مقايسه و راي گيري : آتش سوزان آمازون Fire Phone در مقابل دردانه آرام گوگل Nexus 5

nexus 5 vs amazon fire phone

پیش از معرفی Fire Phone از سوی آمازون، بسیاری بر قیمت ارزان آن مانند خط تولید تبلت‌های Kindle Fire معتقد بودند، اما اینطور نشد. ولی آیا گوشی آمازون می‌تواند ویژگی جدیدی نسبت به بهترین و مقرون به صرفه‌ترین اسمارت‌فون موجود، Nexus 5، ارائه کند؟ اجازه دهید این دو اسمارت‌فون را مورد مقایسه قرار دهیم تا متوجه‌ی ویژگی‌ها و مشخصات هر یک شویم.

اندازه

nexus 5 vs amazon fire phone

اندازه‌ی این دو گوشی بسیار مشابه یکدیگر است. Fire Phone اندکی بلندتر از Nexus 5 می‌باشد، در حالی که چهار درصد باریک‌تر و سه درصد ضخیم‌تر ساخته شده است. بزرگ‌ترین تفاوت این دو در آن است که نمایشگر نکسوس سهم بیشتری از ابعاد این دستگاه را شامل می‌شود.

وزن

nexus 5 vs amazon fire phone

فایرفون دستگاه سبکی به شمار نمی‌رود و 23 درصد سنگین‌تر از نکسوس 5 است.

جنس بدنه

nexus 5 vs amazon fire phone

بخشی از تفاوت وزن این دو دستگاه، در کاور پشت شیشه‌ای گوشی آمازون نهفته است. این نوع ماده از زمان ارائه‌ی iPhone 4/4s ،LG Optimus G و Nexus 4 دیگر مورد استفاده قرار نگرفته بود.

رنگ‌ها

nexus 5 vs amazon fire phone

اکنون می‌توانید نکسوس 5 را در سه رنگ انتخاب کنید، در حالی که فایرفون تنها در نسخه‌ی مشکی رنگ عرضه می‌شود.

صفحه‌نمایش (اندازه)

nexus 5 vs amazon fire phone

فایرفون با اینکه تلفن کمی بزرگ‌تر از نکسوس است، اما تنها 90 درصد از سطح نمایشگر نکسوس را در اختیار شما قرار خواهد داد.

صفحه‌نمایش (رزولوشن)

nexus 5 vs amazon fire phone

این قسمت احتمالا از نومیدکننده‌ترین بخش‌های فایرفون است. تراکم پیکسل 315ppi قطعا شفافیت نمایشگر را به دنبال دارد، اما قابل مقایسه با نمایشگرهای فوق شفاف 1080p تلفن‌های اخیر مانند Galaxy S5 ،HTC One و البته Nexus 5 نیست.

نمایشگر سه‌بعدی

nexus 5 vs amazon fire phone

آمازون در معرفی محصول خود از کلمه‌ی سه‌بعدی به هیچ وجه استفاده نکرده است، شاید به این دلیل که این واژه با بسیاری از وسایل الکترونیکی مصرفی درآمیخته است. اما تکنولوژی Dynamic Perspective فایرفون قادر به ایجاد افکت سه بعدی بدون نیاز به عینک در نمایشگر این محصول است و ابزار جدیدی را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار خواهد داد.

تشخیص تصویر

nexus 5 vs amazon fire phone

از دیگر ویژگی‌های مخصوص و جالب فایرفون، Firefly است. با فشردن کلید اختصاصی Firefly، می‌توانید به اسکن سوژه‌های موجود در محیط و تماشای پردازش آن توسط فایرفون بپردازید. این ویژگی می‌تواند بر روی عملکردهایی مانند QR codes، آدرس‌های ایمیل و URLهای وب مورد استفاده قرار گیرد، اما آمازون امید به استفاده از این عملکرد را برای اسکن کالاها نیز دارد. آیتم‌های اسکن شده توسط کاربران سریعا به کارت خرید آمازون افزوده می‌شوند.

نرم‌افزار

nexus 5 vs amazon fire phone

برنده‌ی این بخش را باید Nexus 5 دانست و نرم‌افزار شاید پاشه آشیل Fire Phone نیز محسوب شود. نکسوس بهترین نسخه‌ی اندروید کیت‌کت 4.4 را ارائه می‌کند که یک رابط کاربری ساده و کاربرپسند می‌باشد بدون اینکه شامل ویژگی‌های اضافی افزوده شده از سوی OEMها یا اپراتورها همانند دیگر تلفن‌های اندرویدی باشد.

از طرف دیگر، سیستم‌عامل فایرفون به سمت رابط کاربری مخصوص آمازون کشیده شده است. برخلاف نکسوس 5، در این رابط کاربری شما به فروشگاه غنی گوگل‌پلی و برنامه‌های جالب آن دسترسی نخواهید داشت. بلکه تمامی نرم‌افزارهای شما در این گوشی از سوی اپ‌استور آمازون تامین می‌شوند که دارای تعداد مناسبی از برنامه‌ها در سه سال تجربه‌ی کاری خود شده است، اما هنوز فاصله‌ی زیادی با پلی‌استور دارد.

پشتیبانی از مشتری بر روی دستگاه

nexus 5 vs amazon fire phone

کلید کمک (Mayday button) آمازون شاید بزرگ‌ترین و بهترین تکنولوژی مشتری پسند آن بر روی این دستگاه باشد. ضربه زدن به این دکمه بر روی نمایشگر فایرفون موجب ظاهر شدن نماینده‌ی آمازون در یک چت‌باکس ویدئویی کوچک بر روی نمایشگر می‌شود. این نماینده تنها صدای شما را می‌شنود (و یا در صورت تمایل شما قادر به نوشتن بر روی نمایشگر دستگاه شماست)، اما شما هم صدا و هم تصویر او را خواهید دید.

فضای ذخیره‌سازی

nexus 5 vs amazon fire phone

فایرفون دارای مقدار فضای ذخیره‌سازی داخلی بیشتری است، اما همانگونه که در ادامه خواهید دید قیمت این فضای بیشتر نیز محاسبه می‌شود.

پردازنده

nexus 5 vs amazon fire phone

نکسوس 5 تلفن سریعی است و فایرفون نیز باید اینگونه باشد، زیرا هر دو مجهز به پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون 800 هستند.

رم

nexus 5 vs amazon fire phone

هر دو گوشی با رم دو گیگابایتی وجود دارند.

دوربین

nexus 5 vs amazon fire phone

Nexus 5 دارای یک دوربین بسیار خوب است، اما نمی‌توان آن را یکی از بهترین ویژگی‌های این دستگاه به شمار آورد. دوربین عقب Fire Phone بر روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد، اما باید منتظر بررسی دقیق و اعلام جزئیات بیشتر ماند.

باتری

nexus 5 vs amazon fire phone

مانند بخش دوربین قضاوت در مورد عمر باتری نیز هنوز زود است و باید منتظر بررسی دقیق گوشی Fire Phone ماند. با در نظر گرفتن نمایشگر با رزولوشن پایین این دستگاه، می‌توان انتظار زمان اجرای خوبی را برای آن داشت.

تاریخ انتشار

nexus 5 vs amazon fire phone

پیش‌سفارش فایرفون از بیست‌وپنجم ماه جولای امکان‌پذیر می‌باشد. گوشی نکسوس 5 نیز از ماه اکتبر تاکنون در قفسه‌ی فروشگاه‌ها حضور دارد.

قیمت پایه (بدون قرارداد)

nexus 5 vs amazon fire phone

کاربران امریکایی می‌توانند فایرفون را با قرارداد 200 دلاری خریداری نمایند. اما این قیمت تنها 150 دلار کمتر از قیمت بدون قرارداد نکسوس 5 است. یکی از برتری‌های آمازون، امکان استفاده‌ی رایگان از Amazon Prime به مدت یک سال برای خریداران فایرفون می‌باشد.

بار دیگر می‌گوییم که هنوز قضاوت در مورد فایرفون خیلی زود است. با این حال با نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های این اسمارت‌فون شاید قیمت آن زیاد به نظر برسد، اما تا زمان بررسی نهایی این پرچم‌دار جدید باید منتظر ماند.

خب بازهم به رای گیری رسیدیم.نظر شما کاربران عزیز گجت نیوز در باره این دو تلفن چیست ؟ شما به کدامیک رای می دهید ؟

منبع : gizmag

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*