فضای ذخیره سازی دولت روسیه

فضای ذخیره سازی اطلاعات دولت روسیه دو ماه دیگر تمام می‌شود!

دولت روسیه بعد از جنگ با اوکراین و تحریم‌های ایالات متحده با مشکل جدی فضای ذخیره سازی مواجه است. روزشمار پایان آن آغاز شده است.

جنگ بین روسیه و اوکراین وارد سومین هفته‌ی خودش شده است. اوکراین حمایت‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی را از کشورهای مختلف (چه اروپایی چه خارج از اروپا) دریافت کرده است. در آن سو بسیاری از کشورها و کمپانی‌ها روسیه را تحریم کرده‌اند. پس از خروج ارائه کنندگان غربی فضای ابری از روسیه، این کشور اکنون با بحران جدی ذخیره‌سازی فناوری اطلاعات مواجه است. بر اساس گزارش‌ها، روسیه تنها ۲ ماه تا اتمام فضای ذخیره‌سازی داده‌ها فاصله دارد!

با این حال دولت روسیه به دنبال گزینه‌های جایگزین برای حل این مشکل است. یکی از این گزینه‌ها توقیف کردن تمام شرکت‌های ذخیره‌سازی است که در خارج از این کشور فعالیت می‌کنند. این می‌تواند فضای ذخیره‌سازی بیشتری را در اختیار این کشور قرار دهد.

به گزارش Kommersant، روسیه تنها دو ماه تا پایان فضای ذخیره‌سازی داده‌های فناوری اطلاعات خودش فرصت دارد. بعد از خروج سرویس‌های ابری غربی از این کشور، مشاغل فعال در روسیه مجبور شده‌اند به فضای ذخیره‌سازی ابری داخلی روسی روی بیاورند. ظرفیت ذخیره‌سازی شرکت مخابراتی روسی MegaFon پنج برابر شده است. علاوه بر این ظرفیت ذخیره‌سازی شرکت MTS‌ ده برابر شده، در حالی که شرکت VK مجبور است ۲۰ درصد فضای ذخیره‌سازی بیشتری را فراهم کند.

در حال حاضر مراکز داده کافی برای پذیرش اپراتورهای روسی وجود ندارد. به همین خاطر است که دولت پوتین سریعاً به دنبال راه حلی عملی برای این مشکل است. پروژه‌های در حال انجام از جمله «شهر هوشمند» نیز به ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری نیاز دارند؛ زیرا این پروژه‌ها شامل نظارت تصویری گسترده و سیستم تشخیص چهره نیز می‌شوند.

راه حل‌های احتمالی روسیه برای حل مشکل فضای ذخیره سازی

۱. اپراتورهای مخابراتی روسیه الزامی به افزایش ۱۵ درصدی سالانه فضای ذخیره‌سازی خود ندارند. این افزایش با اهداف ضد تروریستی انجام می‌شود. این قانون هفته‌ی گذشته اصلاح شد.

۲. ارائه کنندگان خدمات اینترنتی باید خدمات پخش چندرسانه‌ای را کنار بگذارند. همچنین دیگر رسانه‌های آنلاین کم اهمیت‌تر که فضای ذخیره‌سازی را اشغال می‌کنند، باید فعالیت خود را متوقف کنند.

۳. دولت روسیه ممکن است مجبور شود تمام هارد دیسک ها و فضاهای ذخیره‌سازی مراکز پردازشی را بازخرید کند. این یعنی دولت ذخیره‌سازی داده‌ها را به شدت کنترل خواهد کرد و هیچ جایی برای سرگرمی باقی نمی‌ماند.

۴. دولت روسیه احتمالاً فضاهای ذخیره‌سازی شرکت‌های خارجی که از خاک این کشور خارج شده‌اند را در اختیار خواهد گرفت.

۵. روسیه ممکن است ناچار به روی آوردن به چین شود. با این حال مشخص نیست که چین به این کشور کمک می‌کند یا خیر. از آنجا که شرکت‌های مختلف چینی نظیر هواوی با تحریم‌های مختلفی از سوی آمریکا مواجه هستند، می‌توانند با پشت کردن به غرب، فعالیت خودشان را معطوف به بازار روسیه کندن و خلا به وجود آمده را به این شکل پر کنند.