ایستگاه فضایی بین‌المللی

روسیه: تا زمانی که تحریم ها را لغو نکنید هیچ کشوری را به ایستگاه فضایی راه نمی‌دهیم

روسیه اعلام کرده است تا زمانی که تحریم‌های علیه این کشور لغو نشود، هیچ کشوری را به ایستگاه فضایی بین‌المللی راه نمی‌دهد.

رئیس سازمان فضایی روسیه اعلام کرده است تا زمانی که تحریم‌های این کشور که ناشی از جنگ اوکراین و روسیه است لغو نشود، همکاری با دیگر کشورها را در ایستگاه فضایی بین المللی متوقف می‌کند. دیمیتری روگوزین این موضوع را در رشته توییتی که اخیرا منتشر کرده رسما رسانه‌ای کرده و مدعی شده که نامه‌های مربوط به موضوع عدم همکاری را برای ناسا (NASA)، آژانس فضایی اروپا (ESA) و آژانس فضایی کانادا (CSA) ارسال کرده است.

روسیه با هیچ کشوری در ایستگاه فضایی بین‌المللی همکاری نمی‌کند

در نامه ارسال شده توسط سازمان فضایی روسیه، از سازمان‌های فضایی ناسا، کانادا و اروپا خواسته شده که همه تحریم‌ها را لغو کنند یا آماده ممنوعیت‌های اعمال شده از طرف روسیه در ISS باشند. روگوزین همچنین تصاویری از پاسخ هر کشور منتشر کرده است.

ایستگاه بین‌المللی فضایی

در نامه‌ای که امضای بیل نلسون، مدیر ناسا را دارد آمده:

ایالات متحده خواهان ادامه همکاری در فضا به خصوص همکاری‌های مربوط به بهره‌بردای از ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط روسیه، کانادا، اروپا و ژاپن است. اقدامات جدید ایالات متحده در زمینه صادرات، همچنان همکاری بین ایالات متحده و روسیه برای اطمینان از ادامه عملیات ایمن خود در ISS را امکان‌پذیر می‌کند.

در پاسخ سازمان فضایی کانادا نیز آمده:

ما اطمینان می‌دهیم که کانادا به حمایت از برنامه مشترک ISS ادامه می‌دهد و به عملیات ایمن و موفقیت‌آمیز آن تعهد کامل دارد.

یوزف اشباخر، مدیر سازمان فضایی اروپا هم گفته که درخواست سازمان فضایی روسیه برای ارزیابی بیشتر در حال حاضر نزد سران کشورهای عضو این سازمان است.

روسیه با آخرین برگ برنده خود بازی می‌کند

روگوزین در واکنش به این شرایط در توییتی دیگر نوشته:

موضع شرکاری ما مشخص است: خبری از کاهش تحریم‌ها نیست. تحریم‌ها برای خفه کردن اقتصاد روسیه، سوق دادن مردم به سوی ناامیدی و فشار معیشتی است.

او همچنین مدعی شده که روسیه به زودی تاریخ مشخصی را برای پایان همکاری با دیگر کشور در ایستگاه بین‌المللی فضایی اعلام می‌کند. روگوزین پیش از این هم گفته بود که تحریم‌ها می‌تواند شراکت روسیه و آمریکا را تضعیف کند و به شدت به انتقاد از تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا در ماه فوریه پرداخته و تاکید کرده بود که ایستگاه بین‌المللی فضایی بدون حضور روسیه ممکن است به زمین سقوط کند.

البته روگوزین حق دارد چراکه عقب نشینی روسیه از ایستگاه بین‌المللی فضایی تبعات مهمی در پی دارد و علت هم اینکه ناسا همچنان برای حفظ موقعیت و جهت‌گیری دقیق ایستگاه به روسیه متکی است.

روز پنجشنبه گذشته خبری مبنی بر تلاش روسیه برای تمدید مدت همکاری در ایستگاه فضایی تا سال 2030 منتشر شد، اما حالا با اطلاعات منتشر شده توسط روگوزین این مهم بسیار بعید به نظر می‌رسد. البته اوایل هفته جاری و در شرایطی که تصور می‌شد روس‌ها فضانورد ناسا مارک وندر هی را به زمین باز نگردانند، این فضانورد نهایتا به همراه دو فضانور روس و با فضاپیمای روسی سایوز به سلامت به زمین منتقل شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*