ان اف تی

ان اف تی / NFT پدیده جدید دنیای بلاکچین چیست؟

ان اف تی (NFT) یا رمز غیر قابل معاوضه، پدیده جدید دنیای بلاکچین است؛ اما ان اف تی چیست و در کجا خرید و فروش می‌شود؟

حروف NFT مخفف کلمه Non-Fungible Token به معنای رمز غیر قابل معاوضه است. ان اف تی بک بخش از کد در کامپیوتر است که شبیه ارزهای دیجیتال مانند «بیت کوین» (Bitcoin) وجود دارد. همانند هر شیء دیگری، فیزیکی یا دیجیتالی، ارزش ان اف تی بر مبنای مبلغی‌ست که یک نفر بابت مالکیت آن پرداخت می‌کند. لازم به ذکر است که برخلاف بسیاری از اشیاء فیزیکی، فیزیکی یا دیجیتالی، یک ان اف تی خود محصول نیست و بیشتر نمایانگر یک محصول بوده که در دنیای بلاکچین مشخص شده است.

توافق بر سر ارزش

مانند هر نوع ارز، یک NFT فقط تا زمانی ارزش دارد که حداقل دو نفر توافق کنند که ارز بیانگر ارزش مذکور باشد؛ اما NFT یک ارز نیست، رمزارزها را می‌توان یک ارز دانست، زیرا شما به طور بالقوه می‌توانید مقداری از آن را بابت یک محصول یا دریافت خدمات مبادله کنید.

ارزهای دیجیتال از توکن‌های قابل معاوضه ساخته شده‌اند. شما می‌توانید صاحب مقداری بیت کوین باشید و می‌توانید بیت کوین را به بخش‌های کوچک تقسیم کنید. یک NFT را نمی‌توان به بخش‌های کوچک تقسیم کرد و هر NFT در بیشتر موارد منحصر به فرد است.

در همین لحظه، برخی از ان اف تی ها با مبلغ‌های قابل توجهی خرید و فروش می‌شوند. معمولاً آن‌ها را با ارزهای دیجیتال مانند «اتریوم» (Ethereum) معامله می‌کنند. اتریوم نسبت به بیت کوین یک ارز دیجیتال متفاوت است، اما برای اهداف امروزی ما، آنها عملاً یکسان هستند و مانند هر پول دیگری ارزش را نشان می‌دهند.

ان اف تی در حال حاضر با مبالغ هنگفتی خرید و فروش می‌شود، زیرا تعداد زیادی از افراد قبول دارند که این توکن‌ها ارزش پولی را که آن‌ها می‌پردازند دارند. برخی از با ارزش‌ترین و گران‌ترین NFT‌ ها آثاری هستند که برای اولین بار ساخته شده‌اند. جدا از محتوا ارزش هنگفتی که بعضی از ان اف تی ها دارند بیشتر بابت ثبت تاریخی لحظه ایجادشان است؛ برای درک بهتر می‌توان این مثال را زد که فرض کنیم یک نفر ٌصاحب اولین اسکناس دلار چاپ شده باشد.

اعتبار داخلی و تاریخچه

برای یک شخص دشوار است که ثابت کند اولین سکه‌ای که تا به حال توسط یک انسان ضرب شده را در اختیار دارد؛ اما اثبات اینکه یک NFT از اولین NFT های ساخته شده است اصلاً دشوار نیست.

ان اف تی بر اساس فناوری بلاکچین ساخته شده، به این معنی که داده‌هایی که در کد آن‌ها نمایش داده می‌شود عمومی است. سوابق ایجاد هر NFT و مکان فعلی آن‌ها، یعنی کیف پول دیجیتال، توسط هر فردی که بلد است در کجا دنبالش بگردد می‌تواند پیدا شود.

اگر بتوان یک اثر هنری با ارزش را به منشأ آن ردیابی کرد، ارزش بیشتری پیدا می‌کند. با NFT، مالک فعلی نه تنها می‌تواند به راحتی مالکیت خود را ردیابی کند، بلکه مالک فعلی می‌تواند مالک قبلی و خالق اصلی اثر را نیز شناسایی کند.

مثل این می‌ماند که در حال تماشای یک تابلو هستید و خالق آن در کنارش ایستاده باشد و بگوید، بله، من این تابلو را نقاشی کرده‌ام. این یکی دیگر از دلایلی‌ست که NFT می‌تواند بسیار ارزشمند باشد. منشاء یک NFT هیچگاه گُم نخواهد شد یا از بین نخواهد رفت.

به احتمال زیاد در آینده نزدیک شاهد پیوندهای NFT بسیار بیشتری با متاورس خواهیم بود. هنگامی که ما در مورد یک مرز دیجیتال صحبت می‌کنیم که شرایط انسانی را تغییر می‌دهد، دارایی‌های دیجیتالی قابل تأیید عمومی بهترین راه برای حرکت از محیطی به محیط دیگر است. ان اف تی می‌تواند هر چیزی باشد که شما می‌خواهید.

از کجا باید شروع کرد؟

اگر می‌خواهید با دنیای NFT مشغول شوید و به طور بالقوه در این تبادل ارزش شرکت کنید، باید به سراغ یکی از چندین بازار دیجیتال NFT که امروزه دایر است بروید. از شناخته‌شده‌ترین بازارهای ان اف تی می‌توان به OpenSeas  و Rarible اشاره کرد که هر دو به کاربران این امکان را می‌دهند در خرید و فروش ان اف تی شرکت کنند و همچنین به طور بالقوه به عنوان یک هنرمند، NFT خلق کنند.

نمی‌شود که یک روش بی‌نقص برای ارزش گذاری NFT بیان کرد و برای این کار هیچ شیوه کاملی وجود ندارد. اگر شما در این زمینه تجربه دارید می‌توانید تجربیات خود را با ما و دیگر افراد در بخش نظرات به اشتراک بگذارید؛ همچنین اگر سرویس‌های دیگری به غیر از دو مورد فوق برای بازار NFT سراغ دارید، حتماً با ما در میان بذارید. این اکوسیستم تازه شروع به شکوفایی کرده است!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*