمپانی لیمباخ آلمان نیز پروانه پیشران 3 پره با قطر 120 سانتی‌متر که در انتهای هواگرد قرار دارد را چرخانده و به آن امکان پرواز با سرعت 200 کیلومتر بر ساعت را می‌دهد. بردش نیز 350 کیلومتر و پیوستگی پروازی‌اش 20 ساعت است. پهپاد تا 6.1 کیلومتر بالا رفته و معمولا با سرعت 110 تا 150 کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کند.

سرچر 2

سرچر 2 مجهز به رادار روزنه ساختگی (SAR) زیر بدنه

سرچر 2 می‌تواند زیر بدنه برجک الکترواپتیکال مجهز به دوربین تلویزیونی با بزرگنمایی برای دید در روز، سیستم تصویرساز فروسرخ برای دید در شب و از بین مه، دود و غبار، نشانه‌گذار و فاصله یاب لیزری حمل کند. هنگامی که نیاز به جستجوی سطح زمین برای کشف تحرکات و نقشه برداری باشد، به رادار روزنه ساختگی و در ماموریت گشت دریایی نیز به رادار جستجوی سطحی مجهز می‌شود.

اگر ماموریت جاسوسی باشد، زیر بدنه تجهیزات شنود ارتباطات دشمن سوار شده و برای ماموریت اطلاعاتی نیز سیستم شنود سیگنال و امواج دشمن در کنار سیستم جنگ الکترونیک نصب می‌شود. به منظور برقراری پل ارتباطی بین نیروهای خودی نیز می‌تواند ماژول GSM با خود حمل کند. علاوه بر این انواع سنسور، رادار و سیستم‌های دیگر نیز بسته درخواست مشتری قابل نصب‌ هستند.

سرچر 2 زیر هر بال خود یک آویزگاه برای حمل مهمات دارد. در ماموریت‌های رزمی که با خود بمب و موشک می‌برد، جهت کشف و نشانه گذاری اهداف در شب و روز و هر شرایط بد آب و هوایی دیگر، زیر بدنه برجک الکترواپتیکال نصب می‌شود. این پهپاد سطح مقطع راداری کمی دارد که سبب می‌شود نفوذ به حریم هوایی دشمن و نابودی اهداف برایش آسان‌تر شود.

سرچر 2

رهاسازی بمب کاب 20 از پهپاد فورپست روسی

جهت درگیری با اهداف زمینی سرچر 2 با خود بمب‌ها و موشک‌های هدایت لیزری سبک حمل می‌کند. زیر هر بال می‌توان یک بمب 21 کیلوگرمی نصب کرد. روسیه خود بمب‌هایی به وزن 21 کیلوگرم برای این پهپاد توسعه داده که کاب 20 نام داشته و با هدایت لیزری، تا 7 کیلومتر برد دارند. پس از کشف هدف، پهپاد با نشانه گذاری لیزری آن بمب را هدایت می‌کند.

علاوه بر این روسیه اواخر 2021 شلیک یک موشک ضد تانک کورنت از پهپاد اوریون را نیز آزمایش کرد که وزن آن اندکی از کاب 20 بیشتر است و احتمالا سرچر بتواند آن را حمل کند. این موشک نیز هدایت لیزری داشته و بایستی هدف را تا لحظه برخورد نشانه گذاری کرد. با این موشک علاوه بر اهداف سطحی، می‌توان اهداف کم سرعت و کم ارتفاع نظیر یک پهپاد دیگر را نیز هدف قرار داد.

پهپاد در بالای خود یک برجک مخابراتی دارد که آنتن‌های مورد نیاز جهت برقرار ارتباط با مرکز کنترل زمینی جهت ارسال اطلاعات بدست آمده و دریافت فرامین در آن جای گرفته است. همچنین بسته به درخواست خریدار می‌توان سیستم ارتباط ماهواره‌ای نیز درون آن نصب کرد تا برد پهپاد از 350 کیلومتر نیز فراتر برود و اطلاعات از طریق سیستم ماهواره‌ای جابجا شوند.

سرچر 2

رسم نماد Z ارتش روسیه روی دو هواگرد روسی که اشتباها توسط نیروهای خودی سرنگون نشوند؛ این موضوع بیانگر عدم داشتن سیستم تشخیص دوست از دشمن است

سیستم تشخیص دوست از دشمن نیز از دیگر قابلیت‌های این پهپاد است که مبادا توسط نیروهای خودی سرنگون شود. البته ارتش روسیه در عمل فاقد این قابلیت است و تاکنون در جنگ اوکراین چند مورد هواگرد خودی را سرنگون کرده‌اند. تنها در روزی که گذشت یک پهپاد و یک هواپیمای تهاجمی سوخوی Su-25 روسی توسط ارتش این کشور به اشتباه ساقط شدند.

وزارت دفاع روسیه اخیرا تصویری از هدف قرار گرفتن یک توپخانه راکتی ارتش اوکراین از دید پهپاد فورپست که در ارتفاع 3 کیلومتری از زمین پرواز می‌کرد منتشر و حضور این پهپاد در تجاوز به خاک اوکراین را تایید کرد. در یک ویدوی دیگر نیز حمله فورپست روسی با استفاده از بمب کاب 20 به یک توپخانه راکتی دیگر متعلق به ارتش اوکراین هستیم.

سرچر 2

پلاک پهپاد سرچر 2 معتلق به ارتش روسیه که سرنگون شد

البته اوکراینی‌ها نیز در جمعه‌ای که گذشت یکی از آن‌ها را ساقط کردند که با توجه به اطلاعات روی بدنه مشخص شد یکی از 12 فروندی است که در سال 2015 مستقیما از اسرائیل خریداری شد.