ان اف تی پورشه تایکان

از آتش زدن لامبورگینی تا رنگ آمیزی پورشه تایکان؛ بهترین ان اف تی های دنیای خودرو

در این مطلب به بهترین ان اف تی های دنیای خودرو می‌پردازیم که می‌توانند آغازگر پروژه‌های NFT عظیم‌تری باشند؛ از منفجر کردن لامبورگینی و رنگ‌آمیزی پورشه تا خودروی دیجیتال آلپاین.

حتی اگر دنبال‌کننده حوزه رمزارزها نباشید، بی‌شک بارها درباره ان اف تی ها شنیده‌اید که مدت قابل توجهی است سر و صدای زیادی به پا کرده‌اند. اگر آشنایی چندانی با NFT ندارید، باید گفت که NFT مخفف Non-Fungible Token به معنای رمز غیر قابل معاوضه است و به زبان ساده، یک قطعه منحصر به فرد است که می‌تواند مبادله بشود یا به فروش برسد. این قطعه می‌تواند هر چیز دیجیتالی باشد؛ از تصویر و ویدئو گرفته تا یک قطعه موسیقی و فایل MP3. اینجا فناوری «بلاکچین» (Blockchain) منحصر به فرد و غیر قابل معاوضه بودن قطعه مذکور را تضمین می‌کند. در ادامه به برترین ان اف تی های دنیای خودرو می‌پردازیم.

بهترین و جریان‌سازترین ان اف تی های حوزه خودرو

1. خودروی هنری دیجیتال پورشه تایکان

ان اف تی پورشه تایکان

پورشه استرالیا تا جایی پیش رفته که هنرمندی با نام «نایجل سنس» (Nigel Sense) را جهت ساخت یک خودروی هنری برای سه NFT مبتنی بر عکس به خدمت گرفته است. شرکت آلمانی فعال در حوزه ان اف تی با نام Fanzone.io نیز مسئولیت تبدیل این تصاویر به توکن را بر عهده دارد. این توکن‌ها از صداهایی برخوردارند که با «رنگ‌ها و جنب و جوش این تایکان» سازگار می‌شوند.

NFT پورشه تایکان

به گفته پورشه، از آنجا که تایکان یک خودروی برقی سازگار با محیط زیست است، در تهیه این مجموعه NFT دوری از هرگونه آلایندگی کربنی در اولویت قرار گرفته و این ان اف تی ها زیر ذره‌بین برنامه «پورشه ایمپکت» (Porsche Impact) قرار گرفته‌اند. تمام عواید این پروژه به مرکز هنر معاصر استرالیا اهدا می‌شود.

2. انفجار لامبورگینی هوراکان

ان اف تی لامبورگینی هوراکان

تماشایی‌ترین NFT دنیای خودرو تا به اینجا را هنرمندی با نام Shl0ms خلق کرده است. او به همراه یک تیم متخصص، یک لامبورگینی هوراکان 200 هزار دلاری را طوری منفجر کرده‌اند تا بتوانند قطعاتی با ارزش زیبایی‌شناسانه خلق کنند. 999 ویدئو از این قطعات به عنوان NFT به فروش گذاشته شده و خریداران ضمن ویدئویی کوتاه، بخشی از این خودروی تخریب‌شده را هم دریافت می‌کنند.

NFT لامبورگینی هوراکان

با توجه به توضیحات این هنرمند، او و تیم او پیش از اینکه این سوپرکار ایتالیایی 200 هزار دلاری را منفجر کنند، دو هفته را صرف آزمایش مواد منفجره و تکنیک‌های مختلف روی سایر وسایل نقلیه کرده‌اند تا مطمئن شوند که از انفجار هوراکان به نتیجه مطلوب خود دست پیدا می‌کنند.

3. خودروی مفهومی دیجیتال آلپاین

خودروساز فرانسوی «آلپاین» (Alpine) با همکاری طراح هایپرکارهای ان اف تی nfast، خودروی مفهومی Alpine GTA Concept را خلق کرده‌اند. یکی از نسخه‌ها، خطوطی آبی دارد که نمایان‌گر طرحی از نمای بالا و مختصات مون بلان در GPS است که البته فقط از طریق عینک آناگلیف سه‌بعدی قابلیت مشاهده آن وجود دارد.

5 نسخه مختلف از این کانسپت که هر کدام از طرح مخصوص خود برخوردارند، به فروش گذاشته شدند. با این حال، این پایان کار نیست؛ خریداران هر NFT می‌توانند با خودروی مفهومی دیجیتال خود در بازی مبتنی بر بلاکچین Revv Racing ساخته «آنیموکا برندز» (Animoca Brands) به صورت مجازی مسابقه بدهند.

4. ان اف تی رولز رویس بلک بج

ان اف تی رولز رویس بلک بج

رولز رویس پیش از رونمایی رسمی از رولز رویس گوست بلک بج جدید، از عرضه یک ان اف تی خبر داد. این ان اف تی یک انیمیشن ساخته هنرمند و تصویرگر «میسون لندن» (Mason London) است که هدف از بزرگداشت میراث سری بلک بج دارد.

NFT رولز رویس بلک بج

عرضه این NFT کاملاً منطقی به نظر می‌رسد، از آنجا که این خودروساز بریتانیایی سری بلک بج را برای آن دسته از مشتریان جوانی خلق کرده است که به دنبال مدل‌هایی مدرن با طراحی تیره‌تر، نوآورانه‌تر و عجیب و غریب‌تر هستند. ان اف تی هم امروزه محبوب جوانان خلاقی است که به طور جدی فناوری‌های نو را دنبال می‌کنند.

5. نیسان GT-R + ان اف تی

ان اف تی نیسان GT-R

این NFT به همراه یک نیسان GT-R نیسمو نسخه ویژه در مزایده‌ای در کانادا با قیمت 2.3 میلیون دلار به فروش رسید که بیش از 10 برابر حداقل قیمت مقرر برای آن محسوب می‌شد. نیسان کانادا با همکاری هنرمندی به نام «الکس مک لئود» (Alex McLeod)، ان اف تیِ همراه با این خودرو را ساخته‌اند.

NFT نیسان GT-R

نکته جالب توجه این پروژه این بود که نیسان کانادا متعهد شد همه عواید بالاتر از حداقل قیمت مقرر را صرف امور خیریه کند. یکی از نکات مثبت ان اف تی ها این است که امکان تولید آن‌ها با هزینه‌ای ناچیز در مقایسه با قیمت فروششان وجود دارد و سود حاصل از آن‌ها به جای اینکه به راحتی داخل جیب شرکت‌های بزرگ برود، می‌تواند صرف امور خیریه و سایر امور مشابه شود. نتیجه این است که هم درآمد به شکل درستی خرج می‌شود و هم به تبلیغات برای تولیدکنندگان NFT کمک زیادب می‌کند.

6. NFT خودروی بدلکاری لیکان هایپراسپرت

ان اف تی خودروی بدلکاری لیکان هایپراسپرت

قبل از نیسان، دبلیو موتورز یک خودرو به همراه یک NFT را به مزایده گذاشته بود. این خودروساز نسخه‌ای از لیکان هایپراسپرت را که برای بدلکاری در فیلم سریع و خشن 7 استفاده شده بود، به فروش رساند؛ آن هم با کابین، شیشه‌ها و جلوپنجره آسیب‌دیده، رنگ از بین رفته و بدون دریچه هوای عقب و آینه‌های جانبی.

NFT خودروی بدلکاری لیکان هایپراسپرت

خودروی بدلکاری لیکان هایپراسپرت در کنار ان اف تی هایی از تصایر و ویدئوهای سه‌بعدی اختصاصی از آن با قیمت 525 هزار دلار فروخته شد. این رقم بسیار کمتر از رقم برآوردشده اولیه بود که بین 750 هزار تا 2.5 میلیون دلار قرار می‌گرفت.

7. NFT فراری 296 GTB

ان اف تی فراری 296 GTB

اولین خودروی 6 سیلندر جاده‌ای فراری، یک شگفتی از لحاظ فناوری به شمار می‌رود، ولی قدرت 818 اسب بخاری و گشتاور 740 نیوتون متری آن برای تیونر آلمانی DMC کافی نبوده است. از این رو، این تیونر قدرت این پیشرانه 6 سیلندر را به 888 اسب بخار رسانده و علاوه بر این، پنل‌های آیرودینامیک فیبر کربن فورج‌شده و اسپویلر و دیفیوزر عقب، اسپویلر جلو و دامنه‌های جانبی جدید را برای آن ارائه کرده است.

NFT فراری 296 GTB

این خودرو قرار است به همراه یک ان اف تی سه‌بعدی از آن با روش پرداخت از طریق رمزارز به فروش برسد. همچنین خریدار در آینده قادر به تعامل با این ان اف تی به وسیله متاورس فیسبوک یا برنامه واقعیت افزوده آن خواهد بود. البته درحالی که خود خودرو در دسترس است، کمی عجیب و غریب به نظر می‌رسد که خریدار در متاورس به رانندگی با آن بپردازد!

8. ان اف تی هات ویلز

ان اف تی هات ویلز

این NFT مقرون به صرفه‌ترین راه برای ورود به دنیای NFT است! برند خوشنام «هات ویلز» (Hot Wheels) که ده‌ها سال است خودروهای اسباب‌بازی جذابی را روانه بازار می‌کند، چند سری ان اف تی با نام NFT Garage دارد و هر ان اف تی‌ را با قیمت 25 دلار به فروش رسانده است.

NFT هات ویلز

هر ان اف تی شامل چندین خودرو است که در قالب بستری شبیه به لوت باکس بازی‌ ویدئویی ارائه می‌شود. خریداران NFT هات ویلز می‌توانند با تبادل و تکمیل مجموعه‌ خود به درآمدزایی برسند و با افزایش ارزش این ان اف تی ها در آینده، فضایی رقابتی بین خریداران به وجود خواهد آمد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*