فیلم The Batman

بررسی مهم‌ترین معماهای بی‌جواب فیلم The Batman

فیلم The Batman داستانی جنایی و مرموز را به نمایش می گذارد که پر از معماهای بی جواب است. در ادامه به موشکافی برخی از این معما ها می پردازیم.

بهترین فیلم‌های سینمایی همیشه تعدادی سوال را بی جواب می گذارند و فیلم The Batman هم از این قاعده مستثنی نیست. جدیدترین فیلم از دنیای سینمایی DC توانسته با بدست آوردن میانگین نمره 93% از بینندگان و 85% منتقدان به موفقیت بزرگی دست پیدا کند. ساخته مت ریوز که حدود 3 ساعت زمان پخش دارد، در انتها به تمام گره‌های داستانی پاسخ می دهد؛ به جز چند مورد خاص که از قصد بی پاسخ رها شده اند.

در ادامه به مهم ترین سوالات بی جواب فیلم The Batman پاسخ می دهیم.

فیلم The Batman

دوست جدید شخصیت ریدلر چه کسی است؟

واضح ترین و پر بحث ترین سوال مربوط به یکی از صحنه‌های پایانی این فیلم می‌شود. جایی که ریدلر بعد از دستگیری در سلولی زندانی شده و فردی مرموز از او معمایی می‌پرسد:«جواب این معما رو بده. اون چیه که هر چی کمتر ازش داشته باشی، با ارزش تر میشه؟» سپس ریدلر با لبخندی تهوع‌آور جواب می دهد:«یک دوست». این صحنه با پخش شدن صدای خنده ای هولناک و البته آشنا در فضای زندان به پایان می‌رسد.

واضح ترین کاندید برای دوست جدید ریدلر در این فیلم، شخصیت محبوب جوکر است. اما این جواب، سوالات بیشتری را به وجود می آورد. چطور کار جوکر به پشت میله های زندان ختم شده است؟ آیا بتمن قبلا با او روبه رو شده و به همین آسانی او را روانه زندان کرده است؟

چرا بروس خودش را مقصر مرگ والدینش می داند؟

به دنبال تلاش ریدلر برای کشتن بروس وین، آلفرد به شدت آسیب می بیند و روانه بیمارستان می‌شود. بعد از به هوش آمدن آلفرد، مکالمه نسبتا طولانی بین او و بروس شکل می‌گیرد که اشاره های زیادی به گذشته آنها و رابطه عجیبشان دارد. یکی از جالب ترین موارد این است که آلفرد به صورت مختصر عنوان می‌کند که از عذاب وجدان بروس بابت مرگ والدینش باخبر است. همین موضوع سوالات زیادی را بوجود می آورد.

اولین جوابی که به ذهن می رسد همان حس گناه پس از نجات یافتن از واقعه است که البته با تم شخصیتی بتمن در این فیلم که دردی شدید و پیچیده را به دوش می کشد و عزادار است، هم خوانی دارد. اما ممکن است چیزی بیشتر از عذاب وجدان درمیان باشد. در سه گانه The Dark Knight ساخته کریستوفر نولان، المانی وجود داشت که داستان این سه گانه را نسبت به سایر اقتباس های بتمن پیچیده می‌کرد. در این سری فیلم ها، بروس وین دلیل واضحی داشت که خودش را بابت مرگ پدر و مادرش مقصر بداند؛ چراکه این بروس بود که والدینش را به ترک زود هنگام سینما مجاب کرد و باعث شد آنها با سارق اسلحه به دست روبه رو شوند.

نمی توان تایید کرد که دقیقا همین اتفاق در فیلم The Batman هم رخ داده باشد، اما احتمال وقوع داستانی مشابه وجود دارد. شاید واقعا دلیل مهمی پشت عذاب وجدان بروس وین با بازی رابرت پتینسون وجود دارد که فعلا از آن بی خبر هستیم.

فیلم The Batman

آیا کت وومن به گاتهام بر می گردد؟

سلینا کایل ملقب به زن گربه ای بدون شک دومین شخصیت اصلی فیلم The Batman محسوب می شود که اصول اخلاقی کاملا متفاوتی نسبت به شوالیه تاریکی دارد. در سکانس نهایی فیلم می بینیم که این دو قهرمان از هم جدا می شوند و سلینا توضیح می دهد که از گاتهام خسته شده و به ایالت های بالایی می رود. یکی از سوالات طرفداران این است که آیا واقعا کت وومن برای همیشه گاتهام را ترک کرده و دیگر شاهد دیدار او و بروس نخواهیم بود؟

تمام این سوالات ما را به سوال دیگری می رسانند؛ چه دلیلی می تواند باعث شود تا سلینا به گاتهام برگردد؟ کت وومن بیشتر عمر خود را در گاتهام به دست و پنجه نرم کردن با گروه های تبهکاری مختلف سپری کرده است و احتمال دارد که کار ناتمامی در این شهر داشته باشد.

درحالی که مشخص است سلینا هنوز به زمان زیادی برای سوگواری مرگ آنیکا نیاز دارد، اما نباید فراموش کنیم که صداقت هرگز از ویژگی های بارز او نبوده است و بعید به نظر می آید که سارقی با توانایی های او به همین زودی ها دست به بازنشستگی بزند.

چه زمانی شخصیت گوردون به رئیس پلیس گاتهام تبدیل می شود؟

کمیسر گوردون یکی از معروف ترین شخصیت های کامیک بتمن است و تنها راه ارتباطی پلیس گاتهام با شوالیه تاریکی به شمار می رود. اما همانطور که بتمن در فیلم The Batman هنوز در اوج جوانی قرار دارد، گوردون هم در این بازه به عنوان یک پلیس پایین رتبه فعالیت می کند. احتمالا به خاطر نقش پر رنگ گوردون در دستگیری فالکونی که بزرگترین مافیای شهر محسوب می شد، ترفیع رتبه بزرگی در انتظار افسر وظیفه شناس گاتهام است.

به دنبال مرگ فجیع رئیس پلیس قبلی، حالا یک جای خالی بزرگ در دپارتمان پلیس گاتهام خالی است، اما هنوز مشخص نیست که گوردون گزینه انتخابی بعدی خواهد بود یا خیر.

بتمن چه ماده ای را به بدن خود تزریق کرد؟

در جریان نبرد پایانی فیلم The Batman بروس به مبارزه با تعداد زیادی تروریست با ماسک های ریدلر پرداخت و در همین حین یکی از دشمنان با شاتگان به سینه بتمن شلیک کرد که به لطف زره قدرتمندش از مرگ جان سالم به در برد اما به شدت مجروح شد. در همین حین کت وومن برای کمک به سراغ دشمن رفت و بتمن هم سرنگی را به بدنش تزریق کرد تا جان دوباره ای بگیرد. البته این ماده باعث شد تا بتمن به موجود افسار گسیخته ای تبدیل شود که فاصله ای تا شکستن تنها قانونش ندارد.

محتمل ترین جواب ممکن، آدرنالین است که هنوز توسط سازندگان تایید نشده است. بعضی از بینندگان اشاره کرده اند که رنگ سبز محلول مذکور، شباهت زیادی به Venom دارد. این ماده اعتیاد آور به عنوان منشا قدرت های ابر انسانی Bane، یکی از مهمترین دشمنان بتمن شناخته می شود. این تئوری می تواند دلیل خشم وحشتناک بتمن را بعد از مصرف این ماده توجیه کند.

چگونه پنگوئن به رئیس مافیای جدید گاتهام تبدیل می شود؟

با مرگ فالکونی، جنگ عظیمی بر سر تاج و تخت او به راه خواهد افتاد و بدون شک آمار جرم و جنایت در گاتهام بالاتر خواهد رفت. خیلی از تبهکاران سعی در معرفی خود به عنوان رئیس جدید مافیا خواهند کرد و یکی از این افراد آزوالد چسترفیلد ملقب به پنگوئن خواهد بود که در گذشته به عنوان دست راست فالکونی شناخته می شد. اما پنگوئن چگونه در این نبرد بزرگ به پیروزی می رسد؟

قطعا قبول دارید که پنگوئن هرگز در لیست قدرتمندترین دشمنان بتمن جایی نداشته است. در بیشتر کامیک ها، جای خالی قدرت بدنی با کاریزما، نفوذ و ثروت این شخصیت پر شده است. بعید به نظر می رسد که پنگوئن بتواند به تنهایی به قدرتمندترین مافیای گاتهام تبدیل شود و احتمالا در این مسیر از دشمنان معروف بتمن مانند جوکر کمک خواهد گرفت. موردی که احتمالا در دنباله های بعدی فیلم The Batman شاهد آن خواهیم بود.

فیلم The Batman

آیا آلفرد محافظ شخصی بروس وین محسوب می شد؟

آلفرد خدمتکار وفادار بروس وین شناخته می شود که در زمینه های مختلفی به شوالیه گاتهام کمک رسانی می کند و البته نزدیک ترین فرد به بروس هم نام دارد. اما به نظر می آید آلفرد به نمایش در آمده در این فیلم چیزی فراتر از یک خدمتکار بوده است. در سکانس بیمارستان دیدیم که آلفرد اشاره کرد: «محافظت از والدین تو وظیفه من بود» و در بخش دیگری درباره آموزش مبارزه به بروس صحبت می کند.

مشخص است که وظیفه یک خدمتکار ساده نمی تواند محافظت از توماس و مارتا وین بوده باشد و نحوه بیان این جمله به گونه ای است که بار معنایی بیشتری نسبت به یک حس مسئولیت ساده داشته باشد. به نظر می رسد که فیلم The Batman با الهام از وقایع کامیک Earh One آلفرد را به جای خدمتکار، یک بادی گارد معرفی می کند.

چگونه دوست ریدلر از آرکام فرار خواهد کرد؟

چندی پیش مت ریوز تایید کرد که دوست مرموز ریدلر، همان جوکر محبوب است. این بدان معناست که صحبت های رابرت پتینسون درباره دنباله فیلم The Batman به تقابل با جوکر اشاره دارد. قاعدتا جوکر برای رو در رویی دوباره با بتمن باید از تیمارستان آرکام فرار کند و برای این کار هم به یک همدست در بیرون تیمارستان نیازمند است.

یکی از گزینه های احتمالی پنگوئن نام دارد که به دفعات در کامیک ها با جوکر همدست شده تا بتمن را شکست دهد. یکی دیگر از گزینه های جذاب Bane است. تزریق ماده سبز رنگ مرموز می تواند به حضور بین در دنباله های بعدی بتمن اشاره داشته باشد. اگرچه بیشتر طرفداران، بین را به خاطر حضور متفاوتش در فیلم The Dark Knight Rises به یاد می آورند، اما نباید فراموش کرد که در یکی از معروف ترین خطوط داستانی کامیک Knightfall 1993 بین تمام دشمنان بدنام بتمن را از تیمارستان آرکام فراری می دهد تا قبل از رویارویی، بتمن را به حداکثر خستگی برساند. موردی که به شدت با اتمسفر تاریک و وحشیانه‌ی سری جدید بتمن همخوانی دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*