چگونه صفحه گوشی را پاک کنیم

چگونه صفحه گوشی خود را پاک کنیم ؛ آیا استفاده از الکل بی خطر است؟

این روزها استفاده از الکل برای پاک کردن نمایشگر گوشی بسیار رایج شده اما آیا این روش بدون خطر است؟ اساسا چگونه صفحه گوشی را پاک کنیم؟

دیدن رد اثرانگشت روی نمایشگر برای برخی افراد بسیار اعصاب خردکن است و از آنجایی که کمتر گوشی هوشمندی در برابر جذب اثرانگشت مقاوم است، نیاز به پاک کردن نمایشگر گوشی یکی از اساسی‌ترین و پرکاربردترین نیازها است. اما چگونه صفحه گوشی را پاک کنیم که کمترین ضرری متوجه گوشی نشود؟ آیا استفاده از الکل روش درستی برای پاک کردن گوشی است؟

بهترین روش پاک کردن نمایشگر گوشی

گرچه عموم افراد با یک دستمال مرطوب معمولی یا حتی یک تکه پارچه نسبت به تمیز کردن نمایشگر گوشی اقدام می‌کنند، اما برخی افراد بسیار حساس‌تر هستند و معتقدند برای تمیز کردن نمایشگر گوشی باید از نوعی ماده ضدعفونی کننده خاص استفاده شود.

در طول دوران پاندمی کرونا مواد ضدعفونی کننده و پاک‌کننده‌های حاوی الکل به جزئی لاینفک از زندگی روزمره و لوازم خانگی ما بدل شده‌اند و با توجه به اینکه گوشی‌های تلفن همه جا با ما هستند و همواره آن‌ها را به دست می‌گیریم، به سادگی به عوامل بیماری‌زا آلوده می‌شوند.

با توجه به اینکه پاک‌کننده‌های حاوی الکل نه فقط لایه‌های چربی، بلکه حتی انواع میکروب‌ها و عوامل بیماری‌زا را از بین می‌برند، آیا استفاده از آن‌ها برای پاک‌کردن نمایشگر گوشی هوشمند ایده مناسبی است؟ خب اگر نظر ما را بخواهید نباید خیلی مطمئن باشید!

اثر منفی الکل بر نمایشگر گوشی چیست؟

تاثیر مخرب الکل بر نمایشگر گوشی

گرچه ممکن است تحت وسواس شدید بهداشتی عادت به استفاده از الکل برای پاک‌کردن نمایشگر گوشی هوشمند داشته باشید، اما توصیه جدی ما این است که دست‌ نگهدارید چراکه اگر این‌کار را اشتباه انجام دهید گوشی، یا هر دستگاه الکترونیکی دیگری که آن را با الکل تمیز می‌کنید ممکن است به سادگی آسیب‌هایی جدی ببیند.

در مورد گوشی‌های هوشمند حتی الکل می‌تواند اثری فرسایشی و جبران‌ناپذیر برای نمایشگر به خصوص پنل‌های LCD داشته باشد. اما چرا الکل اثر فرسایشی قدرتمندی روی نمایشگرهای LCD دارد؟

نمایشگر کریستال مایع (liquid crystal screen) یا LCD از مواد چندلایه‌ای تشکیل شده و هسته آن یک ساختار ساندویچی با لایه‌ای از مولکولهای کریستال مایع دارد. هر دو مولکول پلاریزه کننده و کریستال مایع در مقادیر زیادی در محلول‌های الکلی هم یافت می‌شوند و با اولین تماس با نمایشگر، بلافاصله فرایند فرسایشی آغاز شده و آثار آن روی نمایشگر ظاهر می‌شود.

البته که صفحه‌نمایش‌های مدرن امروزی به این سادگی تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند چراکه یک پوشش شیشه‌ای در بالاترین سطح نمایشگر قرار می‌گیرد که در کاربرد اولیه مانع از آسیب‌دیدن نمایشگر در برابر خط و خش می‌شود.

این پوشش در کارکرد ثانویه می‌تواند از تماس مستقیم رطوبت و دیگر حلال‌های بیرونی با نمایشگر جلوگیری کند اما همچنان ایده پاک‌کردن نمایشگر با الکل یا مشتقات آن بسیار خطرناک است.

چرا نباید از الکل برای پاک کردن نمایشگر گوشی استفاده کنیم؟

چرا نباید از الکل برای پاک کردن نمایشگر گوشی استفاده کنیم

پیش از این هم گفتیم که به دو دلیل عمده بهتر است از الکل برای تمیز کردن نمایشگر گوشی اجتناب کنید. دلیل اول ساختار خاص نمایشگر است که به سادگی در تماس با الکل دچار فرسایش شده و به مرور مواردی چون تار شدن صفحه را در پی دارد.

دلیل دوم اینکه گرچه در ممکن است سطح نمایشگر حفاظت شود اما در عین‌حال نباید از کناره‌های نمایشگر غافل شد، خصوصا که عموم نمایشگر‌های LCD به این علت در جریان تمیز کردن آسیب می‌بینند که الکل از شکاف‌های کنار صفحه به داخل گوشی نفوذ می‌کند.

این بدان معنا است که وقتی کاربر با الکل نمایشگر را پاک می‌کند، محلول الکلی راه خود را به شکاف‌های کناری پیدا می‌کند و مستقیما به لایه و ساختار آسیب‌پذیر پایینی می‌رسد و در اینجا ممکن است آسیب‌های بسیار مهمی به گوشی و نمایشگر آن وارد شود.

در صورتی که به نحوی مقداری الکل وارد نمایشگر شد بهتر است بلافاصله گوشی را خاموش کنید و منتظر خشک شدن طبیعی آن باشد اما می‌توانید با استفاده از سشوار نیز با دقت آن را خشک کنید.

چگونه صفحه گوشی خود را پاک کنیم؟

چگونه صفحه گوشی خود را پاک کنیم

با وجود همه مواردی که گذشت همچنان نیاز به پاک کردن نمایشگر گوشی، تبلت یا کامپیوتر نیازی اساسی است و چند وقت یکبار باید آن را انجام بدهیم.

اما بهترین روش برای پاک‌کردن نمایشگرها استفاده از مقداری محلول پاک‌کننده مخصوص نمایشگر به صورت اسپری و سپس پاک‌کردن آن با یک پارچه نرم است.

پاک‌کننده‌های مخصوص LCD و حتی بسیاری از دستمال مرطوب‌های رایج در بازار، عملکرد خوبی در از بین بردن اثرانگشت و لایه‌های چربی دارند.

مواد فعال موجود در این قبیل پاک‌کننده عمدتا سورفکتانت‌ها هستند و اثر تمیزکنندگی آن‌ها بر روی لایه‌های چربی آسیبی به پوشش‌های ارگانیک نمی‌رساند.

در صورتی که چنین مواد تمیزکننده‌ای در دسترس نداشته باشید می‌توانید از یک پارچه مرطوب شده با مقدار بسیار کمی آب خالص نیز برای پاک‌کردن نمایشگر استفاده کنید اما باید بسیار مراقب باشید که آب به شکاف‌های اطراف نمایشگر راه پیدا نکند.

نتیجه‌گیری

در مجموع باید گفت که اگر هدف تنها تمیز کردن نمایشگر باشد، استفاده از الکل به هیچ‌وجه بی‌خطر نیست اما اگر هدف شما ضدعفونی‌کردن نمایشگر گوشی باشد و ناگزیر به استفاده از الکل باشید باید بسیار در فرایند پاک‌کردن نمایشگر دقت به‌ خرج دهید و دستورالعمل‌های مربوط را مطالعه کنید.

به علاوه بهتر است است الکل را ابتدا روی پارچه بریزید و سپس به آرامی از آن برای پاک کردن گوشی استفاده کنید و از اسپری کردن یا ریختن مستقیم الکل روی نمایشگر همواره اجتناب کنید چراکه ریسک سرازیر شدن آن به طرفین گوشی و نفوذ به ساختارهای زیرین نمایشگر بسیار بالا است و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری در پی داشته باشد.

اسپری کردن مستقیم الکل بر نمایشگر

در هر حال اما توصیه اصلی ما استفاده از انواع پاک‌کننده‌های نمایشگر LCD است که در بازار با تنوع بالایی در دسترس هستند و برای افرادی که یک دستمال مرطوب ساده را کافی نمی‌دانند کاربردی هستند.

بار دیگر تاکید می‌کنیم که تا حد ممکن از الکل یا دیگر مواد ضدعفونی‌کننده حاول الکل برای تمیز کردن گوشی استفاده نکنید چراکه این اقدام می‌تواند ضرر جبران‌ناپذیری به گوشی شما وارد کند.