مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

در این مطلب با تکیه بر ویژگی‌های کلیدی، پرکاربرد و تعیین‌کننده، به مقایسه دو مرورگر محبوب گوگل کروم و مایکروسافت اج می‌پردازیم.

گوگل کروم و مایکروسافت اج، هر دو از مرورگرهایی مدرنی به‌شمار می‌روند که در اکثر کامپیوترهای امروزی قابل دسترس هستند. این دو رقیب دنیای وب با چند استثنا می‌توانند شما را تقریبا در هر جایی که قصد کاوش اینترنتی داشته باشید، همراهی و هدایت کنند. در کنار آن، استفاده از هر دو پلتفرم نسبتا آسان بوده و هر یک مملو از ویژگی‌هایی مفید و کاربردی هستند. در اکثر رایانه‌ها و گوشی‌های هوشمند، اگر تعداد معقولی از برگه‌ها (tab) را باز می‌گذارید، هیچ‌کدام منابع سیستم شما را بیش از حد مصرف نمی‌کنند.

البته، اکثر کاربران در باز کردن برگه‌ها چندان صرفه‌جو نیستند و به‌عنوان یک کاربر کروم، بهتر است این پرسش را مطرح کنیم که آیا مایکروسافت اج، با وجود مالتی‌تسک و تب‌های باز، گزینه کم‌مصرف‌تری محسوب می‌شود یا استفاده از محبوب‌ترین مرورگر دنیا، یعنی گوگل کروم، هم‌چنان پیشنهاد اول و آخر است؟

علاوه بر این، ممکن است به درک تفاوت‌های خاص بین این دو مرورگر برای رفع نیازهای خود، علاقه‌مند باشید. گاهی اوقات این احتمال وجود دارد با وب‌سایتی برخورد کنید که به ترتیب فقط با گوگل کروم یا مایکروسافت اج کار می‌کند، بنابراین نصب هر دو مرورگر بر روی سیستم ایده بدی نیست. در مقایسه میان دو مرورگر اج و کروم تفاوت‌های ظریف بین این دو را توضیح می‌دهیم و وجوه تمایز هر یک را در مقوله‌هایی مانند عملکرد، طراحی، امنیت و پیوستگی بین پلتفرم‌‌ها، برای سهولت دسترسی به وب‌سایت‌هایی که اخیرا بازدید کرده‌اید را مورد مقایسه قرار خواهیم داد.

مقایسه گوگل کروم با مایکروسافت اج، برنده نهایی کدام‌یک است؟

گوگل کروم

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

به‌طور کلی Google Chrome، محبوب‌ترین مرورگر حال حاضر وب است که در 2 سپتامبر 2008 برای ویندوز XP به‌عنوان یک نرم‌افزار اختصاصی رایگان منتشر شد. کروم در حال حاضر گسترده‌ترین مرورگر دنیای اینترنت محسوب می‌شود که در اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های هوشمند از جمله آیفون، آیپد، تبلت اندروید، رایانه‌های لینوکس، آی‌مک‌، رایانه ویندوز، کروم‌بوک و تقریبا هر نوع لپ‌تاپ موجود است. مرورگر گوگل اولین نمونه‌ از این دسته بود که بسیاری از ویژگی‌های مدرنی که اکنون در سایر مرورگرها وجود دارند را برای اولین‌بار معرفی کرد. از جمله آنها می‌توان به افزونه‌های سفارشی برای گسترش قابلیت‌ها و همگام‌سازی بین دستگاه‌ها اشاره کرد؛ بدین معنا که برای مثال، می‌توانید تلفن خود را بردارید و به خواندن یک صفحه که پیش از این بر روی کامپیوتر باز کرده‌اید، بپردازید.

از زمان آغاز به‌کار، طرح حداقلی و سازگاری گسترده گوگل کروم در اغلب مواقع مورد پذیرش اکثر کاربران اینترنت قرار گرفته است. طبق آمار ردیاب StatCounter، طی سال 2018، بیش از 72 درصد از کاربران اینترنت، این مرورگر را مورد استفاده قرار دادند که این آمار در حال حاضر به 64.91 درصد کاهش یافته است. با این وجود، کروم هم‌چنان پراستفاده‌ترین مرورگر وب در سراسر جهان بوده که حتی در پلتفرم اپل نیز سهمی حداقل 50 درصدی را در مقایسه با نرخ پذیرش 9.77 درصدی مرورگر سافاری به خود اختصاص داده است.

مایکروسافت اج

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

در قالب کلی، Microsoft Edge اساسا نسخه دوم و به‌مراتب بهینه‌تری از اینترنت اکسپلورر محسوب می‌شود. به‌نوعی، این پاسخ مستقیم مایکروسافت به گوگل کروم بوده و در نتیجه با یک مرورگر بسیار روان‌تر نسبت به آنچه که در تجربه نه‌چندان خوشایند و امن اینترنت اکسپلورر منسوخ شده بود، طرف هستیم.

با این‌حال، مایکروسافت اج فارغ از ویژگی‌های ارتقا یافته، واقعا ارزش امتحان را دارد و با استفاده به‌عنوان مرورگر پیش‌فرض در کامپیوترهای مجهز به ویندوز 10 و 11، برای ایجاد تجربه مرور بهتر، نیاز چندانی به دانلود و نصب نمونه دیگری وجود ندارد. مانند گوگل کروم، مایکروسافت اج نیز از سازگاری نسبتا کامل میان دستگاه‌ها، به‌جز لینوکس و کروم‌بوک برخوردار است. البته پشتیبانی لینوکس در مرحله آزمایش قرار دارد، اما هیچ‌گونه پشتیبانی برنامه‌ریزی شده‌ برای پلتفرم کروم‌بوک تا به اینجا وجود نداشته است. این مرورگر برای کاربران ویندوز که سیستم‌عامل خود را به نسخه 10 ارتقا نداده‌اند، از ویندوز 7 به بالا قابل اجرا است.

طرح‌بندی و قالب کلی

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

گوگل کروم و مایکروسافت اج هر دو از قالب و طرح‌های نسبتا مشترکی بهره می‌برند. هر دو مرورگر، به‌ترتیب دارای نوارهایی در بالای صفحه برای نشانک‌ها و افزونه‌ها هستند. تفاوت عمده میان این دو پلتفرم، کارکرد نوارهای واقع در سمت راست و بالای صفحه است. بدین ترتیب که در کروم وارد حساب گوگل خود می‌شوید و از طریق اج نیز به حساب مایکروسافت متصل خواهید شد. این حساب‌ها در جایی قرار دارند که تمام اطلاعات مربوط به هر مرورگر مربوطه در آن ذخیره شده، بنابراین همگام‌سازی دائمی در این حالت پیشنهاد می‌شود.

یک طرح سه‌نقطه در کنار تصویر نمایه هر دو مرورگر وجود دارد که منوهای یکسانی را با تفاوت‌هایی جزئی نمایش می‌دهند. کروم در نگاه اول کمی ساده‌تر به‌نظر می‌رسد و همه ویژگی‌های پیشرفته آن در منوی تنظیمات پنهان شده‌اند. این ویژگی باعث شده تا ظاهری بسیار تمیزتر و با سهولت بیش‌تر داشته باشید. هنگامی‌که نیاز به انجام کار خاصی را داشته باشید، منوی Setting، هر برگه را در سمت چپ صفحه نمایش می‌دهد. گزینه‌های پییچده نیز به‌وضوح در زیر یک برگه به‌نام “Advanced” مشخص هستند.

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

مایکروسافت اج، تمام موارد فوق را یک‌جا در مقابل کاربر قرار می‌دهد و در نتیجه ممکن است کمی درهم ریخته یا پیچیده به‌نظر برسد. البته تشخیص و کارکرد آن در مرور زمان با بررسی ویژگی‌ها و تنظیمات آن ساده‌تر خواهد شد، اما جذابیت بصری آن در مقایسه با گوگل کروم کم‌تر است. هر دو مرورگر، به شما این امکان را می‌دهند تا تم‌های سفارشی خود را نصب کنید که ظاهر و طرح مرورگر انتخابی شما بدین وسیله تغییر خواهد کرد و در نتیجه با سلیقه شما در دستگاه‌های مختلف سازگاری بیش‌تری پیدا می‌کنند.

عملکرد

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

اگر اغلب از گوگل کروم به عنوان مرورگر اصلی استفاده می‌کنید و چندین برگه را به‌طور همزمان باز نگه می‌دارید، این مرورگر می‌تواند منابع بسیاری را مصرف کند. البته از سوی دیگر، مایکروسافت اج نیز در کارکردی مشابه، چندان کم مصرف نیست. هر دو مرورگر پس از بستن همه برگه‌ها تا زمانی‌که به‌صورت دستی از آنها خارج شوید، در پس‌زمینه سیستم‌عامل در حال اجرا و فعالیت هستند و اگر به آنها اجازه دهید تا به‌طور نامحدود فعال باشند، می‌توانند منابع سیستم شما را به اشغال خود در آورند. نکته حائز اهمیت این است که مایکروسافت اج به‌دلیل مصرف پایین‌تر رم، بسیار سریع‌تر از گوگل کروم عمل می‌کند. هم‌چنین به شما این امکان داده شده تا در Edge، یک حالت بهینه به‌نام “Efficiency Mode” را که برای پردازنده مناسب‌تر است، انتخاب کنید.

از سوی دیگر، کروم در ابتدا با نرم‌افزار WebKit اپل ادغام شده بود، اما اکنون این پلتفرم در همه جا به‌جز iOS از موتور اختصاصی خود به‌نام Blink استفاده می‌کند. به‌همین دلیل عملکرد این مرورگر در دستگاه‌های مختلف بسیار منعطف است، هرچند که در اجرای حجم بالایی از تب‌ها، در کامپیوترهایی که مقدار رم کم‌تری دارند، کمی کند عمل می‌کند. به‌طور کلی، برای دستیابی به بهترین تجربه مالتی‌تسک در این مرورگر، وجود حداقل 8 گیگابایت رم الزامی است. گوگل کروم به‌طور محسوسی بر روی سیستم‌های با رم بالاتر، عملکرد سریع‌تری دارد، هرچند که به‌نظر می‌رسد هر چه ظرفیت رم بالاتر باشد، این مرورگر از مقدار بیش‌تری از حافظه استفاده خواهد کرد. به‌عنوان مثال، یوتیوبری به‌نام Linus Tech Tips، در سال 2018 کروم را در رایانه‌ای با بیش از دو ترابایت رم اجرا کرد و در نهایت دریافت که در این مرورگر در حالت غیرفعال، 2.5 گیگابایت از حافظه رم را به اشغال خود در آورده است.

ویژگی‌ها و افزونه‌ها

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

هر دو مرورگر اج و کروم دارای ویژگی‌ها و تنظیمات متنوع و تقریبا مشابهی هستند و هر یک می‌توانند بسیاری از برنامه‌های افزودنی را به اجرا درآورند. در واقع می‌توانید تعداد قابل توجهی از افزونه‌های خود را از طریق گوگل کروم به مایکروسافت اج منتقل کنید. این افزونه‌ها می‌توانند شامل طیف گسترده‌ای شامل یک برنامه مانند Grammarly که با ارائه پیشنهادات سریع، نوشتار و املای شما را بهبود می‌بخشند، تا برنامه‌ای نظیر Strict WorkFlow باشند که وظیفه مسدود کردن وب‌سایت‌های خاصی را برای یک دوره زمانی خاص برعهده دارد.

در هر دو مرورگر، می‌توانید Bookmark خود را در برگه نشانک‌ها واقع در نوار بالا شخصی‌سازی کنید. در این میان، کروم از فهرست خواندنی اختیاری و ستون نشانک‌ها برخوردار بوده که به شما امکان می‌دهد تا به‌سرعت در میان نشانک‌های خود در هر صفحه پیمایش کنید. هم‌چنین دکمه‌ای در گوشه سمت راست واقع در بالای صفحه وجود دارد که می‌توانید به‌وسیله آن برگه‌های رسانه‌ای مانند ویدیوهای یوتیوب را بدون بازگشت به آن تب خاص کنترل کنید. این قابلیت در صورتی که پنجره‌ها و تب‌های زیادی داشته باشید، کارآمد خواهد بود. کروم هم‌چنین قادر است به دستگاه‌های کروم‌کست نیز خروجی دهد.

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

از سوی دیگر، مایکروسافت اج نیز دارای چند ویژگی خاص خود است، از جمله منوی “Collections” که به شما اجازه می‌دهد تا مجموعه‌ وب‌سایت‌های خود را بر اساس نام و نوع سازماندهی کنید. هم‌چنین می‌توانید این مجموعه‌ها را به پینترست متصل کرده که توصیه‌هایی را برای وب‌سایت‌های جدید بر اساس نمونه‌هایی که پیش از این درج کرده‌اید، برای شما ارسال کند. اج هم‌چنین به ویژگی “خواندن با صدای بلند” مجهز شده که دسترسی به صفحات وب را آسان‌تر کرده و با بهره‌گیری از یک ویرایشگر داخلی که در واقع از افزونه Grammarly الهام گرفته، با استفاده از هوش مصنوعی اختصاصی مایکروسافت عمل می‌کند.

امنیت، حریم خصوصی و سازگازی بین دستگاه‌ها

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

هر دو مرورگر Edge و Chrome دارای تنظیمات متنوع امنیتی هستند. به‌طور کلی، مایکروسافت و گوگل در ساده‌سازی و ایجاد سهولت دسترسی به منوهای مختلف موفق عمل کرده‌اند. برای مثال، هنگامی‌که به برگه “حریم خصوصی، جستجو و خدمات” موجود در اج یا برگه “امنیت و حریم خصوصی” در کروم بروید، سه گزینه بزرگ ارائه شده که حاوی توضیحاتی در ارتباط با عملکردهای دقیق هر یک از آنها در هر دو مرورگر است.

مایکروسافت اج از یک فایروال داخلی پیچیده‌تر برخوردار شده که با Microsoft Defender SmartScreen در تعامل است و از این طریق می‌تواند از دستگاه شما در برابر سودجویان اینترنتی محافظت کند. با این‌حال، نقطه ضعف اصلی تکیه بر ویژگی امنیتی پیشرفته کروم، وابستگی محض آن بر ارائه اطلاعات شخصی شما به گوگل است. در عوض، مایکروسافت تصمیم واگذاری داده‌های شخصی را در اختیار کاربر گذاشته و زمانی‌که گزینه امنیتی سخت‌گیرانه‌تری را انتخاب کنید، به شما محافظت بیش‌تری را ارائه خواهد داد. با این‌حال، این مرورگر ممکن است در مورد حفظ خود به‌عنوان نمونه پیش‌فرض در کامپیوتر ویندوزی شما کمی سخت‌گیر باشد.

گوگل کروم و مایکروسافت اج، می‌توانند همه‌چیز از نشانک‌ها تا گذرواژه‌های مورد استفاده در سراسر وب را ذخیره و همگام‌سازی کنند و به شما اجازه می‌دهند هر چیزی را که قبلا در سیستم دیگری مشاهده کردید را مشروط به اینکه به حساب خود وارد شوید و همگام سازی کنید، مورد انتخاب قرار دهید. آنچه ذخیره و همگام‌سازی می‌شود را می‌توان در یک منو نیز مشخص کرد که در مورد هر دو مرورگر صادق است.

مقایسه اج و کروم، کدامیک را انتخاب کنیم؟

مقایسه مایکروسافت اج با گوگل کروم؛ کدام بهتر است؟

در اکثر موارد استفاده و کاربرد، هیچ‌یک از این مرورگرها شما را ناامید نخواهند کرد. اما با این‌حال به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت اج با توجه به پشتیبانی مایکروسافت و نصب آن به‌طور پیش‌‌فرض بر روی سیستم‌های ویندوزی، گزینه‌ای با دسترسی بالاتر باشد. اج در سه عامل گزینه‌های امنیتی قوی‌تر، مجموعه‌ منوهای مفید وب‌سایت و اشغال کم‌تر منابع سیستم، در مقایسه با کروم برتری دارد.

از سوی دیگر، استفاده منعطف‌تر، از جمله خواندن مقالات در اینترنت و استفاده از محتوای رسانه‌‌ای مانند یوتیوب، احتمالا در گوگل کروم به عنوان مرورگری که دارای پنل کناری نشانک‌ها و نوار کنترل رسانه در نسخه دسکتاپ است، لذت‌بخش‌تر خواهد بود. اگرچه همواره این نگرانی وجود دارد که تا چه مقدار از داده‌های خود را می‌خواهید به گوگل بسپارید تا بهترین و ایمن‌ترین تجربه برای شما فراهم شود.

اگر وجود تعدادی از مشکلات کلیدی کروم برای شما آزاردهنده نیستند، تفاوت چندانی میان این دو مرورگر وجود ندارد. هر دو Browser، کارکردی نسبتا آسان را برای استفاده فراهم کرده‌اند. با این‌حال، برخی از وب‌سایت‌ها ممکن است از شما بخواهند تا یکی از این دو را بارگیری کنید، بنابراین بد نیست که هر دوی آنها را بر روی سیستم نصب کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*