بحران کمبود تراشه پوتین

دست دوستی مالزی و روسیه؛ بحران کمبود تراشه پوتین تمام می‌شود؟

در شرایطی که تحریم‌ها دسترسی روسیه به تراشه‌ها را محدود کرده، دست دوستی مالزی و روسیه ممکن است به حل بحران کمبود تراشه دولت پوتین کمک کند.

در شرایطی که عموم کشورهای دنیا در واکنش به تهاجم روسیه به اوکراین دست به تحریم این کشور زده‌اند، دست دوستی مالزی ممکن است بتواند بحران کمبود تراشه پوتین را که یکی از مهمترین مشکلات حال حاضر روس‌ها است رفع کند.

بالا چاندران تارمن، سفیر مالزی در فدراسیون روسیه رسما این اطلاعات را تایید کرده و افزوده که کشور او هرگونه درخواستی از سوی روسیه برای تامین تجهیزات الکترونیکی و نیمه‌هادی‌ها را بررسی می‌کند.

بحران کمبود تراشه روسیه به پایان می‌رسد؟

این در حالی است که عموم کشورهای غربی در حال حاضر از هیچ راهی برای تحریم و منزوی کردن روسیه دریغ نمی‌کنند و فراتر از آن، چند غول آسیایی حوزه تکنولوژی نیز تحریم‌هایی در راستای منزوی کردن روسیه اعمال کرده‌اند. برای مثال و بعد از هواوی، شرکت چینی BOE هم اعلام کرد که خط تولیدی در روسیه ندارد.

اما به نظر می‌رسد همه کشورها میل ندارند روابط خوب خود با روسیه را بر هم بزنند و حالا مالزی در اقدامی پیشگامانه اعلام کرده که در صورت نیاز، از تامین تجهیزات الکترونیکی و نیمه‌هادی‌های مورد نیاز روسیه خودداری نمی‌کند.

تارمن به اسپوتنیک گفته که همه کشورهایی که با روسیه تجارت می‌کنند حالا به دنبال فرصت‌هایی برای پیشبرد تجارت خود هستند و از آنجایی که اقتصاد مالزی،‌ اقتصادی بازار محور است در نتیجه این کشور هر گونه درخواست روسیه برای تامین تراشه و سایر نیمه‌هادی‌ها را بررسی می‌کند. البته چاندران گفته در حال حاضر از وجود صحبتی میان دو دولت برای تامین نیمه‌هادی‌ها آگاه نیست.

بحران کمبود تراشه روسیه

ماه گذشته بود که تایوان اعلام کرد مالزی می‌تواند نقشی حیاتی در پایان دادن به بحران جهانی کمبود نیمه‌هادی‌های خودرو داشته باشد و به طور خاص می‌تواند چالش مربوط به بسته‌بندی نیمه‌هادی‌های خودرو را کاهش دهد. سفیر هم در واکنش ضمن اشاره به رابطه تجاری بالقوه میان مالزی و روسیه، گفته که خوشحال است که مالزی را به عنوان یک تامین‌کننده بالقوه تجهیزات پیشرفته برای روسیه در نظر گرفته‌اند.

مالزی در حال حاضر یکی از بزرگترین صادرکنندگان نیمه‌هادی‌ها است که هر ساله حجمی معادل 8.7 میلیارد دلار صادرات در این حوزه دارد. از سوی دیگر، بخش الکترونیک مالزی بیش از 6 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور را دربرمی‌گیرد و از آنجایی که مالزی یک کشور تجاری است سفیر گفته که کشورش هرگونه تقاضایی برای عرضه محصولات در بازار جهانی را تایید می‌کند.

در حال حاضر نه مالزی و نه ویتنام هیچ‌یک از تحریم‌های سختی که کشورهای غربی بعد از حمله روسیه به اوکراین علیه این کشور اعمال کردند حمایت نمی‌کنند.

اوایل ماه جاری، شرکت بزرگ فناوری اطلاعات Infosys، همکاری با مشترکان روس خود را به پایان رساند و مراکز خود در این کشور را هم تعطیل کرد.

بزرگترین شرکت هواپیمایی مالزی MAG هم اعتراف کرده که در نتیجه بحران اوکراین و افزایش قیمت سوخت، مدیریت هزینه‌های عملیاتی بسیار دشوارتر شده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*