اینترنت

چشم انداز مثبتی برای بهبود اوضاع اینترنت در سال 1401 وجود ندارد

با توجه به اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ در حوزه فناوری رخ داد، نمی‌توان به بهبود اوضاع اینترنت در سال 1401 امید چندانی داشت.

در سال ۱۴۰۰ اتفاقات سرنوشت‌سازی در حوزه فناوری رخ داد. اولین اتفاق، مسدودسازی شبکه اجتماعی کلاب هاوس بود که روز به روز به کاربران آن اضافه می‌شد. یکی از آخرین اتفاقات سال گذشته نیز بررسی طرح صیانت در مجلس بود که جنجال‌های زیادی را به پا کرد. با توجه به این اتفاقات، کارشناسان عنوان کرده‌اند که نمی‌توان به بهبود اوضاع اینترنت در سال ۱۴۰۱ امید چندانی داشت.

حسین امامی مدرس دانشگاه و پژوهشگر رسانه‌های نوین ضمن اشاره به اتفاقاتی که طی سال ۱۴۰۰ در حوزه فناوری رخ داد،‌ بیان کرد فضای سایبری کشور طی سال گذشته با چالش‌های بسیاری مواجه شد که هر یک از آن‌ها می‌توانند این فضا را در سال ۱۴۰۱ تحت تأثیر قرار دهند.

امامی افزود اولین اتفاق در سال ۱۴۰۰ مسدودسازی شبکه اجتماعی کلاب هاوس بود و یکی از اتفاقات مهم دیگر نیز بررسی طرح صیانت در مجلس بود. علاوه بر این کاهش سرعت و ایجاد اختلال در اینترنت نیز از اتفاق‌های مهم دیگر سال گذشته بود که می‌توان آن‌ها را به طرح صیانت مرتبط دانست.

این کارشناس در ادامه عنوان کرد با توجه به این دو موضوع می‌‌توان دریافت که مجلس و دولت در حوزه فناوری، عملکرد قابل قبولی نداشته‌اند. همچنین این موضوع‌ها نشان می‌دهند که نباید امید چندانی به بهبود اوضاع اینترنت کشور در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم.

دولت برنامه‌ای برای رفع مشکلات اینترنت ندارد

وی ادامه داد مردم با نگاهی به اتفاقاتی که در سال گذشته رخ داد پی خواهند برد که دولت سیزدهم پیگیر مطالبات آن‌ها نبوده است. مثلا همزمان با آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ سرعت اینترنت با افت چشم‌گیری همراه شد، اما تا انتهای سال هیچ اقدامی به منظور رفع این مشکل صورت نگرفت و حتی سرعت پایین‌تر هم آمد. این در صورتی بود که مدیران مربوطه دائما از اجرای برنامه‌هایی به منظور رفع این اختلال خبر می‌دادند.

امامی در ادامه با اشاره به این که کارشناسان مهم‌ترین اتفاق سال ۱۴۰۱ را بررسی طرح صیانت در مجلس می‌دانند، اظهار کرد به نظر می‌رسد دولت هیچ برنامه‌ای برای رفع مشکلات موجود در حوزه فناوری ندارد و همچنان شاهد این مشکلات خواهیم بود.