توقف تولید سمند و پژو 405

علت توقف تولید سمند و پژو 405 چیست؟

به تازگی اخباری درباره توقف تولید سمند و پژو 405 در ایران خودرو منتشر شد؛ اما چرا ایران خودرو می‌خواهد این خودروها را از خط تولید خود خارج کند؟

گروه صنعتی ایران خودرو، قصد دارد طی دو ماه آینده خودروهای سمند و پژو ۴۰۵ را از خط تولید خود خارج کند. طبق گفته مسئولان،‌ دلیل اصلی این اتفاق فناوری قدیمی و منسوخ شده این دو محصول بوده است. اگرچه توقف تولید محصولات این‌چنینی گام رو به جلویی است،‌ اما به نظر نمی‌رسد که فناوری قدیمی دلیل اصلی این تصمیم باشد؛ چرا که اکثر محصولات داخلی هم‌اکنون با این مشکل مواجه هستند و در این صورت باید تولید آن‌ها نیز متوقف شود.

دلیل اصلی توقف تولید سمند و پژو 405

به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیلی که ایران‌خودرو را وادار کرده تا این دو اتومبیل را از خط تولید خود خارج کند، زیان‌ده بودن آن‌ها بوده است. اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که ایران خودرو طی پاییز سال گذشته هر دستگاه سمند را به طور میانگین با قیمت ۱۴۴ میلیون و ۴۴۸ هزار تومان به فروش رسانده است. این در صورتی است که میانگین بهای تمام شده این گروه خودرویی برای ایران خودرو برابر با ۱۹۷ میلیون و ۱۱۶ هزار تومان بوده است. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که فروش هر دستگاه سمند طی پاییز سال گذشته، برای ایران خودرو ضرر ۵۲ میلیون و ۶۷۷ هزار تومانی را به همراه داشته است.

همچنین طی سه سال گذشته و از پاییز سال ۱۳۹۷، تولید هر دستگاه سمند برای ایران خودرو ضرر ۳۰ میلیون تومانی را به همراه داشته است. نمودار زیر بیان‌گر نرخ فروش، بهای تمام شده و سود ناخالص ایران خودرو از فروش محصولات گروه خودروی سمند است.

سمند

برای گروه خودرویی پژو نیز شرایط به همین صورت بوده است. گروه صنعتی ایران خودرو طی پاییز سال گذشته،‌ هر دستگاه پژو را به طور میانگین با قیمت ۱۳۴ میلیون و ۱۶۴ هزار تومان فروخته است. این در صورتی است که بهای تمام شده این گروه خودرویی برای ایران خودرو به طور میانگین برابر با ۱۶۵ میلیون و ۶۳۶ هزار تومان بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که ایران خودرو از فروش هر دستگاه پژو 405 در پاییز سال گذشته، ۳۱ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان ضرر کرده است. همچنین از پاییز سال ۱۳۹۷، ایران خودرو با فروش هر خودرو از خانواده پژو 405 بیش از ۱۹ میلیون تومان ضرر کرده است. نمودار زیر بیان‌گر نرخ فروش، بهای تمام شده و سود ناخالص ایران خودرو از فروش گروه خودروی پژو است.

سمند

لازم به ذکر است که محصولات دیگر ایران خودرو نیز به چنین وضعی دچار هستند. مثلا طی پاییز سال گذشته،‌ ایران خودرو از تولید هر دستگاه رانا و دنا به ترتیب 2 و 13 میلیون تومان زیان کرده است. این موضوع‌ها نشان می‌‌دهند که زیان‌ده بودن سمند و پژو ۴۰۵ دلیل اصلی خارج شدن آن‌ها از خط تولید ایران خودرو بوده، نه فناوری قدیمی آنها. لازم به ذکر است که این شرایط باعث شده ایران خودرو تا پاییز سال گذشته با زیان ۳۹ هزار میلیارد تومانی مواجه شود.

خودروسازان داخلی سال‌های زیادی است که با مشکلاتی نظیر افت کیفیت و همچنین فروش و عرضه همراه با زیان دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید دلیل اصلی این مشکلات دو سیاست اشتباه انحصار و قیمت‌گذاری دستوری باشد. سیاست‌هایی که اگرچه مسئولان همواره با آن‌ها مخالفت می‌کنند، اما سال‌های زیادی است که توسط دولت‌های مختلف اجرایی می‌شوند و تا زمانی که شاهد تغییری در این شرایط نباشیم، نباید به تحول صنعت خودرو کشور امیدوار بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. آخی ، بمیرم واسه مسئولین ایران‌خودرو . چه دل پرخونی دارن بیچاره ها . از اول خلقت این شرکت کثیف ، نه ببخشید ضعیف بندگان خدا ۲۴ ساعته ضرر میدن . الهی که کلهم به تیر غیب گرفتار بشین و از این مصیبت خلاص شین .

  2. والا ما راضی به ضرر شما نیستیم خداوکیلی بیا و تولید نکن بزار ماشین خارجی بدرد نخور سوار شیم.