سونیک خارپشت 2

آیا سونیک خارپشت 2 تاریخ‌ساز خواهد شد؟

فیلم سونیک خارپشت 2 – Sonic The Hedgehog 2 پس از پشت‌سر گذاشتن سونیک خارپشت 1 در باکس‌آفیس داخلی، اکنون در باکس‌آفیس سطح جهانی نیز از این فیلم پیشی گرفته است.

طبق گزارشاتی که به تازگی منتشر شد، به صورت رسمی اعلام کردند که فیلم سونیک خارپشت 2 توانست در فروش باکس‌آفیس جهانی از قسمت قبلی این فیلم پیشی بگیرد. این دنباله ساخته شده توسط جف فاولر با بازگشت تعداد زیادی از بازیگران قسمت اول همراه بود، از جمله بن شوارتز در نقش صداپیشگی سونیک خارپشت، جیم کری در نقش دکتر روباتنیک/اگمن، جیمز مارسدن، آدام پالی، ناتاشا روثول و تیکا سامپتر. در این فیلم، سونیک و تیلز، با صداپیشگی کالین اوشاگنسی، برای متوقف کردن ناکلز، با صداپیشگی ادریس البا، متحد شده‌اند.

به لطف محبوبیت بسیار زیاد مجموعه بازی‌های پرفروش سونیک در SEGA و موفقیت اقتباس سینمایی محصول سال 2020، فیلم سونیک خارپشت 2 توانست مسیر موفقیت را به راحتی طی کند. دنباله سونیک از زمان اکران در سینماها در تاریخ 8 آوریل، در سه روز اول اکران 72.1 میلیون دلار در ایالات متحده فروخت که از رکورد 58.01 میلیون دلاری قسمت اول فراتر رفت. مجموع فروش داخلی سونیک خارپشت 2 هم اکنون به رقم 163.7 میلیون دلار رسیده که علاوه پشت‌سر گذاشتن سونیک خارپشت 1 و فیلم آنچارتد (Uncharted) که امسال اکران شد، تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم سینمایی اقتباس‌شده از یک بازی ویدیویی در تاریخ سینمای ایالات متحده آمریکا شده است.

در روز پنج‌شنبه، ۵ مه، شرکت SEGA تأیید کرد که فیلم سونیک خارپشت 2 محصول کمپانی پارامونت پیکچرز رسماً به فروش 331.64 میلیون دلاری در سرتاسر جهان رسیده و از فروش قسمت قبلی خود با 319.71 میلیون دلار پیشی گرفته است. این امر باعث می‌شود که جوجه تیغی سریع از نظر فروش جهانی، رتبه هفتم در لیست پرفروش‌ترین فیلم‌های سینمایی که براساس بازی‌های ویدیویی ساخته شده‌اند را به نام خود کند. در حال حاضر فیلم‌هایی که بالاتر از سونیک خارپشت 2 قرار دارند به ترتیب، فیلم شاهزاده ایران: شن‌های زمان (Prince of Persia: The Sands of Time) با 336.36 میلیون دلار، فیلم پرندگان خشمگین (The Angry Birds Movie) با 352.33 میلیون دلار، فیلم آنچارتد با 392.38 میلیون دلار،  فیلم رمپیج (Rampage) با 428 میلیون دلار، فیلم کارآگاه پیکاچو (Pokemon Detective Pikachu) با 433.47 میلیون دلار و فیلم وارکرفت (Warcraft) با 439.04 میلیون دلار فروش قرار دارند.

این عملکرد فیلم سونیک خارپشت 2، به ویژه با توجه به نظرات منفی که همیشه به فیلم‌های اقتباس‌شده از بازی‌های ویدیویی وارد می‌شود و تأثیر همه‌گیری ویروس کووید-19 بر تعداد حضور تماشاگران در سینماها، چشمگیر است. تعداد زیادی از این دسته فیلم‌ها به دلیل اینکه نتوانستند حال و هوای بازی ویدیویی اصلی را به مخاطب منتقل کنند مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، اما سونیک خارپشت و دنباله آن توانستند یک فرنچایز سینمایی سرگرم‌کننده و خانوادگی را به وجود آورند که هم با نظر مثبت مخاطبان و هم با نظر مثبت منتقدین همراه شدند.

تمام این موفقیت‌ها باعث شده تا تولیدکنندگان و تهیه‌کنندگان همچنان به فکر ساخت محصولات دیگر از سونیک خارپشت باشند؛ قرار است یک سریال اسپین‌آف که روی شخصیت ناکلز تمرکز دارد برای سرویس استریم پارامونت پلاس تهیه شود و ساخت سونیک خارپشت 3 نیز اجتناب ناپذیز است. در صحنه پس از تیتراژ فیلم سونیک خارپشت 2 شاهد بودیم که شخصیت مورد علاقه طرفداران یعنی شدو خارپشت نشان داده شد. هنوز مشخص نیست که جیم کری در نقش دکتر اگمن برای قسمت سوم بازگردد، اما مطمئناً این فرنچایز در ادامه یک شخصیت منفی جذاب خواهد داشت.

تاریخ‌سازی توسط سونیک خارپشت 2 ممکن است؟

در سال‌های پس از طراحی مجدد شخصیت نمادین SEGA، سونیک خارپشت به یک فرنچایز برجسته تبدیل شده است. عملکرد این فیلم در باکس‌آفیس ثابت کرد که علاقه مخاطبان به این شخصیت همچنان به قوت خودش باقی‌ست و تاحدودی از دیگر اقتباس‌های سینمایی از بازی‌های ویدویی متمایز است. سونیک خارپشت ممکن است آغازکننده یک مسیر از اقتباس‌های باکیفیت در سینما و تلویزیون باشد، مسیری که در آینده‌ای نزدیک پروژه‌هایی همچون شبح تسوشیما (Ghost of Tsushima) کمپانی سونی و سریال آخرین بازمانده از ما (The Last of Us) در آن قدم خواهند گذاشت.

شایان ذکر است که فیلم سونیک خارپشت 2 تاه ماه آگوست در کشور ژاپن اکران نمی‌شود و احتمالاً پس از اکران در ژاپن شاهد افزایش در مجموع فروش جهانی این فیلم خواهیم بود که می‌تواند جایگاه آن در فهرست بهترین فیلم‌های سینمایی اقتباس‌شده از بازی‌های ویدیویی را بهبود ببخشد. در اینکه عملکرد سونیک خارپشت 2 نسبت به انتظاراتی که از آن می‌رفت بسیار خوب بوده بحثی وجود ندارد، اما اینکه بخواهیم آن را یک فیلم تاریخ‌ساز در بین فیلم‌های سینمایی اقتباس‌شده از بازی‌های ویدیویی بدانیم شاید کمی اغراق باشد. در خوش‌بینانه‌ترین حالت ممکن این فیلم پس از اکران در ژاپن و روزهای باقی مانده اکران در سینماهای سراسر جهان بتواند به مجموع فروش جهانی 360میلیون دلاری برسد که آن را بالاتر از فیلم پرندگان خشمگین پنجمین فیلم پرفروش تاریخ در فهرست عنوان شده می‌کند، اما اینکه بخواهد در صدر این لیست قرار گیرد و وارکرفت با فروش 439 میلیون دلاری را پشت‌سر بگذارد، کاملاً امری ناممکن و فانتزی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*