شیائومی تحریم روسیه

لنوو و شیائومی قصد تحریم و ترک کردن روسیه را ندارند

پس از تجاوز روسیه به اوکراین، این کشور با موجی از تحریم‌ ها علیه خود مواجه شد؛ اما ظاهرا لنوو و شیائومی تحریم روسیه را در دستور کار خود ندارند.

پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، بسیاری از شرکت‌ ها از بازار روسیه خارج شدند و یا فعالیت خود را در آن متوقف کردند. شرکت‌های چینی بزرگی همچون لنوو و شیائومی در این بازار نقش پررنگی دارند و حالا گزارش‌هایی درباره تصمیم آنها برای عدم تحریم روسیه منتشر شده است.

عدم تحریم روسیه توسط شیائومی و لنوو

شیائومی تحریم روسیه

چند روز پیش The Wall Street Journal ادعا کرد که به خاطر تحریم ها و فشار تامین کنندگان آمریکایی، برخی از شرکت‌های چینی تامین کالا برای بازار روسیه را به حالت تعلیق درآورده‌اند. در این گزارش از شیائومی و لنوو نیز در کنار برخی دیگر از شرکت‌های چینی یاد شده بود.

هرچند خبرگزاری Kommersant ادعا کرد که گزارش رسانه آمریکایی صحت ندارد. این رسانه روسی به نقل از یک کارشناس فناوری اطلاعات به نام Sergey Vilyanov گفت که عدم ارسال محصولات شیائومی و لنوو به بازار روسیه در اسفند ماه به خاطر مشکلات لجستیکی بوده است و هیچ ارتباطی با تحریم ندارد. اکنون نیز تمام مشکلات لجستیکی و مربوط به پرداخت برطرف شده‌اند.

شیائومی تحریم روسیه

وی همچنین در ادامه توضیحاتش گفت:

این داستان کاملا دروغ است. وال استریت ژورنال همان اطلاعاتی را به آمریکایی‌ها می‌دهد که آنها می‌خواهند بشوند. واقعیت کاملا فرق دارد.

وی همچنین گفت که سفارش بهمن ماه (لنوو، شیائومی و …) در اواخر اسفند به روسیه رسیده است. درست است که سفارشات با تاخیرهایی همراه شدند، اما در هر حال به روسیه رسیدند. ظاهرا روس‌ها با دو مشکل لجستیک (به خاطر محدودیت‌های فراوان) و پرداخت پول (سختی در پرداخت به یورو) مواجه بودند. وی همچنین گفت:

تا آنجایی که من می‌توانم بگویم، مشکل پرداخت در اواخر اسفند ماه حل شده است. در ماه جاری نیز توزیع کننده منتظر تحویل با استفاده از فناوری جدید است. تاکنون مقامات شیائومی در روسیه از تحریم و قطع زنجیره تامین صحبت نکرده‌اند.

شیائومی تحریم روسیه

در آذر ماه سال گذشته از میان هر ۵ گوشی هوشمندی که در روسیه به فروش می‌رسید، یک گوشی به شیائومی تعلق داشت. با توجه به گزارشات ضد و نقیض رسانه‌های آمریکایی و روسی، نمی‌توان به یک نتیجه قطعی در این موضوع رسید. بنابراین بهتر است منتظر بیانیه رسمی لنوو و شیائومی در رابطه با رویکرد آنها نسبت به تحریم روسیه باشیم.