سامسونگ تنها نیست، شیائومی هم عملکرد گوشی هایش را محدود می‌کند!

سامسونگ تنها نیست، شیائومی هم عملکرد گوشی هایش را محدود می‌کند!

هنوز اتهامات وارده به سامسونگ مبنی بر محدود کردن عملکرد پرچم‌داران جدیدش تمام نشده که خبرهایی از وجود مشکلی مشابه در می 11 شیائومی به بیرون درز کرده است.

کاهش و افت عملکرد گوشی‌های هوشمند اندرویدی، همواره تهدیدی هراس‌انگیز بوده که کاربران بسیاری از دیرباز با آن مواجه هستند. اگر به‌خاطر داشته باشید، پردازنده‌های سابق کوالکام از سری اسنپدراگون 810 و 615، به‌دلیل جلوگیری از افزایش حرارت و گرم شدن، در عملکرد با محدودیت‌هایی مواجه شده بودند. از رسوایی بزرگ اپل در کاهش عملکرد آیفون نیز می‌توان به‌عنوان یک نمونه دیگر در این زمینه نام برد که چطور به تیتر روز اخبار تبدیل شده بود. اما اکنون، نوبت به می 11 شیائومی رسیده که با اتهام محدود شدن عملکرد روبرو شود!

به‌گفته جان پول، یکی از بنیانگذاران Primate Labs که از سازندگان گیک‌بنچ به‌شمار می‌رود، شیائومی می 11 در نسخه بهینه‌سازی شده این آزمایش بنچمارک، به‌طور قابل توجهی در کسب امتیازات افت داشته است. ظاهرا این ترفندی بسیار ساده بوده و در طی آن، گیک‌بنچ در قالب بازی Fortniteبه انجام تست می‌پردازد. نتایج ناامیدکننده مشابه زمانی به‌دست آمد که این بنچمارک تحت پوشش بازی Genshin Impact و سایر عناوین نیز به‌اجرا در آمد.

نتایج نشان می‌دهند که عملکرد پردازنده در بخش تک‌هسته‌ای تا 30 درصد و عملکرد چندهسته‌ای نیز تا 16 درصد کاهش داشته است. چنین مشکلی احتمالا حاکی از آن است که هسته ARM Cortex-X1 که در تراشه اسنپدراگون +888 وظیفه پردازش را برعهده دارد، در انجام برخی وظایف مشکل داشته است.

سامسونگ تنها نیست، شیائومی هم عملکرد گوشی هایش را محدود می‌کند!

هنوز مشخص نیست که علت اصلی و قطعی بروز این افت در عملکرد دستگاه چه بوده، اما می‌توان حدس زد که کاهش و محدود شدن عملکرد دستگاه به‌علت جلوگیری از گرمای بیش از حد یا تخلیه شدید باتری انجام می‌شود. از سوی دیگر، این واقعیت که آیا مشکل پیش‌آمده بر سایر دستگاه‌های مجهز به این پردازنده در محصولات شیائومی نیز تاثیری مشابه دارد یا خیر، در هاله‌ای از ابهام است.

می 11، از آنجایی‌که اولین گوشی این برند به‌شمار رفته که از پردازنده اسنپدراگون +888 نیرو می‌گیرد، دستگاهی مهم و تعیین‌کننده برای کمپانی چینی است. این احتمال وجود دارد که شیائومی این مسئله را از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری برطرف کند، زیرا این دستگاه از زمان راه‌اندازی اولیه، تعداد زیادی پچ در قالب آپدیت دریافت کرده است.

سامسونگ تنها نیست، شیائومی هم عملکرد گوشی هایش را محدود می‌کند!

علاوه‌بر Xiaomi Mi 11، گوشی‌هایی نظیر Mi 11، Mi 11 Ultra، Mi 11X Pro پرو و Mi 11i نیز به این تراشه مجهز هستند. طبق گفته GSMArena، این دستگاه‌ها اساسا نتایج یکسانی در تست‌های داخلی کسب کرده‌اند. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که همگی به مشکلی مشابه در ارتباط با محدود شدن عملکرد مبتلا باشند. هنوز مطمئن نیستیم که آیا Primate Labs در ادامه به بررسی تعداد دیگری از این دستگاه‌ها خواهد پرداخت یا کار را در همین‌جا متوقف می‌کند.

سامسونگ، دیگر شرکتی که با ارقام بازی می‌کند!

پس از عرضه سری گلکسی اس 22 سامسونگ، توسعه‌دهندگان Geekbench دریافتند که این شرکت نیز عملکرد پرچم‌دار خود را در اجرای بیش از 10000 هزار برنامه با محدودیت‌های پردازشی کاهش داده است. پس از آنکه این اقدام به‌عنوان یک تقلب قلمداد شد، آزمایش این دستگاه‌ها بر روی پلتفرم گیک‌بنچ ممنوع و واکنش تند کاربران را به دنبال داشت. در پاسخ به این موضوع، مدیرعامل سامسونگ از مشتریان عذرخواهی کرد و شرکت مجبور شد تا چند به‌روزرسانی را برای رفع محدودیت عملکرد دستگاه‌های خود ارائه دهد.