سهم بازار گوشی های اندرویدی

گوشی های اندرویدی، 8 درصد از سهم بازار خود را به آیفون باخته‌اند

اندروید پرطرفدارترین سیستم عامل جهان است؛ اما اخیرا فروش خوب آيفون سبب شده که سهم بازار گوشی های اندرویدی تا ۸ درصد کاهش یابد. آيا زنگ خطر برای اندروید‌ به صدا درآمده است؟

وب‌سایت StockApps در گزارش جدید خود از کاهش چشمگیر سهم سیستم عامل موبایلی گوگل در بازار گوشی‌های هوشمند و در عوض رشد iOS خبر داد.

فشار آيفون روی سهم بازار گوشی‌ های اندرویدی

سهم بازار گوشی های اندرویدی

ظاهرا سهم بازار اندروید از ۷۷.۳۲ درصد در سال ۲۰۱۸ به ۶۹.۷۴ درصد در ژانویه ۲۰۲۲ رسیده است که یعنی محبوب‌ترین سیستم عامل موبایلی جهان کاهشی ۷.۵۸ درصدی را در ۵ سال اخیر تجربه کرده است. این در حالیست که سهم اپل از بازار گوشی‌های هوشمند در مدت مشابه از ۱۹.۴ درصد به ۲۵.۴۹ درصد رسیده است.

اندروید و iOS بازار سیستم‌ عامل‌های گوشی‌های هوشمند را تحت سلطه خود دارند. امروزه از هر ۱۰ گوشی موبایل، ۷ گوشی از اندروید بهره می‌برند و از ۳ گوشی باقیمانده نیز، احتمالا ۲ گوشی به iOS مجهز هستند. گوشی آخر نیز با یکی از سیستم عامل‌های کمتر شناخته شده همراه شده است. البته با توجه به داده‌های بازار،  ممکن است سلطه اندروید به واسطه فشار روز افزون دیگر بازیگران به چالش کشیده شود.

سهم بازار گوشی های اندرویدی

اگرچه اندروید گزینه اول کاربران در اکثر مناطق به حساب می‌آید، اما در برخی مناطق شرایط کاملا متفاوت است و رقابت سنگینی را بین سیستم عامل گوگل و iOS و شاهد هستیم.

در بازار آمریکا و اقیانوسیه گوشی های آیفون ۵۴ درصد ار سهم بازار را از آن خود کرده‌اند و رقبای اندرویدی با سهم ۴۵ درصدی در جایگاه دوم ایستاده‌اند. سایر سیستم عامل‌ها نیز روی هم رفته کمتر از ۱ درصد بازار را در اختیار دارند.

در آسیا و آمریکای جنوبی شرایط اندروید بسیار بهتر است. گوشی های اندرویدی به ترتیب سهم ۸۱ و ۹۰ درصدی از این بازار ها را به خود اختصاص داده‌اند و اپل نیز به ترتیب ۱۸ و ۱۰ درصد از بازار را تحت کنترل خود دارد. در این مناطق نیز، سایر سیستم عامل‌ها روی هم رفته سهمی ۱ درصدی دارند.

سهم بازار گوشی های اندرویدی

کاهش سهم اندروید به خاطر رقابت سنگین میان سیستم عامل‌های مختلف بوده است. در ۵ سال گذشته iOS رشد ۶ درصدی را تجربه کرده و ۱.۵۸ درصد باقیمانده از کاهش سهم اندروید نیز به دیگر سیستم عامل‌ها تعلق گرفته است.

داده‌ها نشان می‌دهند که سهم سیستم عامل‌های مختلف از بازار تا حد زیادی به منطقه جغرافیایی مربوط است. به عنوان مثال، ۸۴ درصد از تمامی گوشی‌های هوشمند فروخته شده در آفریقا به اندروید مجهز هستند و تقریبا ۱۴ درصد از کاربران آفریقایی نیز iOS را انتخاب کرده‌اند. ۲ درصد باقیمانده نیز به سیستم عامل‌های سامسونگ، نوکیا و KaiOS تعلق دارد.

شرایط نسبتا مشابهی نیز در اروپا مشاهده می‌شود. در این قاره سهم بازار گوشی های اندرویدی ۶۹.۳۲ درصد است و iOS نیز ۳۰ درصد از بازار را در اختیار دارد. سامسونگ، نوکیا (سری 40) و دیگران نیز به سهمی کمتر از ۱ درصد راضی شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*