مسابقه فرمول یک بحرین 2022

نگاهی به روز اول مسابقه فرمول یک 2022؛ فراری پیست سخیر را به لرزه در آورد+ویدیو

در این نوشته به تحلیل مسابقه فرمول یک بحرین 2022 که با سکو گرفتن هر دو خودرو فراری‌ به پایان رسید، خواهیم پرداخت.

با شروع فصل 2022 رقابت‌های فرمول یک و حواشی ادامه دار فصل گذشته و تغییرات اساسی خودروها، همه‌ی طرفداران این ورزش، چشم انتظار اولین چراغ‌های سبز پیست بودند. رقابت فرمول یک بحرین 2022 در حالی شروع شد و به گونه‌ای به پایان رسید که شاید هیچ کس چنین چیزی را تصور نمی‌کرد. در ادامه به بررسی مسابقه به تفکیک هر دور، جایگاه رانندگان در انتهای رقابت و امتیازهای کسب شده خواهیم پرداخت. در ابتدا می‌توانید هایلات‌های مهم رقابت‌ را هم مشاهده کنید.

بررسی مسابقه فرمول یک بحرین 2022

دور 1

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

کار خود را از ابتدای استارت شروع می‌کنیم. چارلز لکلرک به همراه هم تیمی خود کارلوس ساینز در رده‌های اول و سوم استارت قرار داشتند و مکس ورشتپن هلندی، قهرمان فصل گذشته، در بین آن‌ها ساندویچ شده بود.

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

همانطور که از صحبت‌های ماتیا بینوتو، رئیس تیم فرمول یک فراری مشخص بود، فراری امسال برای قهرمانی آمده و به رده‌های 5 تا 10 جدول قانع نیست. چارلز با استارت عالی، پیچ اول را به تصاحب خود در آورد.

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

در ادامه شاهد برخورد استبان اوکون و میک شوماخر هستیم که به اسپین شوماخر منجر می‌شود.

دور 3

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

سرجیو پرز به سختی به کوین مگنوسون نزدیک می‌شود و با اشتباه کوین که به لاک شدن چرخ‌های جلوی او منجر می‌شود، سبقت خود را تکمیل می‌کند. البته که دفاع جانانه کوین در این صحنه، رقابت چرخ به چرخ زیبایی را به وجود آورد.

دور 10

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

به نظر می‌رسد که همیلتون با کم کردن سرعت خود به وسیله داون شیفت (کم کردن دنده) مشکل دارد و نمی‌تواند هماهنگی خوبی بین ترمز و پیشرانه خود ایجاد کند. همین موضوع به سبقت پرز از او و از دست دادن جایگاه چهارمی لوئیس منجر می‌شود. این موضوع در کفی پیست و با DRS فعال مرسدس بنز به وقوع پیوست. مرسدس بنز استاد کفی‌ها است و به نظر می‌رسد مشکلات پیشرانه‌ آن‌ها، جدی باشد.

دور 17

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

مکس که در رده دوم است سعی می‌کند با ثبت فستست لپ (سریع‌ترین دور به انگلیسی fastest lap) به رده اول و جایگاه لیدر مسابقه برسد. اما پس از تکمیل سبقت، چارلز لکلرک را در پشت خود می‌بینید که به خوبی در فاصله کمتر از یک ثانیه‌ای با او قرار دارد. این موضوع، DRS خودرو فراری را فعال می‌کند و چارلز به راحتی جایگاه خود را پس می‌گیرید.

دور 18 و 19

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

داستان دور 17 در دورهای 18 و 19 هم دوباره تکرار می‌شود اما باز هم مکس با ناکامی در کسب جایگاه اول به کار خود پایان می‌دهد. به نظر می‌رسد که وارد کردن چنین فشاری بر روی موتوری که هنوز در ابتدای کار خود است، عاقلانه نباشد.

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

مکس در آخرین تلاش خود برای سبقت به داخل پیچ می‌رود اما سرعت او برای ورود به چنین پیچی، زیاد است و آندر استیر (کم فرمانی به انگلیسی under steer) می‌شود و چرخ‌های او لاک (قفل) می‌کنند.

همچنین سرجیو پرز هم با تعویض لاستیک‌های خود به سافت (soft)، عنوان سریع‌ترین دور را از هم تیمی خود هایجک می‌کند.

دور 46

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

شکایت‌ها و مشکلات مکس از دور 46 شروع می‌شود. صحبت‌های او در رادیو با مهندس خود زیاد واضح نیست اما به نظر می‌رسد که سیستم هیدرولیک فرمان او، با مکس سر ناسازگاری دارد. مهندس ردبول از مکس می‌پرسد که آیا فرمان خودرو RB18 در زمان چرخیدن به هر دو سمت سفت است و مشکل دارد یا خیر.

در همین زمان دود زیادی از پشت خودرو پیر گسلی، راننده تیم آلفاتاوری بلند می‌شود. این حادثه ابتدا با مشاهده دود و سپس آتش گرفتن موتور همراه است و به نظر می‌رسد که قسمت هیبرید این پیشرانه، چنین حادثه‌ای را رقم زده باشد. سیفتی کار (خودرو ایمنی) سریعا وارد پیست، و ماشین آلفا تاوری خارج می‌شود.

آلفاتاوری هم به مانند ردبول از پیشرانه ساخت هوندا استفاده می‌کند. البته ساخت این پاوریونیت (مجموع پیشرانه هیبرید) توسط تیم ردبول ریسینگ انجام و بعد به آلفاتاوری فروخته شده. این نکته را به خاطر داشته باشید چرا که اتفاقات بدی در انتظار دو خودرو دیگر ردبول است.

دور 50

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

سیفتی کار از پیست خارج می‌شود و چارلز لکلرک پیشتاز می‌تواند هر زمان که اراده کند، گاز بدهد و مسابقه را مجددا شروع کند. مکس دقیقا سر پیچ‌ها، با چارلز شانه به شانه می‌شود و او را مجبور می‌کند تا در پیچ‌ها، مسابقه را استارت بزند. چرا که خودرو ردبول، استاد پیست‌های پیچ در پیچ است و خودرو فراری در کفی و قرار گرفتن در هوای تمیز، معمولا وحشی‌تر می‌شود. بدون تعجب، لکلرک مسابقه را دقیقا در کفی و از روی خط استارت، آغاز می‌کند و مکس نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. شاید اگر کمی دیر اقدام می‌کرد، حتی کارلوس ساینز هم از او رد شده بود و مکس به رده سوم می‌رفت.

دور 54

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

مکالمه مکس و مهندس ارشد او، تمامی هلندی‌های طرفدار ردبول را نگران می‌کند. این مکالمه به صورت زیر است.

مکس: باتری‌ها ایراد دارند، شارژ باتری‌ها به درستی انجام نمی‌شود.

مهندس ردبول: باتری‌ها به نظر سالم می‌رسد، ایراد از آن‌ها نیست.

مکس: دقیقا ایراد از اینجا است. کاری از من ساخته نیست.

همین موضوع کافی است تا ساینز، همیلتون و راسل را برای مهم‌ترین سبقت مسابقه فرمول یک بحرین 2022 آماده کنند. مکس به سرعت به رده ششم می‌رود. پس از این اتفاق و از دست رفتن قدرت پیشرانه RB18، مهندس ردبول از او می‌خواهد که به پیت لین (پیت استاپ یا جایی که گاراژ تیم‌ها قرار دارد به انگلیسی pit lane) وارد شود.

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

اولین مسابقه و 18 امتیاز ارزشمند برای مکس از بین می‌رود و در اینجای کار، مسابقه برای او تمام می‌شود.

دور 57

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

سرجیو پرز هم نسبت به از دست رفتن قدرت موتور خود نگران است و این موضوع را با مهندس خود درمیان می‌گذارد. به نظر می‌رسد که ایراد پیشرانه‌های ردبول فراتر از یک پیت استاپ ساده باشد. چرا که با فشار آوردن همیلتون و به پرز، خودرو او در دور 57 مسابقه اسپین (به دور خود می‌چرخد به انگلیسی spin) می‌شود. دوربین آنبورد خودرو ردبول، از خاموش شدن پیشرانه RB18 خبر می‌دهد و مسابقه برای تیم ردبول ریسینگ به پایان می‌رسد.

دور آخر

مسابقه فرمول یک بحرین 2022

چارلز لکلرک پس از یک مسابقه رویایی، به همراه هم‌تیمی خود کارلوس ساینز، جایگاه اول و دوم مسابقه را کسب کردند. به این حالت اصطلاحا «یک دو کردن» گفته می‌شود و آخرین یک دو فراری در سال 2019 و مسابقه جایزه بزرگ سنگاپور اتفاق افتاد. در آن مسابقه، سباستین فتل و کیمی رایکونن توانستند جایگاه اول و دوم را کسب کنند. همچنین این برد، سومین تجربه لکرک از قرار گرفتن در سکوی اول محسوب می‌شود. همیلتون هم در یک شب باورنکردنی در خاورمیانه، توانست به جایگاه سومی برسد؛ چیزی که در ابتدای رقابت، حتی تصور آن را هم نمی‌کرد.

در پایان، چارلز لکرک جوان، شاهزاده موناکو، توانست با کسب زمان 1:34.570، فستست لپ را به خود اختصاص دهد و یک امتیاز اضافی دریافت کند. بدون شک کوین مگنوسن و میک شوماخر، خوشحال‌ترین رانندگان رقابت امروز بودند، چرا که تیم هاس در فصل 2021، همیشه در انتهای جدول حضور داشت و هیچ امتیازی دریافت نکرده بود. خودرو تیم‌های استون مارتین ویلیامز و مک لارن هم که با خودرو W13 مرسدس از موتور مشترکی بهره می‌برند، به نظر هنوز در آزاد کردن قدرت واقعی خود مشکل دارند. ردبول هم باید بر روی ایرادات اساسی پیشرانه خود کار کند. مسابقه بعدی در تاریخ 7 فروردین و در کشور عربستان سعودی و پیست جده برگزار خواهد شد.

جدول رده بندی و امتیاز رانندگان پس از مسابقه فرمول یک بحرین 2022

رانندهتیمزمانامتیاز
1- چارلز لکلرکفراری1:37:33.58426
2- کارلوس ساینزفراری+5.598s18
3- لوئیس همیلتونمرسدس+9.675s15
4- جورج راسلمرسدس+11.211s12
5- کوین مگنوسنهاس+14.754s10
6- والتری بوتاسآلفارومئو+16.119s8
7- استبان اکونآلپین+19.423s6
8- یوکی سونوداآلفاتاوری+20.386s4
9- فرناندو آلونسوآلپین+22.390s2
10- گوانیو ژوآلفارومئو+23.064s1
11- میک شوماخرهاس+32.574s0
12- لنس استرولاستون مارتین+45.873s0
13 الکس آلبونویلیامز+53.932s0
14- دنیل ریکاردومک‌لارن+54.975s0
15- لندو نوریسمک‌لارن+56.335s0
16- نیکولاس لطیفیویلیامز+61.795s0
17- نیکو هالکنبرگاستون مارتین+63.829s0
18- سرجیو پرزردبولبه خط پایان نرسیدند DNF0
19- مکس ورشتپنردبولبه خط پایان نرسیدند DNF0
20- پیر گسلیآلفاتاوریبه خط پایان نرسیدند DNF0

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*