اپلیکیشن اندرویدی آلوده

اینها نشانه های ویروسی شدن گوشی شما هستند

گوشی ها به شدت در معرض ویروسی شدن هستند. با این که راه‌های زیادی برای جلوگیری از هک شدن گوشی وجود دارد، نشانه‌های زیادی هم هستند که نشان می‌دهند کار از کار گذشته و گوشی ویروسی شده است.

به دلیل پشتیبانی امنیتی و نرم‌افزاری بهتر شرکت‌های سازنده گوشی های هوشمند، گوشی های کمتری در معرض ویروسی شدن قرار دارند. اما همچنان به دلیل بی‌توجهی کاربران، کم‌کاری شرکت‌های سازنده تلفن همراه و … گاهی گوشی کاربران هک یا ویروسی می‌شود.

اکثر ویروس ها، از از طریق برنامه‌های آلوده یا زدن روی لینک‌های ناشناس وارد گوشی شما می‌شوند. ویروسی شدن گوشی پیامدهای گوناگونی دارد. برای مثال ممکن است اطلاعات حساب بانکی شما به دست هکرها بیفتد. همچنین احتمال سو استفاده از اطلاعات شخصی شما مانند تصاویر، ویدئوها، پیام‌ها و … نیز وجود دارد. برخی از ویروس‌ها هم خیلی مخرب نیستند و تنها با نمایش تبلیغات، اعصاب شما را خرد می‌کنند. برخی از برنامه های ویروسی هم با انجام تمام موارد اعلام شده، آسیبی جبران‌نشدنی به کاربران وارد می‌کنند.

نشانه های ویروسی شدن گوشی

هک گوشی اندروید

پیش از هر چیز بهتر است بدانید وجود علائم و نشانه هایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم، صد در صد به معنای ویروسی شدن گوشی نیست. اما توجه به چنین نشانه‌هایی می‌تواند به شناخت برنامه های ویروسی در گوشی کمک بزرگی کند. پس اگر پس از نصب یک برنامه، دادن گوشی به فردی غریبه یا زدن روی لینک‌های ناامن با چنین نشانه های عجیبی رو به رو شدید، احتمالا گوشی شما با مشکل ویروسی شدن طرف شده باشد.

کند شدن ناگهانی گوشی و عملکرد بد باتری می‌تواند جزو نشانه های ویروسی شدن باشد

یکی از مهم‌ترین نشانه های ویروسی شدن در گوشی های هوشمند، کند شدن ناگهانی است. اگر لود شدن برنامه‌ها بیش از حد طول می‌کشد یا برنامه‌ها به صورت اتفاقی کرش می‌کنند، احتمال این که گوشی شما هک شده باشد وجود دارد.  همچنین اگر باتری گوشی شما زودتر از قبل خالی می‌شود احتمال این که یک برنامه آلوده در گوشی شما وجود داشته باشد وجود دارد. برنامه های آلوده می‌توانند در پس‌زمینه به صورت گسترده فعالیت کنند و در کنار کندتر کردن گوشی هوشمند شما، باتری آن را هم زودتر از حد انتظار خالی کنند.

گرم شدن سریع گوشی هم می‌تواند یکی از علائم برنامه های ویروسی باشد

اگر با گوشی خود بازی می‌کنید یا برنامه‌های سنگینی اجرا می‌کنید، احتمالا متوجه گرم شدن بیش از حد گوشی خود شده باشید. زمانی که یک گوشی هوشمند گرم می‌شود، یعنی برنامه‌ای در حال اجرا است و در حال استفاده از منابعی مانند سی پی یو و رم است. هر چند گرم شدن گوشی در زمان استفاده از بازی‌ها، برنامه‌های سنگین، برخی از شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، استفاده از برنامه‌های نقشه، استفاده از جی پی اس، استفاده از شبکه 4G و 5G و … تا حدی طبیعی است اما گرم بودن همیشگی گوشی، به هیچ وجه علامت خوبی نیست.

ویروسی شدن گوشی هوشمند

زمانی که از گوشی خود استفاده سنگینی نمی‌کنید یا گوشی به هیچ وجه استفاده نمی‌شود، گرم شدن عادی نیست. گرم شدن گوشی در چنین شرایطی، می‌تواند نشان‌دهنده استفاده یک برنامه از منابع گوشی بدون اجازه شما باشد.

تبلیغات هم می‌توانند یکی از علائم آلوده شدن گوشی باشند

اگر در محیط رابط کاربری هستید و ناگهان یک صفحه وب با محتویات تبلیغاتی باز می‌شود، احتمالا گوشی هوشمند شما هک شده است. البته به یاد داشته باشید تمام تبلیغات به معنای هک شدن گوشی نیستند. اکثر وبسایت‌ها و برنامه‌ها برای کسب درآمد از تبلیغات بهره می‌برند. پس تبلیغاتی که در وبسایت‌ها، برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف مشاهده می‌کنید ربطی به هک شدن گوشی ندارند.

این اپلیکیشن های اندرویدی را قبل از این شما را ورشکست کنند حذف کنید

تبلیغات مخرب معمولا شما را به سایت‌هایی با آدرس‌هایی عجیب می‌برند یا در جایی که انتظارش را ندارید (مانند هوم اسکرین گوشی) ناگهان مرورگر شما را باز کرده و یک صفحه وب عجیب را به شما نمایش می‌دهند.

مراقب هک شدن حساب های بانکی خود باشید!

هدف بیشتر هکرها، رسیدن به پول‌های شما است. ویروسی شدن گوشی می‌تواند اولین قدم از خالی شدن حساب بانکی شما به دست هکرها باشد. برخی از هکرها باانصاف‌تر هستند و صرفا به نمایش تبلیغات در گوشی شما و کسب درآمد از این تبلیغات بسنده می‌کنند. اما برخی از برنامه های ویروسی که توسط هکرها توسعه داده شده‌اند، می‌توانند به سادگی کنترل گوشی شما را در دست گرفته و با دسترسی به اطلاعات حساب بانکی، دسترسی به پیامک‌ها و در نهایت دسترسی به رمز دوم پویا، حساب بانکی شما را خالی کنند.

با این اقدامات ساده، حساب بانکی خود را از دست هکرها دور نگه دارید

ساده‌ترین راه‌ها برای جلوگیری از هک شدن تلفن همراه، نصب نکردن برنامه‌های ناشناس، استفاده از مارکت‌های امن مانند گوگل پلی استور، کلیک نکردن روی لینک‌های ناشناس، نصب برنامه‌های آنتی ویروس معتبر و به روز نگه داشتن گوشی هستند.

اگر با انجام تمام این اقدامات، باز هم نشانه‌های ویروسی شدن گوشی را مشاهده کردید یا برنامه‌ای مخرب و ویروسی را نصب کرده‌اید، بهتر است همین حالا گوشی خود را ریست فکتوری کنید. ریست فکتوری تمام اطلاعات و برنامه‌های گوشی شما را به طور کامل پاک می‌کند. پس حتما پیش از ریست فکتوری، از اطلاعات مهم خود بک‌آپ بگیرید تا در آینده به مشکلی برنخورید.

به یاد داشته باشید در زمان بک آپ گرفتن، از برنامه‌های مشکوک بک آپ تهیه نکنید تا دوباره درگیر ویروسی شدن گوشی هوشمند خود نشوید. با این حال برخی ویروس‌ها، حتی با وجود ریست فکتوری هم از بین نمی‌روند پس بهتر است پیش از ریست فکتوری، به فکر بالا بردن امنیت گوشی هوشمند خود باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*