مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207 ؛ کدام را بخریم؟

یک کراس اوور چینی با یک هاچ بک فرانسوی مونتاژ داخل می‌توانند رقابت خوبی داشته باشند. در ادامه به مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207 می‌پردازیم.

مقایسه خودروهایی که در یک رده قیمتی قرار دارند از اهمیت خاصی برخوردار است، چرا که مشتریان بیش از هر چیزی به قیمت خودرو به عنوان فاکتوری مهم نگاه می‌کنند. پژو 207 مونتاژ داخل و ام وی ام ایکس 22 خودروهایی هستند که در نسخه اتوماتیک، قیمت‌های نزدیکی دارند.

در این مطلب تصمیم گرفته‌ایم به مقایسه دو خودروی مذکور بپردازیم و ویژگی‌ها و مشخصات هر یک را به دقت توضیح دهیم. بنابراین اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، بهتر است ادامه این مقاله را با هم بخوانیم.

مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207

ام وی ام ایکس 22

ایران خودرو مدتی پیش تصمیم گرفت تا نسخه جدیدتری از پژو 206 را تحت عنوان فیس لیفت راهی بازار کند. بنابراین از سال 1389 بود که خط تولید پژو 207 راه‌اندازی و این خودروی نسبتا جدید وارد میدان شد. متاسفانه عرضه این خودرو بین سال‌های 92 تا 94 و برای دو سال متوقف شد و پس از آن این پژوی فرانسوی تحت نام هاچ بک 207 آی وارد بازار داخلی شد.

مدیران خودرو نیز از جمله شرکت‌های مطرحی است که طی سالیان اخیر به لطف انتخاب‌های دقیق و بازاریابی خوبی که داشته موفق شده بازار خوبی را در ایران تصاحب کند. عمده فعالیت این خودروساز صرف تولید خودروهای مونتاژی چینی و کراس اوورهای جذابی می‌شود که ظاهر دلربایی دارند.

اوایل سال 1396 بود که مدیران خودرو تصمیم گرفت از MVM X22 به عنوان اولین کراس اوور جمع و جور شهری خود رونمایی کند. این خودرو در چین با نام چری تیگو 2 به تولید انبوه رسیده بود و تا سال 1400 و قبل از آن که نسخه پرو این خودرو رونمایی شود، در خط تولید مدیران خودرو حضور داشت.

همان‌طور که گفتیم، هم اکنون قیمت نسخه‌های ام وی ام ایکس 22 اکسلنت اتوماتیک با پژو 207 آی در یک سطح قرار دارند و قرار است که این دو خودرو به عنوان رقبای خود در بازار ایران حضور داشته باشند. در ادامه به مقایسه این دو خودرو می‌پردازیم.

مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207

مقایسه ام وی ام ایکس 22 با پژو 207 آی از نظر طراحی

با نگاهی به بدنه و ظاهر هر دو خودرو متوجه خواهیم شد که اگرچه خودروی کراس اوور مدیران خودرو تازه‌واردتر است، اما پژو 207 آی زیبایی‌های بیشتری را در خود جای داده است. البته اظهار نظر درباره ظاهر و طراحی بدنه هر خودرویی مسلما موافقان و مخالفانی دارد و همه چیز به سلیقه افراد بر می‌گردد.

با این حال می‌توان گفت اقبال بیشتری به پژو 207i شده و مورد توجه طیف وسیع‌تری از افراد قرار گرفته است. البته این به معنای بد بودن طراحی و ظاهر MVM X22 نیست و این کراس اوور اقتصادی و جمع و جور نیز دارای مولفه‌های زیبایی شناختی خاص خودش است. در کل تنها ایرادی که می‌توان به این خودرو وارد کرد، طراحی نامتناسب و ناهماهنگ چراغ‌های کوچک نمای پشتی است.

جز این مورد نمی‌توان ایراد دیگری به محصول چینی مونتاژی وارد کرد. بنابراین می‌توان این‌گونه جمع‌بندی کرد که اگرچه هر دو خودرو زیبایی‌های خود را دارند، اما احتمال دارد که مشتریان بیشتر جذب 207 آی شوند. قسمت بعدی که از اهمیت زیادی برخوردار است، کابین خودرو است. همان‌طور که می‌دانید ام وی ام ایکس 22 خودرویی است که در سال 1396 وارد کشور شده و تازه‌واردتر از پژو 207 آی محسوب می‌شود.

با این اوصاف طراحی کابین داخلی این کراس اوور مقرون به صرفه مدرن‌تر و اسپرت‌تر از رقیب خود است. داشبورد پژو 207 ساده و معمولی است و جذابیت و خلاقیت خاصی در آن به چشم نمی‌خورد. گنجایش کابین محصول مدیران خودرو بیشتر از محصول ایران خودرو است، چرا که فاصله محوری بزرگ تری را در ام وی ام شاهد هستیم. بنابراین سرنشینان عقب این خودرو احساس راحتی بیشتری خواهند داشت.

مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207

از دیگر مزایای ام وی ام در قیاس با 207 آی، ظرفیت صندوق عقب آن است. گنجایش صندوق MVM X22 حدود 420 لیتر است، حال آن که گنجایش صندوق هاچ بک ایران خودرو تنها 245 لیتر خواهد بود. کابین ام وی ام شما را مهیای سفر می‌کند، در حالی که برای خانواده‌های نسبتا پر جمعیت، صندوق پژو 207 کاربرد زیادی ندارد.

مقایسه پژو 207 آی با ام وی ام ایکس 22 از نظر مشخصات فنی

در کارزار رقابت میان این دو خودروی مونتاژی، به نظر می‌رسد که قدرت موتوری مشابهی را از این دو خودرو شاهد هستیم. البته طبیعی است که چون ام وی ام وزن بیشتری دارد و آیرودینامیک آن متفاوت است، شتاب و چابکی کمتری خواهد داشت. از طرف دیگر پژو 207 آی مجهز به یک پیشرانه TU5 است که می‌تواند حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. انتقال قدرت موتور در این خودرو توسط گیربکس 4 سرعته اتوماتیک انجام می‌شود.

آن سوی میدان، ام وی ام ایکس 22 قرار دارد که مجهز به یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی است و می‌تواند حداکثر 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت پیشرانه نیز در این خودروی کراس اوور توسط یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. از طرفی این خودرو تنها در 14 الی 15 ثانیه از حالت سکون به 100 کیلومتر در ساعت می‌رسد. این رقم در پژو 207 آی به 5 الی 12 ثانیه می‌رسد که عدد قابل قبول‌تری نسبت به حریف چینی است.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که هاچ بک ایران خودرو از نظر مشخصات فنی در سطح قابل قبول‌تری قرار دارد. کیفیت سواری و تجربه رانندگی نیز با این خودرو بهتر از محصول چینی مدیران خودرو خواهد بود. سیستم تعلیق ام وی ام به گونه‌ای است که سرنشینان عقب کوبش‌های بیشتری را تجربه می‌کنند و موجب آزار آنها می‌شود.

مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207

میزان کنترل و تسلط راننده بر خودرو توسط کارشناسان مورد ارزیابی قرار گرفته و آن طور که آنها اظهار نظر کرده‌اند، عملکرد محصول مدیران خودرو در این قسمت چندان رضایت‌بخش نیست. البته در نسخه‌های جدیدتر ام وی ام ایکس 22 به علت وجود سیستم‌های کنترل پایداری و کشش و رفع ایرادهای جزئی عملکرد کلی اندکی بهبود یافته است. پژو 207 آی مجهز به سیستم‌های پایداری و کنترل کشش نیست و به همین خاطر تعادل بهتری را به ارمغان می‌آورد.

البته به دلیل فقدان این دو سیستم ممکن است به هنگام دور زدن سریع، خودرو دچار بیش فرمانی شود و تعادل قسمت عقب از دست برود. سیستم تعلیق 207 نرم‌تر است و در مقایسه با ایکس 22 سواری بهتری را به راننده و سرنشینان القا می‌کند. مصرف سوخت پژو 207 آی 7.1 و سیکل ترکیبی مصرف سوخت ام وی ام ایکس 22 برابر با 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است.

مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207 آی از نظر امکانات رفاهی

خوشبختانه در زمینه امکانات رفاهی و آپشن‌ها، هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند و تفاوت محسوسی میان آنها نیست. البته یک‌سری از امکانات نظیر تهویه مطبوع اتوماتیک، فرمان برقی سفارشی و سیستم نویگیشن به صورت استاندارد تنها در محصول ایران خودرو دیده می‌شود. در آن سوی میدان نیز MVM X22 مجهز به گرم کن آینه‌های جانبی و روکش صندلی چرمی و سانروف است که این آپشن‌ها در پژو 207 وجود ندارد.

از جمله آپشن‌ها و امکاناتی که در هر دو خودرو نیز وجود دارد می‌توان به کروز کنترل، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، بلوتوث، درگاه یو اس بی، میرورلینک، دی لایت و آینه‌های برقی اشاره کرد. در ادامه به معرفی تجهیزات ایمنی این دو خودرو می‌پردازیم.

مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207

متاسفانه داده زیادی درباره تست‌های ایمنی ام وی ام ایکس 22 و پژو 207 آی در دسترس نیست، ولی چون پلتفرم 206 با 207 کاملا یکسان است می‌توان تا حدودی این دو را مقایسه کرد. پژو 206 در سال 2000 موفق شد سه ستاره ایمنی را از موسسه معتبر یوروانکپ اروپا دریافت کند. در نتیجه می‌توان روی ایمنی این خودرو حساب باز کرد. در کل خودروی ام وی ام نیز از مدل‌های 97 به بعد به خاطر برخورداری از سیستم‌های کنترل پایداری و کشش امینت خوبی دارند.

تجهیزات ایمنی پژو 207 آی: ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطه‌ای با قابليت تنظيم ارتفاع، كمربند سرنشينان عقب 3 نقطه‌ای، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، دوربين دنده عقب، کیسه هوای راننده و سرنشین، سيستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD ‌و EBA)، ترمز جلو ديسكی با سيستم خنک كاری، ترمز عقب ديسكی توپر.

تجهیزات ایمنی ام وی ام ایکس 22: ایموبلایزر، قفل مركزی با ريموت‌، کمربندهای ایمنی 3 نقطه ای دارای پیش کشنده، صندلی عقب مجهز به ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، دوربين دنده عقب، دزدگیر، کیلس، استارت دکمه ای، TPMS، کیسه هوای راننده‌ و سرنشین جلو و جانبی، ABS-EBD، ترمز کمکی، کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی.

سخن پایانی

بازار هر دو خودرو در شرایط خوبی قرار دارد و شاید بتوان گفت که هر دو به یک اندازه مورد توجه قرار گرفته‌اند. هم ام وی ام ایکس 22 و هم پژو 207 آی به راحتی خرید و فروش می‌شوند و می‌توان گفت که جوان‌ترها هاچ بک ایران خودرو را بیشتر می‌پسندند. البته تجربه نشان داده که خانواده‌ها نیز تمایل زیادی به خرید این خودرو نشان داده‌اند.

مقایسه ام وی ام X22 و پژو 207

این نکته به این معنا نیست که MVM X22 شرایط خرید و فروش خوبی ندارد، بلکه اتفاقا اوضاع خوبی دارد؛ منتها پژو 207 آی از این نظر نسبت به حرف چینی خود برتری خواهد داشت. از طرف دیگر یکی از علل این محبوبیت، میزان تیراژ تولیدی این خودرو در مقایسه با محصول مدیران خودرو است.

در پایان این مقاله باید گفت که اگر خانواده‌ای پرجمعیت هستید می‌توانید پژو 207 آی را انتخاب کنید، چرا که برای شما مناسب‌تر است. از جمله دلایل محبوبیت این خودرو می‌توان به طراحی ظاهری جوان‌پسندتر، چابکی و شتاب بیشتر و سواری هیجان‌انگیز، تعلیق نرم‌تر، بازار خرید و فروش پررونق‌تر و قطعات یدکی قابل دسترس‌تر اشاره کرد.

از سوی دیگر با خودرویی نظیر ام وی ام ایکس 22 اکسلنت روبه‌رو هستیم. کلاس بدنه این خودرو همان‌طور که گفتیم، کراس اوور سایز کوچک است و می‌تواند مشتریان منحصر به فرد خود را داشته باشد. از جمله نقاط جذاب این خودرو می‌توان به سیستم‌های کنترل پایداری و کشش و طراحی داخلی مدرن‌تر و فضای بیشتر اشاره کرد.