محافظت از زنان در اینستاگرام

اینستاگرام قادر به محافظت از زنان در برابر رفتارهای توهین آمیز نیست

محافظت از زنان در اینستاگرام به یک چالش جدی برای این شبکه اجتماعی تبدیل شده است. رفتارهای توهین آمیز و آزاردهنده در Instagram به حدی رسیده که حتی می‌توانند به سلامت روانی زنان آسیب بزنند.

همانند سایر شبکه‌های اجتماعی تحت مالکیت متا، اینستاگرام نیز ادعا می‌کند که گام‌هایی را برای محافظت از زنان در برابر زورگویی، مزاحمت و دیگر مصادیق سوء استفاده دیجیتال برداشته است؛ اما این تمهیدات تا چه میزان موفق بوده‌اند؟ یک بررسی جدید ادعا می‌کند که اینستاگرام به صورت سیستماتیک در محافظت از زنان در برابر پیام‌های زن ستیزانه و آزاردهنده شکست خورده است.

شکست اینستاگرام در محافظت از زنان در برابر آسیب‌های این شبکه اجتماعی

محافظت از زنان در اینستاگرام

مرکز مبارزه با نفرت دیجیتال (CCDH) که یک سازمان غیر انتفاعی بین‌المللی فعال در زمینه مبارزه با سوء استفاده آنلاین و اطلاعات غلط است، اخیرا مقاله‌ای تحت عنوان «نفرت پنهان» منتشر کرده است. پژوهشگران این مرکز اعلام کردند که ۵ زن شرکت کننده در این مطالعه ۸۷۱۷ پیام را به عنوان مزاحمت به اینستاگرام گزارش کرده بودند؛ اما از این تعداد ۹۰ درصد گزارشات به نتیجه خاصی نرسیدند.

به بیانی دیگر از میان ۲۵۳ کاربری که به عنوان مزاحم به اینستاگرام معرفی شده بودند، ۲۲۷ نفر حتی تا یک ماه پس از ارسال گزارش، آزادانه در حال فعالیت در این پلتفرم بودند. البته این اعداد نمی‌توانند به خوبی نماینده اکثر کاربران زن فعال در اینستاگرام باشند؛ زیرا از یک گروه کوچک گرفته شده‌اند؛ اما به خوبی ضعف سیستماتیک اینستاگرام در محافظت از زنان را نشان می‌دهد.

محافظت از زنان در اینستاگرام

Imran Ahmed، مدیرعامل CCDH در این رابطه گفت:

اینستاگرام با ایجاد یک فرهنگ غلط که در آن افراد بدون ترس از عواقب کار خود برای دیگران مزاحمت ایجاد می‌کند، عملا در طرف مزاحمان ایستاده است. بدین ترتیب زنان نمی‌توانند با حفظ منزلت خود و بدون مزاحمت در فضای دیجیتال حضور پیدا کند. پیام‌های آزاردهنده در بخش پیام‌های شخصی بسیار از کاربران زن دیده می‌شود. متا و اینستاگرام باید به حقوق زنان بیش از سود خود اهمیت بدهند.

۵ زن مطرحی که در این مطالعه حضور داشتند امبر هرد، بازیکر فیلم‌های آکوامن و لیگ عدالت؛ ریچل ریلی، مجری مسابقه تلویزیونی شمارش معکوس؛ جیمی کلینگلر، هم‌ بنیان‌گذار جنبش خیابان‌ها را پس بگیرید؛ بایرونی گوردن، روزنامه‌نگار و نویسنده مطرح و شاران داوالی، هم بنیان‌گذار مجله Burnt Roti هستند.

محافظت از زنان در اینستاگرام

اکثر این افراد در بریتانیا زندگی می‌کنند و روی هم رفته حدود ۴.۸ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام دارند. در پیام‌های دریافتی این افراد موارد متعددی از تهدید به خشونت جنسی و مزاحمت جنسی (بر پایه تصویر) دیده می‌شود.

داوالی گفت که در یک بازه ۸ روزه ۱۲۰ پیام از افراد ناشناس دریافت کرده که در آن درخواست رابطه جنسی از وی داشته‌اند یا در مورد بدن او حرف‌های آزاردهنده‌ای زده‌اند. ریلی نیز گفت که ۲۶ پیام ناخواسته را از افراد مختلف دریافت کرده است که در آنها افراد فانتزی‌های جنسی خود درباره وی را با جزئیات شرح داده‌اند.

کلینگلر نیز تعداد زیادی پیام دریافت کرده بود که در آنها یا از وی تقاضای رابطه جنسی داشتند یا می‌خواستند که شوگر مامی مردان جوانتر شود. این در حالی است که در صفحه اینستاگرام وی هیچگونه محتوای مرتبط با این مسائل دیده نمی‌شود. گوردن هم اعلام کرد که پیام‌های متعددی درباره وزنش دریافت کرده که البته مایه ناراحتی او شده‌اند؛ مخصوصا اینکه او در گذشته از پرخوری عصبی رنج می‌برده است.

محافظت از زنان در اینستاگرام

امبر هرد

امبر هرد نیز گفت که بارها پیام‌های حاوی تهدید مرگ علیه خودش، خانواده‌اش و نوزادش دریافت کرده است. پس از اینکه بارها این تهدیدها را به پلیس گزارش کرد، هرد تصمیم گرفت برای همیشه اینستاگرام را کنار بگذارد؛ زیرا این شبکه اجتماعی روی سلامت روان او تاثیر منفی بسیار بدی گذاشته بود و حتی هرد را به مرز پارانویا رسانده بود. در واقع هرد از اینکه اینستاگرام نمی‌تواند از برخی زنان همچون او محافظت کند، کلافه شده بود.

بی‌تاثیر بودن اقدامات اینستاگرام در برابر نفرت پراکنی در این شبکه اجتماعی

Cindy Southworth، مدیر بخش امنیت زنان متا (شرکت مادر اینستاگرام) در واکنش به یافته‌های این پژوهش گفت:

اگرچه ما با بسیاری‌ از نتیجه‌گیری‌های CCDH مخالفیم؛ اما قبول داریم که ایجاد مزاحمت برای زنان غیر قابل قبول است. در واقع به همین خاطر است که ما اجازه انتشار سخنان نفرت‌انگیز بر پایه جنسیت و یا هرگونه تهدید مربوط به خشونت جنسی را نمی‌دهیم. ما سال گذشته نیز گام‌های محکم‌تری را برای محافظت از چهره‌های مطرح زن برداشتیم.

در فروردین ماه سال گذشته اینستاگرام از قابلیتی به نام Hidden Words پرده برداشت که به کاربران اجازه می‌داد پیام‌های دارای محتوای آزاردهنده را فیلتر کنند تا به هیچ وجه اینگونه پیام‌ها را مشاهده نکنند. سه ماه بعد اینستاگرام قابلیتی به نام Limits را برای محافظت بیشتر از کاربران و مخصوصا زنان معرفی کرد.

محافظت از زنان در اینستاگرام

با این قابلیت کاربران می‌توانند در مواقعی که پیام‌های مزاحم بیش از حد می‌شوند، به صورت موقت اکانت خود را مسدود کنند. با وجود اینها، CCDH گمان می‌کند که اقدامات اینستاگرام برای محافظت از زنان تاثیر‌گذار نبوده‌اند. مخصوصا اینکه در قابلیت Hidden Words فشار اصلی بار دیگر روی کاربر خواهد بود.

CCDH همچنین گفت که برخی کاربران همچون گوردن و هرد نمی‌توانستند به برخی پیام‌ها به عنوان مدرک آزار و اذیت دسترسی داشته باشند؛ زیرا به صورت پیام خود پاک شونده ارسال شده بودند. بدتر از همه اینکه کاربران زن نمي‌توانند پیام‌های صوتی دریافتی را گزارش کنند و همین نیز خود نشان‌دهنده ناکافی بودن تلاش‌های اینستاگرام در محافظت از زنان است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*