ال‌ جی و سامسونگ

وزیر صمت: به غیر از ال‌ جی و سامسونگ، با واردات همه حوزه‌ها موافقم!

وزیر صمت گفت در صورت واردات کالا، تمام حوزه‌ها را دنبال خواهیم کرد به جز دو برند ال‌ جی و سامسونگ؛ زیرا در تحریم با ایران بدعهدی کردند.

همان‌طور که احتمالا می‌دانید واردات لوازم خانگی به کشور ممنوع شده تا تولیدکنندگان داخلی بتوانند کالاهای مرغوب ایرانی تولید کنند. این اقدام در راستای حمایت از تولیدات داخلی صورت گرفته، اما از همان زمان نه تنها شاهد پیشرفتی نبوده‌ایم بلکه قیمت‌ها نیز به صورت نجومی بالا رفته است.

ال‌ جی و سامسونگ از لیست واردات خط می‌خورند

وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی اعلام کرده که در صورت از سرگیری واردات کالا از تمامی حوزه‌ها لوازم خانگی وارد می‌کنیم، به جز دو برند سامسونگ و ال جی؛ چرا که در زمینه وفای به عهد به وعده‌های خود عمل نکردند. همچنین وی خاطرنشان کرد باید برای نسبت صادرات به واردات نیز برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت بگیرد، به طوری که حداقل 20 درصد از بازار به واردات اختصاص یابد.

به گفته سید رضا فاطمی امین، برنامه وزارت صمت این است که در تمامی حوزه‌ها واردات را ادامه دهد، به غیر از دو شرکت سامسونگ و ال جی، زیرا آنها با ما خوب برخورد نکرده‌اند و بدی‌هایشان بیش از خوبی‌هایشان است. دیگر برنامه این وزارتخانه این است که حتی در حوزه‌هایی که در داخل فناوری بالا و پیشرفته وجود دارد، واردات 20 درصدی ادامه یابد.

ال‌ جی و سامسونگ

آن طور که وزیر صمت گفته است، این که چه میزان واردات و چه میزان صادرات داشته باشیم مهم نیست، بلکه مهم نسبت این دو مقوله است. در این برنامه مدون اگر برنامه وارداتی کنسل شود بازار دچار آشفتگی نخواهد شد. فاطمی امین تأکید می‌کند که باید به طور هوشمندانه در این زمینه عمل کنیم و به واردات و صادرات یک کشور خاص وابسته نباشیم. همچنین در خصوص صنعت پوشاک می‌گوید:

برنامه صنعت پوشاک آماده شده و در مسیر نهایی شدن است که بعد از تکمیل شدن اعلام خواهد شد.

بنا بر اعلام وزیر صمت، رویکرد این وزارتخانه برونگرایی است و باید بین کشورهای مختلف زنجیره ایجاد کنیم و خودمان در جای درست این زنجیره بایستیم. از دیگر رویکردهای وزارت صمت بنا بر گفته فاطمی امین، اجتناب از خام فروشی و حرکت به سمت صادرات صنایع دانش بنیان است.

تنظیم کالای کشاورزی با وزارت جهاد

به گفته وزیر صمت، از زمانی که قانون انتزاع ابلاغ شده، تمامی اختیارات تنظیم بازار کالاهای کشاورزی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و از آبان ماه سال جاری مرز میان این دو وزارتخانه از یکدیگر متمایز و کاملا شفاف شده است. از طرفی حدود 600 بازرس از سازمان‌های تابعه وزارت صمت راهی این وزراتخانه شده‌اند.

فاطمی امین معتقد است که برخی از دستگاه‌ها در بخش سازمان توسعه و تجارت دچار عقب افتادگی شده‌اند و در حال حاضر 30 کالای مهم به طور کامل رصد می‌شوند.

ال‌ جی و سامسونگ

ال‌ جی و سامسونگ

تدوین راهبرد توسعه صنعتی 

به گفته وزیر صمت، راهبرد توسعه صنعتی تدوین شده و شامل اهداف تولید، ارزش افزوده، صادرات، منابع بانکی و اولویت تا چهار سال آینده می‌شود. گفتنی است که وعده‌های وزارت صمت نیز بر اساس این برنامه مدون بوده است. به اعتقاد فاطمی امین از جمله عواملی که باعث شده تا فقر گسترش یابد و حاشیه نشینی و بیکاری بر آن افزوده شود، نبود توزیع مناسب امکانات و تجهیزات در مناطق جغرافیایی مختلف است.

وی توضیح می‌دهد که برخی از صنایع در نقاط خاصی متمرکز شده‌اند و همین باعث می‌شود تا مردم از شهرهای خود برای کار مهاجرت کنند و شهرهای دیگر چون صنایع خاصی ندارند اشتغال کمتری دارند و جمعیت از آنجا فراری است. وی افزود:

مطالعات آمایش سرزمین در حال انجام است. اولویت ما توازن زنجیره فعالیت و توازن جغرافیایی است.

فاطمی امین در پاسخ این سوال که آیا افزایش دستمزد تأثیری بر تعدیل نیروی واحدهای تولیدی دارد یا خیر توضیح می‌دهد که برای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی در سال آینده باید سه مولفه تقاضا، تامین مالی و مواد اولیه در نظر گرفته شود. این میزان رشد اقتصادی عجیب نیست و فقط سطح تولید را به سال ۱۳۹۷ می‌رساند.

به اعتقاد فاطمی امین برای این که تقاضا را تحریک کنیم، باید صادرات را افزایش داد و در بخش داخلی نیز باید دستمزدها و طرح‌های خرید اعتباری انجام شود. وزیر صمت می‌گوید:

برای تامین سرمایه در گردش‌ هم پروژه‌های پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت حساب سامانه جامع تجارت و تامین مالی زنجیره‌ای اجرا شده که پیش‌بینی می‌شود تا ۷۰ درصد مشکلات تامین مالی را حل کند. در حوزه مواد اولیه هم اصلاح بازار کالاهای پایه آغاز شده است.

ال‌ جی و سامسونگ

کنترل تورم با اصلاح ساختار

مطابق آنچه وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، باید علاوه بر کنترل نقدینگی در بانک مرکزی، اصلاحاتی در ساختار بازار صورت بگیرد و برای مثال قیمت تولیدکننده جایگزین شود. وی ادامه داد در کشور ما ابتدا نقدینگی تزریق می‌شود، سپس پول و در پی آن تقاضا افزایش می‌یابد و این در حالی است که عرضه‌ای متناسب با آن تقاضا وجود ندارد و نتیجه می‌شود تورم. به نظر وی راه حل این مسئله کنترل حجم نقدینگی است، اما کافی نیست.

همان‌طور که این مقام مسئول توضیح می‌دهد این که قیمت تولیدکننده روی کالا درج شود، باعث می‌شود تا قیمت‌ها به طرز عجیبی کاهش یابد و حتی همین مدت حدود 5000 کالا کاهش قیمت و 300 کالا دچار افزایش قیمت شده‌اند. وزیر صمت می‌گوید:

به طور کلی با توجه به سابقه ۳۰ ساله درج قیمت مصرف کننده، فرهنگ‌سازی برای روش جدید زمان بر است و به خاطر مشکلاتی که ایجاد شده فعلا قیمت تولیدکننده و مصرف کننده بر اساس ضوابط تعیین شده همزمان درج می‌شود.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر اقتصاد کشور

در این نشست وزیر صمت درباره تأثیراتی که ممکن است جنگ روسیه با اوکراین داشته باشد صحبت کرد و گفت:

این جنگ تأثیرهای بسیاری روی ایران دارد، ولی در هر حال تأثیر مثبت آن بیشتر از تأثیر منفی آن است. جنبه مثبت این اقدام این است که کشورهایی که هم اکنون مورد تحریم آمریکا قرار گرفته‌اند از محصولات و کالاهای غربی استفاده می‌کرده‌اند و هم اکنون 80 میلیارد دلار صادرات این کشور را مختل کرده‌اند و برای اغلب این محصولات فرصت عرضه داریم.

ال‌ جی و سامسونگ

ال‌ جی و سامسونگ

فاطمی امین یکی از محصولات ایرانی را که می‌تواند وارد بازار روسیه شود مثال می‌زند و درباره وضعیت تحریم روسیه خاطرنشان می‌کند که روس‌ها سالانه حدود 5 میلیارد دلار واردات کفش دارند و کفش ایرانی با همان کیفیت و ارزان‌تر می‌تواند به چنین بازاری راه یابد. در کل این جنگ آثار مفیدی روی تجارت ایران داشته است.

به گفته وی ایران در شرایط کنونی آموخته چطور در بحران و تحریم سر پا بماند و همان‌طور که می‌دانید در سال جاری حدود صادرات غیر نفتی از 47 میلیارد دلار عبور کرده و به عبارت ساده‌تر دیگر تحریم روی روند تجارت خارجی ما اثری نخواهد داشت. او در ادامه خاطرنشان کرد اگر برجام به توافق برسد، از سرمایه‌گذارهای آمریکایی استقبال می‌کنیم، زیرا اعتقاد ما این است که هر چه منافع اقتصادی بیشتر بین کسب و کارها شکل بگیرد، ثبات اقتصادی افزایش می‌یابد.

تکلیف شرکت‌هایی که نقض عهد کردند

فاطمی امین در پاسخ به این سوال که آیا ایران پس از موفقیت آمیز بودن مذاکرات و دوران پسابرجامی، با شرکت‌هایی مثل سامسونگ، ال جی، رنو و پژو همکاری خواهد کرد یا خیر می‌گوید:

ورود به بازار ایران برای شرکت‌هایی که در شرایط سخت همکاری نکردند، سخت خواهد بود، الزامات بیشتری خواهد داشت و با آن‌ها مانند سایر برندها برخورد نمی‌کنیم.

نظر وزارت صمت درباره یکی از شرکت‌های کره‌ای این است که آنها در شرایط تحریمی ایران را رها نکردند و حتی شرکت ایرانی همچنان در حال تولید کالا با برند کره‌ای است. وی در ادامه نیز اضافه کرد:

در حال حاضر برخی شرکت‌های معتبر لوازم خانگی ایرانی با برند خودشان کالا را عرضه می‌کنند، اما برخی دیگر برندهای خارجی اجاره می‌کنند، چون مردم فکر می‌کنند برندهای خارجی بهتر هستند که این موضوع نیاز به فرهنگ‌سازی دارد.