سانگ یانگ تیوولی

نگاهی به نقاط قوت و مزایای خرید سانگ یانگ تیوولی

یکی از خودروهای جذابی که نسبت به آن کم لطفی شده، سانگ یانگ تیوولی است. اکنون قصد داریم نقاط قوت و مزایای این کراس اوور را بررسی کنیم.

خودروهای کراس اوور کره‌ای همواره جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها برای خرید در ایران بوده‌اند. دو شرکت معتبر و معروف کره‌ای یعنی کیا و هیوندای همیشه در صدر پرفروش‌های بازار ایران و دیگر کشورها بوده‌اند، اما کره کمپانی‌های خودروساز دیگری نیز دارد که متاسفانه بعضا نادیده گرفته شده‌اند.

سانگ یانگ تیوولی و مزایای خرید آن

سانگ یانگ تیوولی یکی از خودروهای خوب و با کیفیتی است که در جوار محصولات کیا و هیوندای از نظرها دور مانده و چندان توجهی به آن نشده است. این محصول جذاب مزایا و نقاط مثبت زیادی دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد و به همین خاطر این مطلب را به بررسی آن اختصاص داده‌ایم. شما همچنین می‌توانید معایب سانگ یانگ تیوولی را نیز در گجت نیوز بخوانید.

سال 2015 بود که شرکت هندی ماهیندرا اقدام به خریداری سانگ یانگ کره جنوبی کرد و اولین خودرویی که از دل خط تولید این کارخانه بیرون آمد، تیوولی نامگذاری شد. نام این خودرو از روی شهری در لاتزیوی ایتالیا گرفته شده است و اگر Tivoli را برعکس بخوانید متوجه خواهید شد که به انگلیسی i love it می‌شود.

سانگ یانگ تیوولی

خوشبختانه پای این خودرو خیلی زود به کشورمان باز شد و سال 2016 بود که اولین نسخه از این محصول کراس اوور در دو تیپ اسپرت و الیت راهی بازار گردید. آن طور که آمار گمرک در سال 95 می‌گوید، این خودرو سومین خودرویی بود که بیشترین میزان واردات را به خود اختصاص داده بود.

اوایل سال 1397 بود که زمزمه‌هایی مبنی بر داخلی‌سازی و مونتاژ این خودرو به گوش رسید، اما نهایتا این خودرو در سال 99 مونتاژ و روانه بازار شد. در ادامه قصد داریم مزایای این خودروی محبوب را برشماریم و به مشتریانی که قصد خرید آن را دارند کمک کنیم. با ما همراه باشید.

کابین جادار و مناسب

اولین مزیتی که در مورد خودروی تیوولی به چشم می‌آید، فضای جادار و مناسب کابین این خودرو است. علت جادار و باز بودن فضای کابین این است که فاصله محوری آن 2600 میلی متر و طراحی سقف آن نیز منحصر به فرد است. اگر دقت کرده باشید اکثر محصولات کراس اوور موجود در بازار برای این که آیرودینامیک خودرو و مبانی زیبایی شناختی آن بیشتر به چشم بیاید، در نمای پشتی خودرو یک شیب تند اعمال می‌کنند و این شیب مشکلات زیادی برای سرنشینان عقب ایجاد خواهد کرد.

خوشبختانه کادر مستطیلی تیوولی و قسمت انتهایی کابین آن طوری طراحی شده که مشکلی از این جهت برای سرنشینان ردیف عقب به وجود نخواهد آورد. متاسفانه صندوق این خودرو به جاداری سایر کراس اوورهای بازار نیست، اما باز هم در سطح برخی خودروها مانند رنو کپچر عملکرد خوبی دارد، زیرا قیمت مناسب‌تری هم دارد.

سانگ یانگ تیوولی

امکانات رفاهی و آپشن‌های زیاد

گفتیم که اوایل سال 2016 که سانگ یانگ تیوولی وارد بازار ایران شد، شامل دو نسخه وارداتی الیت و اسپرت بودند. تفاوت مدل اسپرت با الیت در سقف رنگی، رینگ جدید موسوم به Diamond Cut و شیشه‌های دودی عقب بود. هر دو مدل این خودرو مجهز به آپشن‌ها و امکانات رفاهی قابل قبولی بودند؛ مثل سیستم کنترل کشش و پایداری یا سیستم ضد واژگونی.

سال 2018 سانگ یانگ با طرف قرارداد ایرانی خود همکاری کرد و حاصل این همکاری اقتصادی تولد یک فیس لیفت به نام آرمور بود. در آن سال این شرکت کره‌ای نسخه جدیدی از تیوولی را با امکانات بیشتر و فیس لیفتی ملایم روانه بازار کرد، اما کارشناسان خودرو و اهل فن می‌دانند که آرمور موجود در بازار ما با آنچه در کره عرضه شد، تفاوت‌های زیادی دارد.

با این حال مدل جدید این خودرو مورد پسند مشتریان قرار گرفت، چرا که امکانات مشتری‌پسندی ارائه می‌داد. برخی از این ویژگی‌ها شامل تریم دست‌دوز و گرافیک روی کاپوت می‌شود. تفاوت‌های بین دو تیپ الیت و تیپ آرمور در مواردی مثل فرمان و ترکیب رنگ داخلی اتاق، شکل سپرها و چراغ‌ها است.

سانگ یانگ تیوولی

خوشبختانه آپشن‌های تیوولی تنها به همین‌جا ختم نمی‌شود و امکانات رفاهی دیگری نیز پس از پروسه داخلی‌سازی آن به این کراس اوور افزوده شد. شرکت رامک خودرو در سال 99 این خودرو را داخلی‌سازی کرد و اگرچه در این مدل از آرمور رینگ Y شکل حذف شد، اما تزئینات کروم براق به آن اضافه گردید. خوشبختانه داخل کابین نیز به‌روزرسانی شده و برای مثال دسته دنده جدید تعبیه شده و دکمه‌های کنترلی روی فرمان نیز هم اکنون دیده می‌شوند.

اگر قصد دارید آرمور مونتاژی را خریداری کنید باید بدانید که یک آپشن اضافه به نام کنترل سرعت در این خودرو وجود دارد که البته در نسخه وارداتی دیده نمی‌شود و به همین دلیل است که نسخه وارداتی دارای 3 کلید (سنسور جلو، تغییر حالت جعبه دنده و کنترل پایداری) و تیوولی مونتاژی 4 کلید (دکمه‌های قبلی به علاوه کنترل حرکت در سرپایینی) است.

در سال 99 نیز آرمور مونتاژی با تیپ سولار رونمایی شد و به طور کلی سر و شکل این خودرو یک میکاپ کلی به خود دیده بود. از دیگر تغییرات این نسخه می‌توان به تغییر شکل چراغ‌ها و ال ای دی نور، باریک‌تر شدن جلوپنجره‌ای و مه‌شکن‌های دایره‌ای اشاره کرد. از جمله تغییرات جذابی که تیوولی سولار دارد، چراغ‌های عقب آن و اضافه شدن نوارهای نورانی درون کاسه چراغ است. این خودرو درون کابین خود یک نمایشگر 9 اینچی دارد و این در حالی است که نمایشگر آرمور 7 اینچی است.

سانگ یانگ تیوولی

پیشرانه قوی و گیربکسی توانمند

امروزه در کراس اوورهای جمع و جور بازار، استفاده از گیربکس‌های CVT تبدیل به امری عادی شده است. این جعبه دنده برای خودرو مشکلاتی نظیر کاهش چابکی خودرو در پی دارد و اصولا ذاتا تنبل است. البته شرکت‌ها برای این که کارایی آن بهبود یابد، به صورت مصنوعی آن را روی قابلیت تعویض دنده و حالت رانندگی قرار می‌دهند.

گیربکس تیوولی یکی از توانمندترین جعبه دنده‌های موجود است که 6 سرعته و اتوماتیک خواهد بود. از جمله مزایای این گیربکس می‌توان به قابلیت شیفت لاک اشاره کرد که برای ایمنی بیشتر تعبیه شده است. شرکت کره‌ای سانگ یانگ تمام تیپ‌های این خودرو را مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری کرده که می‌تواند حداکثر قدرت 128 اسب بخار را تولید کند.

اگر بخواهیم تیوولی را با رقبای توربوشارژ خود مقایسه کنیم، مسلما این خودرو چابکی و چالاکی کمتری دارد، اما موتور تنفس طبیعی آن بهتر از پیشرانه‌های توربوشارژ ارزیابی می‌شود. در واقع پیشرانه‌های تنفس طبیعی استهلاک کمتری نسبت به توربو دارند و هزینه‌های کمتری در مقایسه با آنها روی دست صاحب خودرو می‌گذارند.

سانگ یانگ تیوولی

سخن پایانی

اگر از مشتریان سانگ یانگ تیوولی درباره این کراس اوور جمع و جور بپرسید خواهند گفت که چابکی و چالاکی زیادی از این خودرو سر نمی‌زند، اما برعکس به اندازه زیادی خودروی بی دردسر و کم آزاری است. خوشبختانه مونتاژ این خودرو به خوبی انجام شده و کیفیت آن قابل قبول ارزیابی شده است.

البته این نکته را نباید از نظر دور داشت که تیوولی کراس اوور خاصی است که نسخه‌های اولیه آن بازار بهتری از نسخه کنونی داشتند، اما در مجموع در شرایط فعلی بازار که قیمت قطعات و هزینه‌های نگهداری خودروها سر به فلک کشیده، خرید یک خودروی ایمن و بدون دردسر مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*