نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر

چرا مدیران توییتر از نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره می ترسند؟

ایلان ماسک در چرخشی عجیب اعلام کرد که قصد عضویت در هیئت مدیره توییتر را ندارد؛ اما چرا مدیران این شبکه اجتماعی از نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر هراسان هستند؟

ایلان ماسک که ثروتمند‌ترین فرد روی زمین است و ارزش دارایی‌های وی به ۲۷۳ میلیارد دلار می‌رسد، چندی پیش ۹.۲ درصد از سهام توییتر را خریداری کرد. زمان زیادی از این خرید نگذشته بود که ماسک گفت می‌خواهد به هیئت مدیره توییتر بپیوندد؛ اما اتفاقات شرایط جور دیگری رقم خوردند و ماسک از تصمیم خود مبنی بر نپیوستن به هیئت مدیره توییتر خبر داد.

تصمیم ایلان ماسک برای نپیوستن به توییتر هم خوب و هم بد است

نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر

تصمیم جدید ایلان ماسک را می‌توان از جنبه‌های مختلف ارزیابی کرد. در ابتدا به یادداشت Don Bilson از شرکت پژوهشی Gordon Haskett Research Advisors می‌پردازیم.

اتفاقاتی که در آخر هفته رخ داد، این شرکت را از دردسر‌های کار کردن با مدیر نابکاری که بحث‌های در سطح هیئت مدیره را در توییتر مطرح می‌کند، نجات داد. چنین چیزی غیر قابل تحمل بود.

نبودن یک فرد غیر قابل پیشبینی همچون ایلان ماسک در هیئت مدیره، یک خبر خوب برای توییتر به حساب می‌آید؛ اما خبر بد چیست؟ نبودن یک فرد غیر قابل پیشبینی همچون ماسک در هیئت مدیره. Bilson در ادامه یادداشت خود نوشت:

مشکل اینجاست که توییتر باید با یک سرمایه‌گذار دمدمی مجاز که در حال حاضر ۹ درصد از سهام این شرکت را دارد و منابع مالی لازم برای خرید ۹۱ درصد باقیمانده را نیز در اختیار دارد، سر و کله بزند. با توجه به شناختی که از ماسک داریم، او هر لحظه ممکن است چنین کاری را انجام دهد یا اینکه هرگز به سمت آن نرود. وضعیتی نامشخصی که اکنون برای توییتر پیش آمده، قطعا می‌تواند روی تمرکز مدیران این شرکت تاثیر منفی بگذارد.

هرچند که یک مشکل مهم دیگر نیز وجود دارد. در سال 2018 ایلان ماسک در توییتی اعلام کرد که توانسته منابع مالی لازم برای خرید قسمت عمده سهام تسلا را تهیه کند. البته وی یکی از بنیان‌گذاران این شرکت بود و هم‌اکنون نیز تحت مدیریت خود توانسته ارزش سهام آن را به سطح بسیار بالایی برساند.

نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر

اگرچه سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا به بررسی این موضوع پرداخت و اعلام کرد که خرید عمده سهام تسلا آنطور که ایلان ماسک تصور می‌کند، کار راحتی نیست. در نهایت تسلا و ایلان ماسک هرکدام مجبور به پرداخت ۲۰ میلیون دلار شدند و ماسک نیز از جایگاه خود به عنوان رئیس هیئت مدیره کنار کشید.

حالا اگر شرایط را با توییتر مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره این شرکت به معنی باز بودن دست او برای خرید بخش بیشتری از سهام این شبکه اجتماعی است. در واقع در صورت تمایل او حتی می‌تواند کل سهام توییتر را خریداری کند.

از طرفی با دارا بودن ۹.۲ درصد از سهام Twitter، ایلان ماسک بزرگترین سهام‌دار این شرکت محسوب می‌شود و مجبور نیست برای اعلام نظرات خود درباره این شرکت لزوما در هیئت مدیره حضور داشته باشد. جالب اینجاست که سازمان بورس و اوراق بهادار آمریکا حتی اعلام کرد وی می‌تواند نظرات خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی یا کانال‌های دیگر به اطلاع عموم کاربران یا هیئت مدیره برساند.

نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر

برای یادآوری باید بگوییم که ایلان ماسک بیش از ۸۱ میلیون دنبال کننده در توییتر دارد و تاکنون نیز بارها از تصمیمات این شبکه اجتماعی انتقاد کرده است.

البته ماسک اخیرا اعلام کرده که «در حال حاضر هیچ برنامه یا قصدی برای افزودن به سهام خود در توییتر» ندارد، ولی در ادامه عنوان کرده که این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که با توجه به وضعیت سهام توییتر و میزان جذابیت آن و همچنین فرصت‌های سرمایه‌گذاری دیگر، در هر زمانی که تشخیص داد، برنامه‌های خود را عوض کند. در واقع بخش دوم بیانیه ایلان ماسک مدیران توییتر را نسبت به نپیوستن وی به هیئت مدیره این شرکت بدبین کرده است.

نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر

خبر پیوستن میلیاردر معروف به هیئت مدیره توییتر سبب شد که ارزش سهام این شبکه اجتماعی در یک دوره دو روزه تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کند. روز دوشنبه نیز سهام این شرکت با رشد ۱.۶۹ درصدی به ۴۷.۰۱ دلار رسید. این در حالی است که بالاترین ارزش سهام توییتر در یک سال اخیر ۷۳.۳۴ دلار و پایین‌ترین ارزش سهام این شرکت نیز ۳۱.۳۰ دلار بوده است.

CNBC پیشنهاد کرد که هیئت مدیره توییتر می‌تواند برای مقابله با ایلان ماسک، سهام بیشتری را عرضه کند تا سهم میلیاردر آمریکایی کاهش یابد یا کاری کنند که این شرکت دیگر آنچنان برای وی جذابیت نداشته باشد. هرچند که Bilson مخالف اینگونه ترفند‌ها است. به باور وی نشان دادن پرچم قرمز به کسی سرمایه‌اش ۵ برابر بیشتر از ارزش کل توییتر است، کار عاقلانه‌ای نیست.

نظر شما درباره نپیوستن ایلان ماسک به هیئت مدیره توییتر چیست؟ آیا او در فکر تصاحب کامل این شبکه اجتماعی است؟