ربات کلاه بردار

ربات های کلاه بردار؛ وقتی شیادان در لباس ربات انسان نما ظاهر می‌شوند

گاهی اوقات افراد برای به دست آوردن ثروت یا جلب توجه از ربات های انسان‌ نما سوء استفاده می‌کنند. در ادامه به ۵ مورد از معروف‌ترین ربات های کلاه بردار دنیا می‌پردازیم.

در دنیای فناوری همواره شاهد دروغ‌ها و کلاهبرداری‌های زیادی هستیم؛ زیرا افرادی که به دنبال کسب درآمد سریع هستند، سعی می‌کنند اختراعات خود را به عنوان یک کالای واقعی و بدربخور جا بزنند. در میان این حقه‌ها، ربات‌ های کلاه بردار جایگاه ویژه‌ای دارد. با گجت نیوز همراه باشید تا به ۵ مورد از مواردی بپردازیم که در آنها شیادان در لباس یک ربات انسان‌نما ظاهر شدند.

سوء استفاده افراد کلاه بردار از ربات های انسان‌ نما

اولین ربات پیشخدمت دنیا در اوایل قرن بیستم ظهور کرد. این ربات به سرو غذا و تمیز کردن اتاق کمک می‌کرد و حتی می‌توانست یک همدم خوب برای زنان تنها باشد. از آن زمان تاکنون مهندسان در تلاش برای واقعیت بخشیدن به ربات‌ها بوده‌اند، اما عده‌ای از افراد هم سعی کرده‌اند همه قوانین رباتیک را دور بزنند و از راه میانبر استفاده کنند.

ربات کلاه بردار

برخی از این کلاهبرداری های رباتیک مانند خانم هانیول در دهه ۱۹۶۰ (دهه ۱۳۳۰ شمسی)، درواقع یک تلاش تجاری برای فروش کالاهای مختلف بود؛ اما بقیه کلاهبرداری ها چیزی بیش از یک خیال باطل نبودند. البته یک چیز مشترک میان همه ربات‌های لیست ما وجود دارد و آن هم اینکه این ربات‌ ها فقط انسان‌هایی کلاه‌بردار هستند که حرکات رباتیک و بامزه انجام می‌دهند.

ربات کلاه بردار آلمانی

ربات روپرت ظاهرا اختراع یک آلمانی به نام آلبرت کروزیگر بوده است. این ربات انسان‌نما مهارت‌های خود را در ۱۲ ژانویه ۱۹۳۸ (۲۲ دی ماه ۱۳۱۶) در هتل ساووی لندن به نمایش گذاشت. روزنامه نگاران آن دوره که روپرت را از نزدیک دیده بودند، کاملا متقاعد شده بودند که او یک ربات است و ابتدا فکر نمی‌کردند که یک فرد کلاهبردار آنها را به بازی گرفته باشد.

ربات کلاه بردار

در این نمایش، روپرت می‌توانست سیگار بکشد، نوشیدنی بریزد، کلاهش را بر سر گذارد و حتی می‌توانست رانندگی کند. حتی در یکی از مقاله‌ها ادعا شد که ساخت روپرت ۲۰ هزار دلار هزینه داشته است که با احتساب تورم چیزی حدود ۴۰۰ هزار دلار می‌شود.

البته مشکل اینجاست که روپرت یک مرد کلاه بردار بود که ظاهر او را شبیه یک ربات درست کرده‌ بودند و حرکات آدم آهنی را تقلید می‌کرد. دقت داشته باشید که در سال ۱۹۳۸ (۱۳۱۶ شمسی) حتی فناوری تلویزیون هنوز در مراحل اولیه خود بود؛ بنابراین ساخت چنین ربات پیچیده‌ای با توجه‌ به محدودیت‌های علم رباتیک منطقی به نظر نمی‌رسید.

فروشنده متفاوت

نیویورکی‌هایی که در ۱۷ مه ۱۹۶۵ (۲۷ اردیبهشت ۱۳۴۴) از کنار فروشگاه E.J. Korvettes گذر کرده‌اند، متوجه یک چیز عجیب در ویترین شدند: رباتی که جدیدترین ابزارها را به نمایش می‌گذاشت.

ربات کلاه بردار

مشتریان می‌توانستند از بیرون گوشی تلفن را بردارند و در مورد اجناسی که در داخل فروشگاه است سوال بپرسند. ربات روبرتا همزمان محصولات را نیز به نمایش می‌گذاشت. اما روبرتا چیزی به غیر از یک انسان شیاد نبود که ظاهرش را همچون یک ربات آراسته بودند. به بیانی دیگر باز مردم شاهد یک ربات کلاه بردار بودند.

خانم هانیول

روبرتا خیلی هم بی‌شباهت به خانم هانیول که چندسال بعد پا به عرصه وجود گذاشت، نبود. این ربات آبی رنگ که توسط شرکت فیلمسازی British Pathe با لقب اولین زن رباتیک دنیا معرفی شد، می‌توانست بسیاری از کارهای انسان را انجام دهد. این توانایی فوق‌العاده فقط به این خاطر بود که او تنها یک انسان کلاه بردار بود که لباس ربات پوشیده بود.

ربات کلاه بردار

این ربات انگلیسی بعد از اینکه اپراتور سر او را وصل و جریانات الکترونیکی را برقرار می‌کرد، از کمد بیرون می‌آمد. سپس اپراتور چند دکمه را روی کنسول می‌چرخاند تا خانم هانیول جان بگیرد و همچون یک بچه پنج ساله شروع به راه رفتن و حرکت کردن کند.

متاسفانه هیچ آماری نداریم که چند نفر در سال ۱۹۶۸ (۱۳۴۶ شمسی) این کلاهبرداری رباتیک ساده لوحانه را باور کردند. اما از آنجایی که در اواخر دهه ۱۹۶۰ تکنولوژی با سرعت زیادی در حال پیشرفت بود و حتی یک سال بعد از این نمایش انسان بر روی ماه فرود آمد، نمی‌توان مردم آن زمان را به خاطر زودباوری سرزنش کرد.

مرد حلبی

در ۳۱ ژانویه ۱۹۳۴ (۱۱ بهمن ۱۳۱۲) در منطقه استراتام جنوب لندن، یک مرد حلبی عجیب دیده شد. نگاه‌های متحیر افراد حاضر در عکس گویای همه چیز است.

ربات کلاه بردار

اطلاعات زیادی از این عکس یا مخترع آن در دسترس نیست و حتی نمی‌دانیم که این مرد حابی در حال تبلیغ چه چیزی بوده و چه هدفی داشته است؛ اما هدفشان هرچیزی که بوده، در آن موفق شده‌اند. او توانسته مورد توجه افراد زیادی قرار بگیرد و این در حالیست که به راحتی می‌توان متوجه شد او یک ربات واقعی نیست.

ربات ایلان ماسک

آخرین مورد از ربات های کلاه بردار مربوط به ایده ایلان ماسک می‌شود که در آگوست ۲۰۲۱ (مرداد ۱۴۰۰) در تسلا رونمایی شد. آقای ماسک اعلام کرد که ربات تسلا به واقعیت تبدیل خواهد شد و نمونه اولیه آن در سال ۲۰۲۲ آماده می‌شود.

ربات کلاه بردار

او ادعای خود را اینگونه بیان کرد:

تسلا مسلما بزرگترین شرکت رباتیک جهان است چرا که اتومبیل‌های ما در واقع ربات‌های نیمه آگاهی هستند که بر روی چهار چرخ حرکت می‌کنند.

متاسفانه رسانه‌های اصلی همچون CNN و Fox Business طوری وعده‌های ایلان ماسک را پوشش دادند که گویی واقعی هستند. این خبرگزاری‌ها حتی مشخصاتی همچون قد ربات تسلا (۱۷۲ سانتی‌متر) را اعلام کردند و گفتند که دارای حسگرهایی مشابه خودروی تسلا است.

در مراسم اصلی ایلان ماسک اعلام کرد که آنچه افراد می‌بینند تنها یک انسان است که در لباس ربات قرار دارد. اکنون در اواسط سال ۲۰۲۲ هستیم و هنوز هیچ نمونه اولیه‌ای از این ربات ارائه ندیده‌ایم؛ بنابراین می‌توان با کمی سخت‌گیری گفت که ربات تسلا نیز نمونه‌ دیگری از یک ربات کلاه بردار است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*