رابط کاربری One UI سامسونگ

8 مورد از بهترین ویژگی های جدید رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ

رابط کاربری One UI سامسونگ یکی از بهترین‌ها در دنیای گوشی‌های هوشمند است. نسخه 4.1 One UI سامسونگ منتشر شده و در این مطلب گجت نیوز، ما ویژگی‌های کاربردی این نسخه از One UI را مرور خواهیم کرد.

به باور بسیاری از کاربران، One UI سامسونگ بهترین رابط کاربری در دنیای گوشی‌های اندرویدی است. این رابط کاربری از زمان معرفی تغییرات گسترده‌ای داشته و با هر آپدیت، ویژگی‌های بیشتری به آن اضافه شده است. با انتشار اندروید 12، سامسونگ نسخه 4.0 رابط کاربری One UI را معرفی کرد. حالا نسخه 4.1 این رابط کاربری هم منتشر شده که دارای هشت ویژگی مهم و کاربردی است که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

امکانات جدید رابط کاربری One UI 4.1 سامسونگ

1. قابلیت رم پلاس در ONE UI 4.1 سامسونگ بهبود یافته است

یکی از قابلیت‌های جالب در برخی از گوشی‌های سامسونگ، رم پلاس است. این ویژگی که با آپدیت One UI 4.0 به گوشی‌های سامسونگ آمد، در نسخه جدید رابط کاربری سامسونگ پیشرفت محسوسی داشته است. اگر درباره این ویژگی، اطلاعات زیادی ندارید بهتر است بدانید با استفاده از رم پلاس، کاربران می‌توانند بخشی از حافظه داخلی گوشی خود را به حافظه رم اختصاص دهند.

قابلیت رم پلاس One Ui 4.1 سامسونگ

با این که این ویژگی جذاب به نظر می‌رسد اما بررسی‌ها نشان داده فعال کردن رم پلاس آن‌قدر که انتظار داشتیم در عملکرد گوشی تاثیرگذار نیست. در هر حال سامسونگ در ONE UI 4.1، این ویژگی را بهبود داده و حالا کاربران می‌توانند 2، 4، 6 و حتی 8 گیگابایت از حافظه داخلی خود را به حافظه رم اختصاص دهند. تا پیش از این بروزرسانی، تنها امکان انتخاب 4 گیگابایت وجود داشت.

همان طور که گفتیم این ویژگی در حد زیادی عملکرد گوشی را بهبود نمی‌بخشد. نوع حافظه رم با حافظه داخلی متفاوت است و این ویژگی، به نوعی یک رم مجازی به گوشی شما اضافه خواهد کرد. سامسونگ اعلام کرده با فعال کردن رم پلاس و اضافه کردن حافظه رم مجازی، عملکرد گوشی کاربران بهبود خواهد یافت.

2. ویجت‌های هوشمند به گوشی‌های سامسونگ می‌آیند

در iOS 14، شرکت اپل از ویژگی Smart Stack widget رونمایی کرد. به لطف این قابلیت، کاربران گوشی‌های آیفون می‌توانستند از ویجت‌های زیادی در یک فضای محدود استفاده کنند. سامسونگ حالا در وان یو آی 4.1، این ویژگی را کپی کرده است. در این نسخه از One UI، کاربران می‌توانند چندین ویجت را در فضایی محدود قرار دهند و کشیدن به سمت راست و چپ، به ویجت‌های قبلی و بعدی بروند.

ویجت One UI 4.1

اگر شما هم جزو افرادی هستید که از ویجت‌های زیادی استفاده می‌کنند اما نمی‌خواهند فضای زیادی از هوم اسکرین اشغال شود، این ویژگی می‌تواند به کمک شما بیاید. البته بهتر است به یاد داشته باشید برای استفاده از این قابلیت، باید فقط از لانچر رسمی سامسونگ استفاده کنید. در لانچرهای شخص ثالث، این قابلیت در دسترس نیست.

3. سازگاری بیشتر وان درایو و گالری سامسونگ

وان یو آی 4.1 سامسونگ در زمینه سازگاری بیشتر وان درایو و گالری سامسونگ هم عملکرد درخشانی دارد. حالا با آپدیت One UI 4.1 سامسونگ، کاربران می‌توانند به تمام تصاویر ویدئوها و تصاویر خود روی تمام دستگاه‌های سامسونگی خود دسترسی داشته باشند. برای این کار باید به اکانت وان درایو خود در تمام دستگاه‌ها وارد شده باشید و اطلاعات شما سینک شده باشد. تا پیش از آخرین آپدیت وان یو آی، کاربران تنها می‌توانستند محتوای گالری را در وان درایو آپلود کنند و امکان دسترسی دو طرفه وجود نداشت.

4. برنامه Samsung Pay در One UI 4.1 سامسونگ به قابلیت‌های جدیدی مجهز شده است

برنامه سامسونگ پی

هر چند برنامه سامسونگ پی در کشور ما چندان شناخته شده نیست اما بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان، از این برنامه کاربردی استفاده می‌کنند. تا پیش از این برنامه سامسونگ پی امکان ذخیره‌سازی اطلاعات کارت‌های بانکی را به کاربران می‌داد. اما حالا در نسخه جدید این برنامه، کاربران می‌توانند موارد دیگری مانند گواهینامه را نیز در آن ذخیره کنند.

5. انتخاب پالت‌های رنگی جذاب‌تر در One UI 4.1 ممکن می‌شود

ممکن است در سال‌های اخیر نسخه‌های فوق‌العاده از اندروید منتشر شده باشند اما بدون شک هیچ نسخه‌ای به اندازه اندروید 12، به گوشی‌های اندرویدی حال و هوای تازه‌ای نداد. اندروید 12 متریال یو را به کاربران معرفی کرد. با استفاده از متریال یو، پالت‌های رنگی بر اساس تصویر زمینه گوشی کاربر انتخاب می‌شود و بر اساس این رنگ‌ها، محیط رابط کاربری و هوم اسکرین ظاهری نو می‌گرفت.

سامسونگ در وان یو آی 4.0 این امکان را در اختیار کاربرانش قرار داد تا از متریال یو بهره ببرند. حالا در نسخه 4.1 رابط کاربری One UI، کاربران می‌توانند راحت‌تر از همیشه از پالت‌های رنگی مختلف استفاده کنند و تجربه بهتری داشته باشند.

6. تقویم سامسونگ حالا هوشمندتر شده است

برنامه تقویم در گوشی‌های سامسونگ عملکرد خوبی دارد و می‌تواند از پس برنامه‌ریزی‌های هفتگی، روزانه و ساعتی بر بیاید. با این حال در نسخه‌ 4.1 رابط کاربری وان یو آی سامسونگ، هوشمندتر عمل می‌کند و سازگاری بیشتری با برنامه‌های دیگر دارد. برای مثال حالا این امکان وجود دارد.

تقویم سامسونگ در One UI 4.1

در نسخه جدید تقویم سامسونگ که در One UI 4.1 وجود دارد، تقویم می‌تواند پیام‌های دریافتی در بخش پیامک‌ها را شناسایی کند و زمان و ساعت موجود در متن را تشخیص دهد. با این قابلیت کاربران می‌توانند به صورت هوشمندتری از برنامه تقویم استفاده کنند و در زمانشان صرفه‌جویی کنند. جالب است بدانید این قابلیت کاربردی حتی در برنامه‌های شخص ثالثی مانند واتساپ، مسنجر فیسبوک، اسکایپ و … نیز قابل دسترس خواهد بود.

برای استفاده از این قابلیت که در One UI 4.1 سامسونگ وجود دارد باید ابتدا وارد برنامه تقویم سامسونگ شوید. سپس با زدن روی +، می‌توانید پیشنهادهای سامسونگ بر اساس پیام‌های دریافتی را مشاهده کنید. البته هنوز این ویژگی عملکرد خوبی ندارد و سامسونگ باید روی توسعه بیشتر آن تمرکز کند.

7. برنامه دوربین سامسونگ در One UI 4.1 برای حرفه‌ای‌ها بهینه‌تر شده است

قابلیت های دوربین گلکسی اس 22

سامسونگ مدت‌ها است در گوشی‌هایش قابلیت Pro Mode را در بخش دوربین گنجانده است. این قابلیت می‌تواند عملکرد خوبی داشته باشد اما مهم‌ترین ایرادش، محدودیت در استفاده از آن بود. تا پیش از وان یو آی 4.1، قابلیت پرو مود تنها در دوربین اصلی کار می‌کرد. اما حالا کاربران می‌توانند از این قابلیت در سنسورهای دیگر دوربین هم استفاده کنند. استفاده از قابلیت پرو مود در دوربین‌های اولترا واید یا ماکرو، می‌تواند دوربین گوشی‌های سامسونگ را حرفه‌ای‌تر از همیشه کند. البته بهتر است به یاد داشته باشید این قابلیت برای تمام گوشی‌های سامسونگ منتشر نخواهد شد.

8. قابلیت Night Mode به تصاویر پرتره می‌آید

بهبود بخش Pro Mode دوربین تنها پیشرفت گوشی‌های سامسونگ در بخش دوربین نیست. آپدیت One UI 4.1 سامسونگ حالا قابلیت استفاده از نایت مود در تصاویر پرتره را ممکن کرده است. بیشتر گوشی‌های سامسونگ از ویژگی نایت مود بهره می‌برند و کاربران می‌توانند در محیط‌هایی با نور کم هم تصاویری با جزئیات بالا (و گاهی نویز غیرقابل تحمل) ثبت کنند. حالا این ویژگی راهی حالت پرتره در سری گلکسی اس 22 شده و احتمالا در آینده برخی دیگر از گوشی‌های سامسونگ هم به این قابلیت مجهز شوند.

در کنار این مورد، حالا به لطف One UI 4.1 تشخیص سوژه در حالت پرتره بهبود یافته و کمتر شاهد تاری سوژه و یا عدم تار شدن محیط پیرامون هستیم. متاسفانه این قابلیت هم احتمالا تنها برای سری پرچمدار گلکسی اس 22 در دسترس باشد.

وان یو آی 4.1 یک آپدیت بزرگ نیست

رابط کاربری One UI سامسونگ

سامسونگ هر سال پس از معرفی نسل جدید رابط کاربری وان یو آی، سراغ معرفی نسخه x.1 آن می‌رود. این نسخه معمولا شامل چند ویژگی کوچک است و بر پایه نسخه قبلی توسعه داده شده است.

در گجت نیوز بخوانید: با آپدیت One UI 4.1، قابلیت های دوربین گلکسی اس 22 در اختیار این مدل‌ها قرار مي‌گیرد

با این که سامسونگ تا پیش از وان یو آی 3 از نسخه x.5 رابط کاربری One UI هم رونمایی می‌کرد اما در سال 2021 میلادی، خبری از این نسخه نبود. به نظر می‌رسد با توجه به سابقه این شرکت کره‌ای، امسال هم شاهد One UI 4.5 نباشیم و برای یک آپدیت بزرگ در رابط کاربری سامسونگ، باید تا معرفی سری گلکسی اس 23 و One UI 5.0 منتظر بمانیم.