روسیه فضانوردان آمریکایی

فضا چه بویی می‌دهد؛ با فضانوردان ناسا همراه باشیم

آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که فضا چه بویی می‌دهد؟ در این مطلب گجت نیوز با توجه به گزارش‌های منتشر شده، بوی فضا را برای شما توصیف خواهیم کرد.

با این که سال‌ها است بشر در فضا حضور دارد، دانسته‌های عمومی بسیاری از مردم در این مورد بسیار کم است. در فضا خبری از هوا نیست و خلاء، امکان تنفس در محیط فضا را به انسان‌ها نمی‌دهد. به همین دلیل است که در فضا هر چقدر هم فریاد بزنید، صدای شما به هیچ کس نخواهد رسید. صدا از طریق جنبش مولکول‌های هوا حرکت می‌کند و در محیطی بدون هوا، صدایی هم جا به جا نخواهد شد. هر چند به دلایل اعلام شده فضانوردان در پیاده‌روی‌های فضایی خود نمی‌توانند کلاه‌های مخصوص خود را بردارند اما اکثریت فضانوردان در پاسخ به سوال فضا چه بویی میدهد؟  اعلام کرده‌اند که در فضا، بویی ناخوش‌آیند احساس کرده‌اند.

وحشتناک ترین جهان

این جا است که سوالی مهم به وجود می‌آید. گفته می‌شود لباس‌های فضانوردان طوری طراحی شده که آن‌ها را از گرما و سرمای شدید نجات دهد و اکسیژن مورد نیاز آن‌ها را با به وجود آوردن یک محیط ایزوله تامین کند. همچنین این لباس‌ها احتمالا جلوی رسیدن بوهای مختلف به بینی فضانورد را می‌گیریند. پس چطور فضانوردان ادعا می‌کنند در فضا بویی ناخوش‌آیند وجود دارد؟

زمانی که فضانوردان از پیا‌ده‌رویی‌های فضایی خود باز می‌گردند و وارد ایرلاک می‌شوند، می‌توانند کلاه‌های خود را از سر بردارند. معمولا پس از برداشتن کلاه، فضانوردان بوی عجیبی را حس می‌کنند. برخی از فضانوردان اعلام کرده‌اند بوهایی مانند بوی مسابقات اتوموبی‌رانی نسکار، باربیکیو، لنت ترمز، فلز در حال سوختن و ذوب شدن، کلوچه بادامی سوخته و باورت را حس کرده‌اند.

بوی فضا در واقع غیر قابل توصیف است

پروژه گالیله

در سال 2009 میلادی، کوین فورد که یکی از فضانوردان ناسا است در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «بوی فضا چیزی است که پیش از آن حس نکرده‌اید. با این حال هیچ وقت نمی‌توانم این بو را فراموش کنم». جالب است بدانید تمام فضانوردان، باور ندارند بویی نامساعد در فضا وجود دارد. برخی دیگر از فضانوردان ناسا مثل دان پتیت در جواب به سوال «فضا چه بویی دارد؟» اعلام کرد توصیف این بو کار سختی است اما فضا بویی مانند «دودهای جوشکاری با رایحه‌ای شیرین و دلپذیر» دارد. همان طور که می‌بینید، از این توصیف به هیچ وجه نمی‌توان برداشت درستی داشت و ظاهرا درک جزئیات این بو برای ما زمینی‌ها، کاری به شدت دشوار است. خلبان شاتل، دومنیک آنتونلی هم می‌گوید توصیف دقیق بوی فضا سخت است اما به جرات می‌توان گفت فضا بویی متفاوت در مقایسه با هر چیز دیگر دارد.

رایحه فضا از کجا می‌آید؟

تئوری‌های مختلفی درباره منشا رایحه فضا وجود دارد. یکی از این تئوری‌ها اعلام می‌کند این بو، زمانی به وجود می‌آید که یک ستاره می‌میرد. زمانی که ستاره‌ای در حال مردن است، مجموعه‌ای از ترکیبات بد بو به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای (PAH) به فضا آزاد می‌کند. جالب است بدانید این PAH ها می‌توانند برای همیشه در فضا وجود داشته باشند و بویی عجیب به فضا بدهند. دانستن این نکته هم خالی از لطف نیست که PAHها، تنها در فضا وجود ندارند و حتی در غذاهایی که می‌خوریم هم حضور دارند.

پایان فضا

یکی دیگر از تئوری‌ها که به شدت ساده است و جذابیت کمتری دارد، مربوط به یک واکنش شیمیایی به نام اکسیداسیون می‌شود. زمانی که فضانوردان وارد ایرلاک می‌شوند، اتم‌های اکسیژن اتمی روی همه چیز از لباس‌ها گرفته تا تجهیزات وجود دارند. آکادمی علوم استرالیا باور دارد در ایرلاک، اتم‌های اکسیژن اتمی با O2 ترکیب می‌شود و در نتیجه این اکسیداسیون، ازن به وجود می‌آید و این ترکیب، دلیلی است که فضانوردان بوهایی عجیب احساس می‌کنند.

ناسا هم مانند ما به تحقیق روی رایحه فضا به شدت علاقه‌مند است. این سازمان چندی پیش یکی از دانشمندان علم شیمی به نام استیون پیرس را استخدام کرد تا بوی فضا را در زمین بازسازی کند. این سازمان می‌خواهد پس از بازسازی رایحه فضا، فضانوردان در حال آموزش را با آن آشنا کند تا این رایحه، باعث ترس آن‌ها نشود. این دانشمند باور دارد منشا رایحه فضا می‌تواند از تحرک برخی از یون‌ها باشد.

در هر حال آن طور که به نظر می‌رسد، فعلا توصیف رایحه فضایی کار آسانی نیست اما احتمالا در آینده‌ای نزدیک با گسترش تحقیقات ناسا، منشا دقیق و دلیل وجود این رایحه عجیب شناسایی شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. مگر نمی گویید که در خلأ چون هوا وجود ندارد صدا هم انتقال نم یابد پس بو در خلأ چه جوری انتقال می یابد مگر مولکول های بو به چه نحوی انتقال می یابد تا به مشام فضانوردان برسد لطفاً توضیح جامع. متشکرم از زحمات دانشمندان فضایی…موفق باشید ای فدائیان علم فضا…..

    • همون طور که تو این مطلب هم اعلام کردیم فضانوردها در ایرلاک و بعد از برداشتن کلاه‌هاشون متوجه این بوی عجیب می‌شن که یکی از دلایلش می‌تونه اکسیداسیون باشه.